Naisen harmaa hattu
Harmaat ranteenlämmittimet

Harmaat ranteenlämmittimet

Lankatiedot: Schachenmayr Wash+Filz-it! fine -lankaa 150 g harmaata (00120).

Koko: Pituus n. 35cm, koko S ja M. Ennen huovutusta aloitusreunan ympärys on n. 27,5 (30) cm ja yläreunan ympärys n. 22 (24) cm. Pituus n. 44 cm. Huovutuksen jälkeen alareunan ympärys on n. 23,5 (25,5) cm, yläreunan ympärys n. 18,5 (20,5) cm ja pituus n. 35 cm.

Sukkapuikot: Nro 5-6 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 5-6. 10 nappia, joiden halkaisija on n. 18 mm.

Tiheys: Ennen huovutusta 17 s ja 30 krs helmineuletta ja huovutuksen jälkeen 20 s ja 38 krs =10 cm.

Helmineule:
1. krs: 1 o, 1 n. 2 .krs: neulo oikeat s:t nurin ja nurjat oikein.

Tee oikean käden ranteenlämmitin näin:
Luo I puikolle 11 (12) s, II puikolle 13 (14) s, III puikolle 11 (12) s ja IV puikolle 12 (13) s =47 (51) s. Aloita näillä s:illa helmineule suljettuna neuleena. Kavenna 11. krs:lla seuraavasti: siirrä I puikon viimeinen s II puikolle ja neulo II puikon alusta 3 s yhteen. Toista tällainen kavennus vielä 2 kertaa joka 10. krs =41 (45) s. I puikolla on nyt 8 (9) s ja II puikolla on 10 (11) s. Aloita 41. krs:lta lähtien helmineule tasona eli käänny IV puikon jälkeen takaisin. Neulo 1. eli nurjan puolen krs:lla 7 (8) s:n kuluttua 3 s yhteen =39 (43) s. Toista kavennus tässä samassa kohtaa vielä 3 kertaa joka 10. krs =33 (37) s. Kun olet neulonut 81 krs (=26,5 cm), ota langankierto puikolle joka 8. s:n jälkeen 4 kertaa ja neulo seuraavalla krs:lla jokaiseen langankiertoon 2 s helmineuletta =41 (45) s. Kun olet neulonut 100 krs (=33 cm) aloita helmineule jälleen suljettuna neuleena, laita I puikolle 11 (12) s ja muille 10 (11) s. Kun olet neulonut 110 krs, päätä II puikon alusta 7 (8) s peukaloaukkoa varten ja luo seuraavalla krs:lla s:iden tilalle 3 (4) s =37 (41) s. Neulo vielä 20 krs (=6,5 cm) ja päätä sitten s:t kerralla.

Tee vasemman käden ranteenlämmitin näin:
Neulo edellisen peilikuvana, luo I puikolle 12 (13) s, II puikolle 11 (12) s, III puikolle 13 (14) s ja IV puikolle 11 (12) s. Tee kavennukset III puikon 2 viimeisellä s:lla ja IV puikon ensimmäisellä s:lla. Tee peukaloaukko III puikon viimeisillä 7 (8) s:lla.

Viimeistely:
Virkkaa oikean käden ranteenlämmittimen aukon vasempaan reunaan ja toisessa lämmittimessä toiseen reunaan 5 napitussilmua. Kiinnitä lanka aukon alareunaan ps:lla, tee 1 kjs, 2 ps (1 ps aina joka toisen krs:n kohdalle), *jätä 5 krs väliin, tee 5 kjs, 3 ps*, toista *-* vielä 4 kertaa ja tee lopuksi 1 ps. Huovuta lämmittimet pesukoneessa huovutus-ohjeen mukaan. Venytä kosteat lämmittimet muotoonsa ja anna kuivua. Kiinnitä napit paikoilleen.

HUOM: Kuvassa olevat ranteenlämmittimet on puettu päälle siten, että peukalo ei ole aukossa. Näin napit ovat sivussa.