Vauvan jakku, housut ja myssy

Vauvan neulesetti

6359 A Vauvan jakku, B housut ja C myssy

Lankatiedot: Schachenmayr Catania: värinro 00106, 100% puuvilla

Langanmenekki:

Koko
50/56 62/68 74/80 cm
jakku 150 200 250g
housut 150 150 200g
myssy (päänympärys 32/35cm) 50 50 50g

Valmiin neuleen mitat:
Vartalon ympärys 84 92 100 109cm
Pituus 53 54 55 56cm

Puikot: Nro 2½-3½mm ja myssyä varten sukkapuikot nro 2½-3½mm tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 6 mm leveää valkoista satiininauhaa, jakkuun 2 nappia ja housuihin kuminauhaa.
Tiheys: 26 s ja 36 krs sileää neuletta sekä 26 s ja 38 krs pitsineuletta = 10cm

Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Pitsiraitaneuleet: Neulo piirroksen A mukaan, piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla s:t ruutupiirrosten selitysten mukaan.
Pitsineule: Neulo piirroksen B mukaan, piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla s:t nurin. Toista 1.-12. krs:ia.

A Jakku

Takakappale:
Luo 65 / 71 / 83 s ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Aloita sitten pystypitsineule reuna-s:n sisäpuolella piirroksen A oikeasta reunasta, toista 6 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja neulo reuna-s. Toista 1.-2. krs:ia 5cm:n ajan. Neulo sitten 2 krs sileää neuletta ja tee sen jälkeen reuna-s:iden sisäpuolella pitsiraita piirroksen A kerrosten 3.-8. mukaan, aloita ja lopeta raita samoin kuin pystypitsineule. Neulo raidan jälkeen 8 krs sileää neuletta, toista raita ja neulo 4 krs sileää neuletta, muuta viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 63 / 73 / 83 s. Aloita sitten pitsineule seuraavasti: neulo reuna-s, 3 s:lla sileää neuletta, toista 10 s:n mallikertaa 5 / 6 / 7 kertaa, neulo piirroksen vasempaan reunaan, neulo 3 s:lla sileää neuletta ja tee reuna-s. Kun kappaleen korkeus on 27 / 31,5 / 34,5cm, päätä s:t kerralla.

Vasen etukappale:
Luo 47 / 53 / 59 s ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Tee sitten pitsiraidat ja sileät neuleet kuten takana. Muuta viimeisellä sileän raidan krs:lla s-luvuksi tasavälein 46 / 51 / 60 s. Aloita sitten pitsineule seuraavasti: neulo reuna-s, 3 s:lla sileää neuletta, toista 10 s:n mallikertaa 4 / 4,5 / 5,5 kertaa, neulo 1-1-0 s:lla sileää neuletta ja tee reuna-s. Kun kappaleen korkeus on 17 / 20 / 22cm, kavenna etureunassa (=kappaleen vasen reuna) pääntietä varten 1 s joka krs 17 / 15 / 21 kertaa ja vielä joka 2. krs 9 / 13 / 12 kertaa. Kun kappaleen korkeus on 27 / 31,5 / 34,5cm, päätä olan 20 / 23 / 27 s kerralla.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Hihat:
Luo 35 / 35 / 41 s ja neulo 1 krs oikein nurjalta ja tee sitten reuna-s:iden sisäpuolella pitsiraita A piirroksen krs:ten 5.-8. mukaan. Lisää viimeisellä krs:lla 2 s tasavälein =37 / 37 / 43 s. Neulo sitten 4 krs sileää neuletta ja aloita sen jälkeen pitsineule seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 0 / 0 / 3 s:lla sileää neuletta, aloita pitsineule piirroksen B oikeasta reunasta, toista 10 s:n mallikertaa 3 kertaa, neulo piirroksen vasempaan reunaan, neulo 0 / 0 / 3 s:lla sileää neuletta ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä ja lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 6. / 4. / 4. krs kunnes työssä on 55 / 65 / 75 s. Kun hihan pituus on 16 / 18 / 19,5cm, päätä s:t kerralla.

Viimeistely:
Levitä kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka-, sivu- ja hihasaumat ja kiinnitä hihat. Virkkaa sitten etureunoihin ja pääntien reunaan nirkkoreunus. 1.krs: tee ks:ita. 2.krs: tee 4 kjs ja sitten 1 ks näistä 3:teen kjs:aan, *jätä 2 ks väliin, tee 1 ks, 3 kjs ja sitten 1 ks näistä ensimmäiseen kjs:aan*, toista *-*. Kiinnitä napit vasempaan etukappaleeseen 7 / 9 / 9cm:n päähän etureunasta ja napita ne toisen etukappaleen nirkkoihin. Pujota satiininauhat reikäkerroksiin kuvan mukaan ja solmi ne ruseteille.

B Housut

Aloita toisesta lahkeensuusta:
Luo 71 / 75 / 81 s ja neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta. Aloita sitten pitsineule seuraavasti: neulo reuna-s, 0 / 2 / 2 s:lla sileää neuletta, aloita pitsineule piirroksen A oikeasta reunasta, toista 6 s:n mallikertaa 11 / 11 / 12 kertaa, neulo 0 / 2 / 2 s:lla sileää neuletta ja tee reuna-s. Toista piirroksen 1.-2. krs:ia kunnes lahkeen pituus on 3 cm. Tee sitten piirroksesta krs:t 3.-8. Aloita sen jälkeen sileä neule ja lisää samalla molemmissa reunoissa joka 6. / 8. / 10. krs 5x1 s =81 / 85 / 91 s. Kun lahkeen pituus on 14 / 17 / 20cm, päätä molemmissa reunoissa haaraa varten joka 2. krs 1x3 s, 1x2 s ja 3x1 s =65 / 69 / 75 s. Kun haaran korkeus on 13 / 15 / 17cm, neulo 1 o, 1 n -joustinneuletta 3 cm. Päätä s:t kerralla löyhästi.
Tee toinen lahje samoin.

Viimeistely: Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele saumat. Taita ja kiinnitä vyötäröltä joustinneule nurjalle kaksinkertaiseksi ja pujota samalla päärmeen sisään kuminauha. Pujota lopuksi satiininauhat lahkeensuihin.

C Myssy

Päänympärys: 32 / 35cm.
Luo sukkapuikoille 84 / 90 s, neulo suljettuna neuleena 1 krs oikein ja sitten pitsineuletta piirroksen A mukaan, eli toista 6 s:n mallikertaa 14 / 15 kertaa ja toista 1.-2. krs:ia (neulo 2. krs:t kokonaan oikein). Kun olet neulonut pitsineuletta 10 krs, käännä työ nurin päin ja jatka kaikilla s:illa sileää. Kun olet neulonut sileää 6 / 7cm, tee piirroksesta A pitsiraita eli krs:t 3.-8. (neulo nyt 4. krs nurin ja 6. sekä 8. krs oikein) ja neulo 5 krs oikein. Toista pitsiraita ja neulo loput myssystä sileänä neuleena. Merkitse ylemmän raidan jälkeen joka 7. / 6. s ja neulo sitten joka 2. krs merkitty s ja sitä edeltävä s oikein yhteen. Kun työssä on jäljellä 12 / 15 s, neulo koko krs:n ajan 2 s oikein yhteen. Katkaise lanka, vedä se kaksinkertaisena loppujen s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Taita lopuksi myssyn alareunan pitsineule työn päälle.

Ruutupiirros A: Pitsiraitaneule ja pitsineule
A ruutupiirros
Ruutupiirros B: Pitsineule
B ruutupiirros
Ruutupiirrosten selitykset
Kaavat:
Vauvan neulesetti kaava