Pitsipusero
Pitsipusero

Pitsipusero

Lankatiedot: Schachenmayr Rheuma Thermal Wolle -lankaa luonnonvalkoista (2065) tai valkoista (2070).
Pitkähihaiseen puseroon 250-250-250-300-350 g
Lyhythihaiseen puseroon 150-200-200-250-250 g

Koko: S M L XL XXL

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 82 87 93 98 104 cm
koko pituus 52 54 56 58 59 cm
pitkän hihan sisäpituus 45 45 45 45 45 cm
lyhyen hihan sisäpituus 6 6 6 6 6 cm

Puikot: Nro 2,5 ja 3 sekä pääntien röyhelöä varten pyöröpuikko nro 2 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 33 s ja 42 krs pitsineuletta puikoilla nro 3 = 10 cm.

Joustinneule ja pitsineule: Neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Neulo molemmissa reunoissa koko ajan 1 reuna-s, jonka neulot joka krs oikein.
Lisäys:
Neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein tai nurin riippuen pitsineuleesta.

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille 137-145-155-163-173 s ja neulo ruutupiirroksen mukaan joustinneuletta 11 krs:n ajan. Tee 1. krs työn nurjalta puolelta ja aloita se reuna-s:n sisäpuolella ruutupiirroksen vasemmasta reunasta kokosi nuolen kohdalta, toista 13 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja neulo toiseen reunaan sekä tee reuna-s. Vaihda sitten työhön paksummat puikot ja aloita pitsineule vastaavasti. Kun kappaleen korkeus on 5-5-5-6-6 cm, neulo työn oikean puolen krs:lla reuna-s, 2 s o takareunoistaan yhteen, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 3 s, neulo 2 s o etureunoistaan yhteen ja neulo reuna-s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. cm vielä 5 kertaa =125-133-143-151-161 s. Kun kappaleen korkeus on 21-22-23-24-24 cm, lisää molemmissa reunoissa 1 s:n sisäpuolella 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. cm vielä 5 kertaa. Työssä on nyt alkuperäinen s-luku. Kun kappaleen korkeus on 33-34-35-36-36 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x3-3-4-4-4 s, 1-1-1-2-2x3 s, 2-3-3-2-3x2 s ja 3x1 s =111-115-123-129-135 s. Kun kädentien korkeus on 18-19-20-21-22 cm, päätä keskimmäiset 61-63-65-65-67 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä lopuksi sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 2x8-9-10-11-11 s ja 1x9-8-9-10-12 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 3-3-4-4-5 cm. Päätä nyt keskimmäiset 39-41-43-43-45 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 2x2 s ja 3x1 s. Päätä lopuksi olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli peilikuvaksi.

Pitkät hihat:
Luo ohuemmille puikoille 67-73-77-81-85 s ja aloita joustinneule reuna-s:iden sisäpuolella, piirrokseen on merkitty hihan keskikohta nuolella, laske siitä kuvion alku sivussa. Kun olet neulonut joustetta 11 krs, vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pitsineule vastaavasti. Kun hihan pituus on 8-8-8-8-6 cm, lisää molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. cm kunnes työssä on 101-107-113-117-123 s. Neulo lisätytkin s:t pitsineuletta. Kun hihan pituus on 45 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x3-3-4-4-4 s ja 0-0-0-1-1x3 s sekä 3-3-3-2-2x2 s. Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla 1 s, 2 s o takareunoistaan yhteen, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 3 s, neulo 2 s etureunoistaan o yhteen ja neulo 1 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 7-8-9-9-10 kertaa. Päätä lopuksi molemmissa reunoissa joka 2. krs joka koossa 6x2 s, 3x3 s ja 1x4 s ja päätä sitten loput 17-21-23-25-29 s kerralla.

Lyhyet hihat:
Luo ohuemmille puikoille 95-101-107-111-117 s ja aloita joustinneule reuna-s:iden sisäpuolella, piirrokseen on merkitty hihan keskikohta nuolella, laske siitä kuvion alku sivussa. Kun olet neulonut joustetta 11 krs, vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pitsineule vastaavasti. Kun hihan pituus on 3 cm, lisää molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. cm kunnes työssä on 101-107-113-117-123 s. Neulo lisätytkin s:t pitsineuletta. Kun hihan pituus on 6 cm, tee pyöriö kuten pitkissä hihoissa.

Viimeistely:
Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Poimi pyöröpuikolle pääntien reunasta 204-212-216-220-224 s ja neulo suljettuna neuleena vuorotellen 1 krs oikein ja 1 krs nurin 8 krs:n ajan. Seuraava krs: neulo *1 o, ota lk puikolle*, toista *-*. Neulo toinen samanlainen lisäyskerros jolloin reunus röyhelöityy. Päätä kaikki s:t kerralla. Ompele sitten sivu- ja hihasaumat sekä kiinnitä hihat.

Pesuohje: Pese neule nurjan puoli päälläpäin ja kuivata se tasona.