Naisen hattu
Naisen punainen hattu

Naisen punainen hattu

Lankatiedot: Schachenmayr Wash+Filz-it! fine -lankaa 200 g punaista (00106).

Koko: Ennen huovutusta päänympärys on n. 70 cm ja hatun korkeus taitteesta lähtien on n. 26,5 cm. Huovutuksen jälkeen päänympärys on n. 54 cm ja korkeus on n. 20 cm.

Puikot: 80 cm pitkä pyöröpuikko nro 5-6 ja samanpaksuiset sukkapuikot tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: 2 hopeanväristä nappia, joiden halkaisija on n. 2 cm.

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.

Tee reunus näin:
Luo 124 s ja neulo tasona sileää neuletta. Kun kappaleen korkeus on 9 cm (=20 krs) tee lyhennettyjä kerroksia seuraavasti: neulo oikean puolen krs:ta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 10 s, käänny, ota lk puikolle ja neulo takaisin nurin. *Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla 10 s vähemmin kuin edellisellä kerralla, käänny, ota lk puikolle ja neulo takaisin*, toista *-* vielä 8 kertaa. Neulo sitten 1 krs kaikilla s:illa, neulo lk:t aina oikein yhteen seuraavan s:n kanssa. Kappaleen oikeassa reunassa on nyt 41 krs (=18,5 cm) ja vasemmassa reunassa 21 krs (=9,5 cm).

Tee hattuosa näin:
Päätä seuraavan eli nurjan puolen krs:n alussa 12 s, jaa loput 112 s tasan 4:lle sukkapuikolle ja aloita suljettuna neuleena sileä neule. Kun olet neulonut 30 krs (=13,5 cm), merkitse joka 14. silmukka ja neulo sitten jokainen merkitty s ja sitä edeltävä s oikein yhteen. Työstä kapeni 8 s =104 s. Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs 3 kertaa, joka 2. krs 6 kertaa ja sitten joka krs kunnes jäljellä on 8 s. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä lanka. Neulo kuten harmaa hattu eli ohje 6847 A.

Viimeistely:
Huovuta hattu pesukoneessa Huovuttaminen pesukoneessa -ohjeen mukaan. Laita sitten kostea kappale jonkun sopivan pyöreän kappaleen päälle (esim. ilmapallo, kukkavaasi tai peruukkipää), venytä ja tasoita muotoonsa. Venytä reunusta kevyesti siten, että sen matalasta reunasta tulee n. 9 cm korkea ja korkeasta reunasta 15 cm. Taita reunus ylös ja taita sen yläreunasta n. 4 cm sisäpuolelle. Tee leveään päähän 3 laskosta ja tee toiseen reunaan 1 laskos. Aseta kapea reuna leveän päälle ja kiinnitä paikoilleen. Kiinnitä napit kapean pään laskoksen päälle. Anna hatun kuivua paikoillaan.