Vauvan peitto
Vauvan peitto

Vauvan body ja sukat

Lankatiedot: Schachenmayr Rheuma Thermal Wolle -lankaa valkoista (2070) 100-100-100-100 g.

Koko:
3 6 9 12 kk tai 62 68 74 80 cm

Sukkiin koot: 0-3 3-6 kk

Valmiin bodyn mitat:
vartalon ympärys 46 48 74 80 cm
koko pituus 34 36 38 40 cm

Puikot: Nro 2 ja 2,5 sekä sukkiin samanpaksuiset sukkapuikot tai käsialan mukaan.

Tiheys: 36 s pintaneuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Joustinneule: 1 o, 1 n.
Pintaneule:
Neulo ohjeen mukaan.

Lisäys: Neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein tai nurin riippuen pintaneuleesta.
Reunasilmukka:
Neulo silmukka joka krs oikein.

Body

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille 28-28-30-30 s ja neulo joustinneuletta 9 krs, kavenna viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 23-23-25-25 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule. 1. krs: (op) neulo reuna-s, sitten 2-2-3-3 o, 1 n, *3 o, 1 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 2-2-3-3-o, reuna-s. 2. krs: reuna-s, 0-0-1-1 o, 1 n, *3 o, 1 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 0-0-1-1 o, reuna-s. Toista 1.-2. krs:ia.

Kun kappaleen korkeus on 4 cm, lisää molemmissa reunoissa 1x4-5-6-6 s. Lisää sitten molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella 1 s joka 2. krs kunnes työssä on 85-89-91-95 s. Neulo lisätyilläkin s:illa pintaneuletta. Neulo sitten 10-11-12-14 cm ilman lisäyksiä ja tee sen jälkeen takakorotus. Neulo työn oikean puolen krs:lla kunnes sivussa on jäljellä 7 s, käänny, nosta 1 s neulomatta, neulo kunnes toisessa sivussa on jäljellä 7 s, käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo kunnes sivussa on jäljellä 8 s. Jatka tähän tapaan neuloen aina 1 s vähemmin joka krs kunnes molemmissa reunoissa on 4-5-5-5 kääntymiskohtaa. Jatka kaikilla s:illa pintaneuletta, neulo 1. krs:lla langankierrot aina nostetun s:n kanssa yhteen jolloin kääntymiskohtiin ei tule reikiä.

Kun olet viimeisen lisäyskerroksen jälkeen neulonut 13-15-16-18 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x5 s, 1x3 s, 2x2 s ja 2x1 s =57-61-63-67 s. Kun kädentien korkeus on 10-10-11-11 cm, jätä keskimmäiset 35-37-37-39 s pääntietä varten odottamaan ja neulo ensin toinen puoli. Vaihda työhön ohuemmat puikot ja aloita joustinneule, muuta sen 1. krs:lla s-luvuksi tasavälein 14-16-16-18 s. Kun olet neulonut joustinneuletta 8 krs, päätä s:t. Neulo toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo joustinneule kuten takana, mutta tee sen 6. krs:lla napinläpi siten, että päätät 2 keskimmäistä s:aa. Luo napinläpi-s:t seuraavalla krs:lla uudelleen. Kun olet neulonut joustetta 8 krs, kavenna seuraavalla krs:lla tasavälein s-luvuksi 23-23-25-25 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule. Kun kappaleen korkeus on 6 cm, lisää molemmissa reunoissa joka 2. krs 7-6-6-7x1 s, 3-4-4-3x2 s, 6-5-5-6x3 s ja 0-1-1-1x4 s =85-89-91-95 s. Neulo lisätyilläkin s:illa pintaneuletta. Kun sivut ovat yhtä pitkät kuin takana, tee kädentiet samoin kuin takana =57-61-63-67 s. Kun kädentien korkeus on 6-6-7-7 cm, jätä keskimmäiset 15-17-17-19 s pääntietä varten odottamaan ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 2x3 s, 1x2 s ja 2x1 s. Tee lopuksi joustinneule olalle kuten takana muuten, mutta tee sen 5. krs:lla napinläpi siten, että päätät 2 keskimmäistä s:aa ja luot ne seuraavalla krs:lla uudelleen. Päätä lopuksi olan s:t kerralla, kun jousteen korkeus on 8 krs. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely: Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele sivusaumat. Poimi ohuemmille puikoille kädentien reunasta 93-99-103-105 s ja neulo joustinneuletta. Tee 4. krs:lla samanlainen napinläpi kuin aiemminkin etukappaleen olalle samaan linjaan kuin edellinenkin napinläpi. Kun jousteen korkeus on 7 krs, päätä s:t. Tee toisen kädentien reunaan samanlainen reunus. Poimi ohuemmille puikoille etukappaleen pääntien reunasta 67-69-73-75 s ja neulo 7 krs joustinneuletta, tee samalla molemmille olkapäille napinlävet samoin ja samaan linjaan kuin kädenteilläkin. Poimi takakappaleen pääntien reunasta ohuemmille puikoille 51-53-53-55 s ja neulo joustinneuletta 7 krs, päätä s:t. Tee lahkeensuihin samanlaiset jousteet kuin muuallekin, mutta poimi nyt 113-119-125-129 s. Tee myös napinlävet etukappaleelle samaan linjaan kuin alareunassa oleva napinläpi. Kiinnitä lopuksi napit.

Sukat

Luo ohuemmille sukkapuikoille 40-44 s ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 7 krs. Vaihda paksummat puikot ja aloita pintaneule. 1. krs: *neulo 1 n, 3 o*, toista *-*. 2. krs: neulo 2 n, *1 o, 3 n*, toista *-* ja neulo 1 o, 1 n. Toista 1.-2. krs:ia. Kun sukan pituus on 6-7 cm, jatka ensimmäisillä 19-21 s:lla pintaneuletta ja aloita lopuilla 21-23 s:lla sileä neule. HUOM: muuta pienemmässä koossa krs:n alku 1 s:aa aiemmas, jotta pintaneule alkaa ja loppuu samalla lailla.

Neulo nyt kantapää sileillä s:illa seuraavasti: neulo kunnes sileitä s:ita on jäljellä 1 s, käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo toisessa reunassa vastaavaan kohtaan. Käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo kunnes sileitä s:ita on jäljellä 2 s, käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo toisessa reunassa vastaavaan kohtaan. Jatka tähän tapaan edestakaisin kunnes kantapään keskellä on jäljellä 7 s. Käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo 1 s enemmin kuin edellä. Jatka tähän tapaan edestakaisin neuloen aina 1 s enemmin kuin edellisellä kerralla. Kun kaikki sileät s:t ovat takaisin työssä, jatka neulomista kaikilla s:illa, päällisen s:illa pintaneuletta ja pohjan s:illa sileää. Kun olet neulonut kantapään jälkeen 6,5-7 cm, aloita kaikilla s:illa sileä neule, jaa s:t tasan 4:lle puikolle.

Kun olet neulonut 1 krs:n sileää, aloita kärkikavennukset: Neulo I ja III puikkojen alussa 1 o, 2 o yhteen ja tee II sekä IV puikkojen lopussa ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli) ja neulo 1 o. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 4-5 kertaa ja sitten joka krs kunnes työssä on jäljellä 4 s. Katkaise lanka, vedä se loppujen s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Tee toinen sukka samoin.

Pesuohje: Pese neuleet nurja puoli päälläpäin ja kuivata ne tasona.