Puolisormikkaat Lasten myssy ja lapaset

6519 Lasten myssy ja lapaset

Lankatiedot: Regia Design Line 6-fädig Landscape Color ja Mirage Color
Langanmenekki:
- Myssyyn 1 kerä Regia Design Line 6-fädig Landscape Coloria (värinro 05954)
- Lapasiin 1 kerä Regia Design Line 6-fädig Mirage Coloria (värinro 05955)

Koko:
Myssyn päänympärys on n. 50 cm ja lapasten kokonumero on 3.

Sukkapuikot: Nro 3-4 tai käsialan mukaan.

Mallineuleet:

Joustinneule:
2 o, 2 n.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.

Tiheys:
22 s ja 36 krs sileää neuletta = 10 cm.

Myssy

Luo sukkapuikoille 112 s ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 9 cm. Aloita sitten sileä neule. Kun myssyn pituus on 14 cm, merkitse joka 14. s (=8 merkkilankaa) s ja neulo samalla jokainen merkitty s sekä sitä edeltävä s oikein yhteen = 104 s. Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs 2 kertaa ja sitten joka 2. krs 6 kertaa =40 s. Neulo sitten 2 krs:n ajan 2 s o yhteen koko ajan. Katkaise lanka ja vedä se 2-kertaisena loppujen 10 s:n läpi. Kiristä ja päätä hyvin. Myssyn pituus on n. 21 cm. Taita myssyn alareunan joustin kaksinkertaiseksi työn päälle.

Lapaset (katso myös erillinen ohje "Lapasten ja sormikkaiden neulominen)

Oikea lapanen:
Luo 32 s ja jaa s:t 4:lle puikolle, krs:n rajakohta on I ja IV puikkojen välissä. Neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 12 cm.

Aloita sitten sileä neule ja 3. krs:lla peukalokiila. 3. krs: neulo I puikon alusta 2 o, lisää 1 s (=neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein), neulo 1 o, lisää 1 s ja neulo krs:n loput s:t. Neulo 2 krs oikein. 6. krs: neulo 2 o, lisää 1 s, neulo 3 o, lisää 1 s ja neulo krs:n loput s:t. Toista tällaiset lisäykset vielä 2 kertaa joka 3. krs, lisäysten väliin tulee aina 2 uutta s:aa. Neulo viimeisen lisäyskerroksen jälkeen 2 krs ja ota sitten peukalokiilan 9 s apulangalle. Luo s:iden tilalle uudet 3 s ja jatka sileää neuletta suljettuna neuleena.

Tee 2. krs:lla luotujen s:iden kohdalla kavennus seuraavasti: nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen ja vedä nostettu s kavennuksen yli. Jatka näillä 32 s:lla sileää neuletta. Kun olet neulonut sileää neuletta yhteensä 10 cm, tee kärkikavennus: Neulo I sekä III puikkojen alussa 1 o, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli) ja neulo II sekä IV puikkojen lopussa 2 o yhteen, 1 o. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs 3 kertaa ja sitten joka krs 2 kertaa. Katkaise lanka ja vedä se 2-kertaisena loppujen 8 s:n läpi. Kiristä ja päätä lanka hyvin.

Ota peukaloa varten peukalokiilan 9 s työhön, poimi silmukoiden väliin luoduista s:ista 3 s sekä lisäksi molemmista kulmista 1 s. Neulo näillä 14 s:lla sileää suljettuna neuleena 3:lla puikolla. Neulo 1. krs:lla poimittuja s:ita ennen 2 s takareunoistaan o yhteen ja neulo s:iden jälkeen 2 s etureunoistaan o yhteen = 12 s. Kun peukalon pituus on 3 cm, neulo jokaisen puikon lopussa 2 s o yhteen joka krs kunnes työssä on jäljellä 6 s. Katkaise lanka, vedä loppujen s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Vasen lapanen:
Neulo oikean lapasen peilikuvaksi. Tee nyt peukalokiila 2 s:n päähän IV puikon lopusta.

Tulosta
FiinaNeule Ky
Annankatu 20
00120 Helsinki
Puh 09 4789 0065
Fax 09 4789 0066
info@fiinaneule.fi
Myymälämme on avoinna
Ma-Pe 10.00-17.30
La 10.30-14.30