Huovutetut tossut
Huovutetut tossut

Huovutetut tossut

Lankatiedot: Wash+Filz-it! multicolor- tai Wash+Filz-it! miragecolor -lankaa 200g. Voit myös käyttää Wash+Filz-it! fine -lankaa kaksinkertaisena.

Koko: 30/31-34/35-38/39-42/43

Sukkapuikot: Nro 8 tai käsialan mukaan.

Tiheys: Ennen huovutusta 12 s ja 18 krs sileää neuletta =10 cm

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.

Aloita neulominen kantapäästä: Luo 28-30-32-36 s ja neulo tasona sileää neuletta 28-30-32-34 krs. Jatka sitten sukkapuikoilla sileää neuletta suljettuna neuleena, lisää 1. krs:lla I puikon alkuun 1 s ja IV puikon loppuun 1 s. Jaa s:t siten, että I sekä III puikoille tulee 8-8-9-10 s ja II sekä IV puikoille tulee 7-8-8-9 s. Kun olet neulonut suljettuna neuleena sileää 19-25-29-32 krs, neulo pienimmässä ja 2 suurimmassa koossa I sekä III puikkojen lopussa 2 s o yhteen. Neulo jatkossa joka koossa 2 s o yhteen jokaisen puikon lopussa kunnes työssä on jäljellä 8 s. Katkaise lanka, vedä se 8 s:n läpi, kiristä ja päätä hyvin. Ompele kantapääsauma, älä kiristä lankaa.

Viimeistely: Huovuta tossut pesukoneessa 40 asteessa, käytä tavallista konepesuainetta. Laita koneeseen mukaan esim. farkut tai froteepyyheliina. Neule huovuttuu 30-40 %. Jos tossut eivät huovuttuneet tarpeeksi, pese ne uudelleen samalla ohjelmalla tai lisää ohjelman lämpötilaa. Muotoile tossut kosteana. Laita tossut jalkaan ja anna olla n. 5 min jotta tossut muotoutuvat kunnolla jalan muotoon. Ota tossut pois ja anna kuivua.