Naisen slipoveri Naisen sukat

6522 Naisen ruutusukat

Lankatiedot: 2 kerää Regia Design Line 4-fädig Landscape Coloria (kuvassa väri 04259)
Koko:
Kengän koko on 38/39

Puikot: Sukkapuikot nro 2-3 sekä 2 samanpaksuista pyöröpuikkoa, joiden pituus on 60-80 cm tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: Lisäksi kanavaneula.

Mallineuleet:
Joustinneule: 1 o, 1 n.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.
Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin. Reuna-s:t: Neulo s:t molemmissa reunoissa oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Tiheys:
30 s ja 42 krs sileää neuletta = 10 cm.

Tee näin:
Luo 60 s ja jaa s:t 4:lle puikolle, 15 kullekin (katso taulukosta "silmukoita puikolla" -kohtaa.) Neulo sitten suljettuna rullareunaa varten 10 krs sileää neuletta ja aloita sen jälkeen joustinneule 1 n s:lla. Kun olet neulonut joustetta 4 cm (katso taulukosta "jousteen pituus rullareunan jälkeen" -kohtaa), jatka jalan takaosaa varten vain I ja II puikon 15 s:lla sekä III puikon 1. s:lla (=31 s) joustinneuletta tasona samassa järjestyksessä kuin aiemminkin ja jätä päällisen 29 s lyhyelle pyöröpuikolle odottamaan. Tee nyt reuna-s:t ohjeen alussa olevan selityksen mukaan.

Kun olet neulonut rullareunan jälkeen 9 cm, neulo 8 krs sileää neuletta ja tee sitten näillä s:illa kantapää.

Kuva 1
Kuva 1: Sukka ennen kantapäätä, työn edessä on
päällisen s:t apupuikolla odottamassa. Jalan takaosa
odottamassa olevat etuosan s:t.
Lyhennetyin kerroksin tehty kantapää
Jaa kantapään s:t 3:lle puikolle taulukon "kantapään s:t" -kohdan mukaan. S:t joilla tehdään kerrottu silmukka ovat numeroryhmissä uloimmaisina. Keskimmäisillä s:illa neulotaan koko ajan sileää neuletta. Aloita sitten lyhennetyt krs:t ja kerratut s:t.

1. puolikas kantapäätä:
1. krs: (op) neulo kaikki s:t oikein, käänny. 2. krs: (np) tee kerrattu silmukka kuvan 2 mukaan. Ota lanka työn eteen, työnnä oikean käden puikko s:n läpi takaa eteen ja nosta silmukka neulomatta, lanka jää s:n päälle.
Kuva 2
Kuva 2: Tee kerrattu s: nosta 1 s nurin neulomatta siten,
että lanka on työn edessä.
Siirrä lanka työn taakse, kuva 3 Näin muodostui kerrattu s, pidä nyt lankaa kireällä, jottei tähän kohtaan synny reikää. Neulo krs:n loput s:t nurin, käänny. Kuva 3
Kuva 3: Vie lanka työn taakse ja kiristä sitä siten, että se jää nostetun s:n päälle.
3. krs: tee kerrattu s kuten 2. krs:lla ja neulo muut s:t oikein paitsi jätä krs:n viimeinen kerrattu silmukka neulomatta, kuva 4 käänny. 4. krs: tee kerrattu s ja neulo nurin kerrottuun s:aan asti, käänny. Toista 3.-4. krs:ia kunnes jäljellä on keskimmäisen puikon s:t. Kuva 4
Kuva 4: Neulo kerrattuun s:aan asti.
Tee viimeinen kerrattu silmukka oikean puolen krs:n alkuun, kuva 5. Kuva 5
Kuva 5: Kantapään 1. puolikkaan viimeinen kerros, tee viimeinen kerrattu s oikean krs:n alkuun.
Neulo nyt keskipuikon s:t oikein ja niiden jatkoksi vasemmassa reunassa olevat kerratut s:t oikein niin, että neulot aina langankierron ja oikean s:n oikein yhteen, kuva 6. Kuva 6
Kuva 6: Työnnä oikean käden puikko nostetun s:n läpi siten, että lanka jää s:n päälle ja neulo oikea s.
Neulo sitten 1 krs nurin kaikilla s:illa, myös krs:n lopussa olevilla kerratuilla s:illa, neulo nytkin langankierto + nurja s yhteen, kuva 7 Käänny ja tee 2. puolikas kantapäätä. Kuva 7
Kuva 7: Työnnä oikean käden puikko nostetun s:n läpi siten, että lanka jää s:n päälle ja neulo nurja s.
2. puolikas kantapäätä:
1. krs: (op) neulo kantapään reunimmaisen puikon sekä keskipuikon s:t ja seuraavan puikon 1. s oikein, käänny. 2. krs: tee kerrattu s ja neulo keskipuikon s:t sekä seuraavan puikon 1. s nurin, käänny. 3. krs: tee kerrattu s, neulo seuraavat s:t oikein kerrattuun s:aan asti, neulo tämä s kuten aiemminkin (s + lk yhteen), neulo 1 s oikein ja käänny. 4. krs: tee kerrattu s ja neulo nurin kerrottuun s:aan asti, neulo s + lk nurin, neulo 1 n, käänny. Toista 3.-4. krs:ia kunnes kaikki sivupuikkojen s:t on neulottu. Käänny ja jatka sileää neuletta näillä s:illa kunnes olet neulonut taulukkoon merkityn "jalan pituus ennen kärkikavennuksia" verran, kuva 8.
Kuva 8
Kuva 8: Sukka ennen kuin teet kärjen.

Kärki:
Kun jalan pituus tässä sukassa on 19,5 cm, neulo työn oikean puolen krs:lla reuna-s, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 3 s, neulo 2 s oikein yhteen ja tee reuna-s. Aloita sitten näillä 29 s:lla kärki kuten kantapää. Tee nyt kuitenkin kerrattuja s:ita molempiin reunoihin siten, että keskelle jää vain 5 sileää s:aa. Tee sitten kärki loppuun vastaavasti kuin kantapää. Tee nyt viimeinen kerrattu s nurjan puolen krs:n alkuun ja tee sitten nurja krs loppuun. Käänny ja aloita suljettuna neuleena päällinen.

Päällinen:

Tee kärjen 2 ensimmäisellä s:lla ylivetokavennus ja merkitse erivärisellä langalla kavennuksesta jäänyt s. Neulo päällisen loput 27 s o ja merkitse erivärisellä langalla viimeinen s. Poimi sitten langan avulla pohjan toisista reuna-s:ista 3 s aina 4 krs:n matkalta. Neulo sen jälkeen sukan suussa odottamassa olevat s:t seuraavasti: tee ylivetokavennus ja merkitse s, neulo muut s:t o ja merkitse viimeinen s (=28 s), poimi vielä pohjan toisestakin reunasta yhtä monta s:aa kuin edellisestä reunasta. Jaa nämä kaikki s:t kahdelle lyhyelle pyöröpuikolle siten, että puikkojen päät tulevat puoliväliin päällisen sekä kärjen s:ita.

Kuva 9
Kuva 9: Sukan kärki on valmis.
Kuva 10
Kuva 10: Päällinen. Kun olet neulonut 1. krs:n ja laittanut samalla merkkilangat, jaa s:t kahdelle pyöröpuikolle.
Neulo näillä s:illa suljettuna neuleena *1 krs nurin, 3 krs oikein*, toista *-*. HUOM: Tee samalla joka 2. krs merkkilankojen kohdalla kavennus seuraavasti: nosta merkitty s ja sitä edeltävä s oikein neulomatta, neulo 1 o ja vedä nostetut s:t neulotun yli. Toista kavennuksia kunnes työstä on kaventunut päällisen ja kärjen s:t.

Työnnä nyt molempien puikkojen s:t siihen puikon päähän, jossa on lanka.
Kuva 11
Kuva 11: Pujota s:t siihen puikon päähän jossa lanka odottaa.

Yhteenompelu:
Katkaise lanka, jätä ompeluvaraa siten, että jokaista s:aa varten on n. 1 cm lankaa + 20 cm ylimääräistä. Pujota lanka kanavaneulaan.

Kuva 12:
Pujota neula etummaisen puikon 1. s:n läpi takaa eteen, vedä läpi,

Kuva 12
Kuva 13: pujota sitten neula takimmaisen puikon 1. s:n läpi työn takaa eteen, vedä läpi Kuva 13
Kuva 14: *pujota neula etummaisen puikon 1.s:n läpi edestä taakse. Kuva 14
Kuva 15: siitä sitten saman puikon 2. s:n läpi takaa eteen, vedä lanka läpi ja pudota 1. s pois puikolta. Kuva 15
Kuva 16: Pujota neula takimmaisen puikon 1. s:n läpi edestä taakse ja siitä sitten saman puikon 2. s:n läpi takaa eteen, vedä lanka läpi ja pudota 1. s pois puikolta*, toista *-* kunnes kaikki s:t on yhdistetty. Kuva 16

Taulukko

Ruutusukkien kokotaulukko Regian 4-dädig Design Line -lankaan
Tiheys 30 s ja 42 krs = 10 cm