Lila kaarroketoppi Vaaleansininen liivi

Vaaleansininen liivi

Lankatiedot: Schachenmayr Catania Aloe Vera -lankaa 350-350-400 g. Kuvassa väri vaaleansininen (01786).

Koko: 36/38 - 40/42 - 44/46

Valmiin liivin mitat:
vartalon ympärys 88 96 110 cm
koko pituus n. 55 56 58 cm

Suorat puikot ja pyöröpuikko: Nro 3-4 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 5 nappia.

Tiheys: 23 s ja 34 krs sileää neuletta = 10 cm. 37 s pitsineuletta = 15,5 cm.

Kaksinkertainen aloitus:
Luo s:t kahdelle puikolle muuten normaalisti, mutta peukalolla oleva lanka on kaksinkertaisena, puikolle muodostetaan s:t yksinkertaisella langalla.
Joustinneule: 1 o, 1 n.
Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Pitsineule: Neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla oikeat s:t oikein ja nurjat s:t sekä lk:t nurin. Pitsineuleen mallikerran s-luku vaihtelee 37 s:sta 35 s:aan koska työn joka 4. krs:lla kavennetaan enemmin s:ita kuin mitä niitä lisätään. Puuttuvat s:t lisätään työhön aina seuraavalla työn oikean puolen krs:lla. Toista piirroksen krs:ia 1.-20.

Takakappale ja etukappaleiden yläosat:
Luo 2-kertaisena aloituksena 106-115-132 s ja neulo joustinneuletta 6 cm. Aloita sitten mallineuleet seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 7-9-14 s:lla sileää neuletta, tee 37 s:lla pitsiä, neulo 16-21-28 s:lla sileää neuletta, tee 37 s:lla pitsiä, neulo 7-9-14 s:lla sileää neuletta ja tee lopuksi reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 54 cm, päätä keskimmäiset 16-21-28 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s, 2x2 s ja 1x1 s =37-39-44 s. Jatka näillä s:illa mallineuleita. Kun kappaleen korkeus on 71-74-76,5 cm, päätä sivusta lähtien olan viistotusta varten joka 2. krs 1x2-3-2 s ja sitten koossa 36/38: *1x2 s ja 1x3 s*, toista *-* vielä 6 kertaa, koossa 40/42: ensin 2x3 s ja sitten *1x2 s ja 1x3 s*, toista *-* vielä 5 kertaa ja koossa 44/46: 14x3 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Vasemman etukappaleen alaosa:
Luo 2-kertaisena aloituksena 53-57-67 s ja neulo joustinneuletta 6 cm. Aloita sitten mallineuleet seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 7-9-14 s:lla sileää neuletta, tee 37 s:lla pitsiä, neulo 7-9-14 s:lla sileää neuletta ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 38,5 cm, aloita sivusta lähtien olan viistotus kuten takana. Kun kappaleen 43,5 cm, päätä etureunasta pääntietä varten joka 2. krs 1x4-6-3 s ja 4x3-3-5 s.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Poimi takakappaleen yläreunasta sen toisesta sivusta 32,5-35,5-38 cm:n matkalta 94-102-110 s ja neulo näillä s:illa kädentien reunukseksi joustinneuletta 3 cm. Päätä s:t. Tee toinen kädentiereunus samoin. Kiinnitä sitten takakappaleen vinot osat etukappaleen vinoihin osiin eli kaavan pallot vastakkain. Ompele sivu- ja kädentiereunusten saumat. Poimi pyöröpuikolle oikean etukappaleen etureunasta 113 s, merkitse viimeinen s, poimi pääntien reunasta 159-175-191 s ja vielä toisesta etureunasta 113 s, merkitse näistä 1. s. Aloita näillä 385-401-417 s:lla joustinneule muuten, mutta neulo merkityt s:t oikein. Lisää sitten merkittyjen s:iden molemmin puolin 1 s joka krs ja neulo lisätyt s:t sileää neuletta. Tee lisäys aina siten, että neulot kahden s:n välisen lankalenkin oikein tai nurin. Tee 4. krs:lla oikeaan etureunaan 5 napinläpeä seuraavasti: neulo 18 s, päätä 3 s, *neulo 20 s ja päätä 3 s*, toista *-* vielä 3 kertaa ja neulo krs:n loput s:t. Luo seuraavalla krs:lla napinläpi-s:t uudelleen. Jatka joustetta kunnes sen korkeus on 2,5 cm, päätä s:t. Kiinnitä lopuksi napit.

Kaava
rpsel