V-päänteinen slipoveri

V-päänteinen slipoveri

V-päänteinen slipoveri

Lankatiedot: Schachenmayr Cotton Eco -lankaa 300 (350/400)g Väri vaniljankeltainen (00022).

Koko: XS (S-M/L-XL)
Ihmisen vartalon ympärys:
76-82 (86-97/102-107) cm
Valmiin neuleen mitat:
Vartalon ympärys 84 (100/116) cm ja koko pituus 64 cm.

Puikot: Nro 2-3 ja 3-4 sekä reunuksia varten pyöröpuikot nro 2-3 tai käsialan mukaan.
Tiheys:
22-23 s ja 26-27 krs pintaneuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Kaksinkertainen aloitus: Luo s:t kahdelle puikolle muuten normaalisti, mutta peukalolla oleva lanka on kaksinkertaisena, puikolle muodostetaan s:t yksinkertaisella langalla.

Katso virkkausneuvoja Anchorin virkkausoppaasta!

Joustinneule: 1 o, 1 n.
Pintaneule: Neulo piirroksen mukaan, piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t. Neulo nurjalla oikeat s:t oikein ja nurjat s:t sekä lk:t nurin. Toista piirroksen 1.-20. krs:ia.

Takakappale:
Luo kaksinkertaisena aloituksena ohuemmille puikoille 96 (114/132) s ja neulo joustinneuletta 10 cm. Vaihda sitten työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule piirroksen oikeasta reunasta, toista 18 s:n mallikertaa 5 (6/7) kertaa ja neulo piirroksen toiseen reunaan. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä.

Kun kappaleen korkeus on 61 cm, päätä keskimmäiset 22 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 1x2 s ja 1x1 s. Kun kappaleen korkeus on 64 cm, päätä loput eli olan 30 (39/48) s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 26 cm. Jaa nyt työ keskeltä kahteen osaan V-pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Kavenna samalla pääntien reunassa 1 s ensin joka 2. krs 12 kertaa ja sitten joka 4. krs 6 kertaa. Päätä lopuksi olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle n. 280 s, poimi etukappaleen V-kärjestä 1 s. Neulo näillä s:illa suljettuna neuleena joustinneuletta muuten, mutta nosta aina V-kärjen oikea s ja sitä edeltävä s oikein neulomatta kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo seuraava s ja vedä nostetut s:t neulotun yli.

Kun reunuksen korkeus on 6 cm, päätä s:t. Ompele sivusaumat, siten että kädenteiden aukoiksi jää 18 (20/22) cm. Poimi sitten pyöröpuikolle toisen kädentien reunoista 100 (110/120) s ja neulo joustinneuletta. Tee samalla sivusauman kohdalla kavennukset kuten pääntien reunuksessa V-pääntien kohdalla. Kun jousteen korkeus on 2,5 cm, päätä s:t kerralla. Tee toinen kädentiejouste samoin.

Rp
Rpsel