Logo

Erittäin tärkeää

Ennen kuin aloitat neulomisen, lue huolella läpi kohdat "Neuleen tiheys ennen pesukoneessa huovuttamista ja sen jälkeen" sekä "Neulahuovutus". Näissä tekstissä on hyödyllisiä neuvoja huovutuksen onnistumiseksi. Koot jotka on annettu kutakin neuletta varten ohjeen alussa, ovat vain suuntaa antavia. Huovutustulos riippuu monesta asiasta; kuinka villa on värjätty, kuinka tiukasti tai löyhästi neulot, mikä on pesukoneen veden lämpötila tai ohjelma ja jopa se kuinka täysi pesukone on. Lisäksi jokainen pesukone pesee eri tavalla, ne ottavat esim. eri määrän vettä pestessään. Näin huovutettu kappaleesi voi olla suurempi tai pienempi kuin ohjeen tuote. Jos et ole koskaan huovuttanut neulottuja kappaleita pesukoneessa, tee ensimmäiseksi työksesi kaulahuivi. Huivissa koko ei ole niin tärkeä kuin esim. puserossa. Ja jos huivista tulee ihan vääränkokoinen, on sinulla silti vielä itse neulottu tai virkattu esim. patalappu.

Wash+Filz-it! fineLangat
Wash+filz-it! fine ja Wash+filz-it! multicolor fine -langat on valmistettu 100 % uudesta villasta ja kerien koko on 50g =n. 100 m. Koska langat on tehty uudesta villasta ja ne on tarkoitettu huovutettaviksi pesukoneessa, niitä ei voi myöhemmin pestä pesukoneessa. Neulahuovutukseen sopii Filz-it! -huovutusvilla, joka on myös 100 % uutta villaa. Tätä saa 25 g vyyhdeissä.

Neuleen tiheys ennen pesukoneessa huovuttamista ja sen jälkeen
Tee ensin mallitilkku ja huovuta se, jotta tiedät kuinka paksuja puikkoja pitää käyttää ja millaista ohjelmaa käytät pesukoneessasi saadaksesi oikean kokoisen kappaleen. Luo tilkkuun 4 silmukkaa enemmin mitä neuleen silmukkatiheys on 10 cm:llä ja neulo sitten 4 kerrosta enemmin kuin mitä kerrostiheys on 10 cm:llä ja päätä s:t. Rajaa sitten tilkun keskelle jollain jäännöslangalla ommellen sellainen alue, jossa on 10 cm:n silmukka- ja kerrosluku. Alueen tulisi olla 10x10 cm. Jos alue on suurempi, neulot liian löyhää ja sinun tulee tiukentaa käsialaasi tai vaihtaa ohuemmat puikot. Jos taas alue on pienempi, neulo löyhemmin tai vaihda työhön paksummat puikot.

Huovuta tilkku siinä lämpötilassa ja sillä ohjelmalla kuin myöhemmin huovutat valmiin työn. Levitä ja tasoita tilkku alustalle sekä anna sen kuivua. Mittaa jälleen merkitty alue, se on nyt pienempi kuin alussa. Jos tilkku ei ole huovuttunut tarpeeksi, voit pestä sen uudelleen. Vaihda tällöin koneeseen ohjelma, jossa on enemmin kierroksia tai jossa on jopa korkeampi lämpötila. Muita kirjoittaa kaikki säädöt ylös. Jos tilkku on huovuttunut liikaa, käytä valmiissa työssä sellaista pesuohjelmaa jossa on matalampi lämpötila ja/tai vähemmin kierroksia. Jotta pystyt arvioimaan sen kuinka paljon neule huovuttuu, mittaa huovutetun tilkun leveys ja jaa se huovuttamattoman tilkun leveydellä. Mittaa sitten huovutetun tilkun korkeus ja jaa se vastaavasti huovuttamattoman tilkun korkeudella. Kerro näillä luvuilla neuleesi cm-luvut niin näet kuinka pieneksi neule huovuttuu.

Huovuttaminen pesukoneessa

Tavallisesti pesukoneessa käytetään huovutuksessa 40 asteista vettä. Käytä pesuaineena tavallista pesuainetta, älä villanpesuainetta äläkä huuhteluainetta. Neule huovuttuu konepesussa helpommin jos laitat mukaan muutaman raskaan kangaskappaleen, esim. farkut tai pyyheliinan. Älä kuitenkaan laita mukaan uutta pyyheliinaa, koska siitä voi irrota kuituja jotka sitten kiinnittyvät huopuvan neuleen pintaan. Voit huovuttaa erilaisia ja erivärisiä tuotteita yhdessä. Kun huovutat vaaleita neuleita ja/tai kun laitat koneeseen myös esim. farkut, laita mukaan aina myös väriä pitävä lakana. Valitse sellainen pesuohjelma, joka käyttää paljon vettä ja johon kuuluu linkous, älä käytä villan pesuohjelmaa. Jos kappaleesi ovat konepesun jälkeen vielä liian suuria tai ne eivät ole huovuttuneet tarpeeksi, pese ne uudelleen 40 asteisella pesuohjelmalla tai vieläkin kuumemmassa lämpötilassa. Voit myös vaihtaa kokonaan uuteen pesuohjelmaan. Katso myös kohtaa "Neuleen tiheys ennen pesukoneessa huovuttamista ja sen jälkeen".

Viimeistely ja kuivaus
Konehuovutuksessa neuleet kutistuvat n. 30 %, mutta lopputulos ei ole aina sama. Kun olet pessyt neuleet, levitä kappaleet alustalle mittoihinsa ja venyttele sekä paina reunat tasaiseksi. Pyöreän muodon saat helposti venyttämällä kappaletta nyrkkisi päällä. Hatut voit laittaa esim. ilmapallon tai peruukkipään päälle kuivumaan. Kuivata neuleet muotoonsa.

Neulahuovutus

Käytä neulahuovutukseen Filz-it! -huovutusvillaa tai jäljelle jäänyttä Wash+Filz-it! fine tai multicolor fine -lankaa ja Filz-it! huovutusneulaa sekä neulahuovutukseen tarkoitettua huovutuspohjaa. Avaa Wash+Filz-it! -langan kierteet ja levitä säikeet erilleen ennen neulahuovuttamista. Käytä huovuttamiseen houvutusneulaa.

Neulan kärjessä on pieniä koloja. Kun pistelet neulaa huovutusvillan kuitujen läpi, kuidut avautuvat ja huovuttuvat. Mitä enemmin pistelet villaa, sitä enemmin se huovuttuu. Laita huovutusalusta huovutettavan kappaleen alle. Jos huovutat jotain pyöreää kappaletta, esim. sukkia tai lapasia, laita alusta neuleen sisään jottei kappaleen sivut huovutu yhteen. Jos haluat neulahuovuttaa jonkun kuvion neuleen päälle, kopioi haluamasi kuva pahvinpalaselle.

Leikkaa kuvio irti ja neulaa se huovutettavan kappaleen päälle. Huovuta kuvion reunat muutaman yhteenkierretyn säikeen avulla. Huovuta nämä säikeet kiinni pohjaneuleeseen pistelemällä huovutusneulalla säikeen ja pohjaneuleen läpi huovutusalustaan saakka aika tiuhaan. Ota sitten pahvikuvio pois ja huovuta itse kuviot haluamillasi väreillä.

Voit käyttää myös piparkakkumuotteja apunasi neulahuovutuksessa. Laita tällöin huovutusvilla muotin sisään ja huovuta villa kiinni neuleeseen muotin mukaiseen muotoon. Jos haluat huovuttaa erilaisia esineitä tai esim. kirjaimia, kierrä haluamasi verran villasäikeitä yhteen ja aseta kimppu houvutusalustalle. Huovuta säikeet yhteen pistelemällä neulalla niiden läpi tiuhaan. Ota kappale aina välillä pois alustalta ja käännä toisinpäin, jotta kappale huovuttuu joka puolelta. Kuopat ja ohuemmat kohdat tehdään niin, että näitä kohtia huovutetaan enemmin kuin muita kohtia. Jos haluat paksumpia alueita tai pisteitä neuleen päälle, laita näihin kohtiin vain enemmin villaa ja huovuta kiinni. Yhdistä kappaleet toisiinsa siten, että asetat huovuttamattomat kohdat reunoistaan hieman päällekkäin ja huovuta yhteen.

Huovutettujen neuleiden huolto

Huovutetut tuotteet huovuttuvat vielä lisää jos peset ne pesukoneessa. Siksi tällaiset neuleet täytyy pestä jatkossa käsin n. 20 asteisessa vedessä hienopesuaineella. Älä hankaa neuleita vaan huljuttele niitä kevyesti runsaassa pesuvedessä. Käytä samanlämpöisiä pesu- ja huuhteluvesiä. Laita sitten neuleet pyyheliinan sisään ja rullaa pyyheliinaa. Purista vesi pois, älä kierrä pyyhettä ja neuletta. Levitä sitten neule alustalle ja anna kuivua.

Avonaisten silmukoiden silmukoiminen yhteen Avonaisten silmukoiden silmukoiminen

Laita puikot ja niillä olevat s:t toinen yläpuolelle ja toinen alapuolelle. Laita lanka neulansilmään ja työnnä neula työn takaa alemman puikon uloimman s:n läpi työn eteen ja vedä läpi. Tee samoin ylemmän puikon uloimmalle s:lle. *Työnnä sitten neula alemman puikon s:n läpi (sama s josta lanka tuli edellisellä kerralla ulos) työn edestä nurjalle ja seuraavan s:n läpi työn takaa eteen, vedä läpi. Työnnä neula ylemmän puikon s:n läpi (sama s josta lanka tuli edellisellä kerralla ulos) työn edestä nurjalle ja seuraavan s:n läpi työn takaa eteen, vedä läpi*, toista *-* ja pudota samalla yhteenommellut s:t puikolta.

Huovutetut lapasetHuovutetut

Neulo lapaset suljettuna neuleena sileänä neuleena sukkapuikoilla nro 5.

Tiheys:
16 s ja 22 krs sileää neuletta =10 cm. 19 s ja 33 krs huovutettua neuletta =10 cm.

Kaikki lapasten neulomisessa tarvittavat cm:t ja s:t ovat erillisessä taulukossa. Jotta saat oikean kokoiset lapaset, mittaa ensin kätesi ympärys sormien alapuolelta ja sitten kädenpituus ranteesta keskisormen kärkeen. Vertaa sitten saatuja mittoja taulukon mittoihin ja valitse oikea koko.

Luo se s-määrä joka on kohdassa Luo silmukat/puikko, jaa s:t 4:lle puikolle ja aloita sileä neule suljettuna neuleena. Neulo niin monta kerrosta kuin kohdassa "Kerrosmäärä ennen peukalokiilaa" on mainittu ja kavenna yhteensä 4 tai 8 s niillä kerroksilla jotka on merkitty taulukkoon. Tee kavennukset aina siten, että neulot jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen.

Aloita sitten peukalokiilan lisäykset, eli lisää ennen I puikon ensimmäistä s:aa 1 s (lisäys: neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein). Lisää 1 krs:n kuluttua lisättyä s:aa ennen ja sen jälkeen 1 s. Neulo 1 krs ja lisää sitten ennen ensimmäistä lisättyä s:aa 1 s ja lisää samalla kerroksella toisen lisätyn s:n jälkeen 1 s. Toista lisäykset tähän tapaan kunnes peukalokiilassa on "Peukalokiilan s-määrä". Kun olet neulonut "Peukalokiilan krs-määrä":n verran kerroksia, ota s:t apulangalle. Luo peukalokiilan yläpuolelle 2 s, siirrä niistä toinen IV puikolle ja toinen I puikolle, ja jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo 2. krs:lla I puikon alussa 2 s oikein yhteen ja samalla krs:lla IV puikon lopussa 2 s oikein yhteen. Työssä on nyt alkuperäinen s-luku.

Kun olet neulonut "Kerrosmäärä ennen kärkikavennuksia" -kohdan mukaan kerroksia, aloita kärkikavennus. Neulo seuraavalla krs:lla jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen, työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset taulukon mukaan. Katkaise lopuksi lanka, vedä se s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Peukalo:
Neulo peukalokiilan apulangalla olevat s:t ja poimi niiden lisäksi aukon yläreunasta 2 s. Jaa s:t 3:lle sukkapuikolle ja aloita suljettuna neuleena sileä neule. Kun olet neulonut "Peukalon krs-määrä ennen kavennuksia":n verran kerroksia, aloita kavennukset. Eli neulo jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen kunnes työssä on jäljellä 5 s. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Tee toinen lapanen samoin.

Huovutus:
Huovuta lapaset pesukoneessa aiemman ohjeen mukaan. Venytä kosteat lapaset muotoonsa, käytä peukalon muotoiluun lusikkaa. Katso, ennen kuin jätät lapaset kuivumaan, että mikään lapasen osa ei ole huovuttunut yhteen. Anna lapasten kuivua.
Taulukko
HUOM:
Koko XXS on pieniä lapsia varten n. 6 vuotiaaseen asti
Koko XS on n. koululaisen koko eli 6-10 vuotta
Koko S on nuorten koko eli n. 11-16 vuotta tai pienen naisen koko
Koko M on naisten koko
Koko L on suurikätisen naisen koko tai pienikätisen miehen koko
Koko XL on suurikätisen miehen koko

hand circumference (cm) = kädenympärys
length of hand (cm) = käden pituus
stitches cast on / needle = silmukat/silmukat per puikko