Lyhythihainen jakku
Lyhythihainen jakku

Lyhythihainen jakku

Lankatiedot: Schachenmayr Cotton Linen -lankaa 400 (450) g. Kuvassa väri vedenvihreä (00065).

Koko: 36/38 ja 40/42

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 80 (91) cm
koko pituus n. 56 (58) cm
hihan sisäpituus 8 cm

Puikot: Nro 3-3½ ja 3½-4 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 3 nappia.

Tiheys: 19 s ja 28 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm. 14 s:n palmikko on 4 cm leveä.

Joustinneule: 1 o, 1 n.
Sileä oikea neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
14 s:n palmikko: 1.-8. krs: neulo sileää neuletta. 9. krs: neulo reuna-s, 1 o, siirrä 5 s apupuikolle työn eteen, neulo 5 s oikein ja apupuikon s:t oikein, neulo 1 o ja tee reuna-s. 10. krs: neulo nurin. Toista 1.-10. krs:ia.

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille 99 (109) s ja neulo joustinneuletta 6 cm. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita sileä neule. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 4. krs 11 kertaa =77 (87) s. Kun kappaleen korkeus on 36 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x2 s ja aloita sitten raglankavennukset. Eli neulo työn oikean puolen krs:lla 2 s, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 4 s, neulo 2 s oikein yhteen ja neulo 2 s. Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs vielä 1 (0) kertaa ja joka 2. krs 17 (22) kertaa. HUOM: kun raglan korkeus on 12 (14) cm, päätä keskimmäiset 15 (17) s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s, 1x2 s ja 2x1 s. Päätä loput 3 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Vasen etukappale:
Luo ohuemmille puikoille 54 (60) s ja neulo 6 cm joustinneuletta, aloita joustinneule nurjan puolen krs:lla seuraavasti: reuna-s, 1 o, 1 n ja neulo toiseenkin reunaan reuna-s. Vaihda sitten työhön paksummat puikot, jatka etureunassa (=kappaleen vasen reuna) 7 s:lla joustinneuletta kuten aiemminkin ja aloita muilla s:illa sileä neule. Tee sivussa kavennukset kuten takana. Kun kappaleen korkeus on 36 cm, päätä sivussa kädentietä varten 1x2 s ja kavenna sitten samassa reunassa 2 s:n sisäpuolella kuten takana joka 4. krs 2 (1)x1 s ja joka 2. krs 15 (19)x1 s. HUOM: Kun raglan korkeus on 8 (10) cm, päätä etureunasta pääntietä varten joka 2. krs 1x10 (13) s, 1x4 s, 1x2 s ja 5x1 s. Päätä loput 3 s kerralla.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman peilikuvaksi, aloita helmajouste nurjan puolen krs:lla seuraavasti: reuna-s, 1 n, 1 o jne. Kun kappaleen korkeus on 30 (32) cm, neulo etureunasta lähtien 3 s, päätä 3 s napinläpeä varten ja neulo krs:n loput s:t. Luo napinläpi-s:t seuraavalla krs:lla uudelleen. Toista tällainen napinläpi 8 cm:n kuluttua.

Vasen hiha:
Luo ohuemmille puikoille 58 (65) s ja neulo joustinneuletta 3 cm. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita sileä neule. Kun hihan pituus on 8 cm, päätä molemmista reunoista 2 s kerralla ja tee sitten raglankavennukset hihan vasemmassa reunassa kuten etukappaleella ja oikeassa reunassa kuten takakappaleella. Kun olet tehnyt etukappaleen puoleiset raglankavennukset valmiiksi, päätä etureunasta lähtien joka 2. krs 1x8 s ja 2x3 s. Päätä loput 4 s kerralla.

Oikea hiha:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Taskut:
Luo paksummille puikoille 15 s ja aloita sileä neule. Lisää samalla molemmissa reunoissa joka 2. krs 4x1 s =23 s. Kun taskun korkeus on 8 cm, vaihda työhön ohuemmat puikot ja aloita joustinneule. Kun jousteen korkeus on 3 cm, päätä s:t. Tee toinen tasku samoin.

Pääntien palmikkoreunus:
Luo paksummille puikoille 14 s ja neulo sitten palmikkoa ohjeen alussa olevan selityksen mukaan. Kun kaitaleen pituus on 65 (70) cm, päätä s:t. Virkkaa sitten kaitaleen aloitusreunan keskelle 1 ps ja 5 kjs. Kiinnitä ketju kaitaleeseen ps:lla ja tee vielä ketjuun ps:ita. Päätä lanka.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele raglansaumat ja sivu- sekä hihasaumat. Kiinnitä palmikkokaitale pääntien reunaan toisesta pitkästä sivustaan niin, että napitussilmu tulee oikean etukappaleen etureunaan. Kiinnitä taskut n. 2 cm:n päähän helmajousteesta ja n. 6 cm:n päähän etureunasta. Kiinnitä lopuksi napit.