Naisen hattu
Punaiset ranteenlämmittimet

Punaiset ranteenlämmittimet

Lankatiedot: Schachenmayr Wash+Filz-it! fine -lankaa 150 g punaista (00106).

Koko:Pituus n. 35cm, koko S ja M. Ennen huovutusta aloitusreunan ympärys on n. 27,5 (30) cm ja yläreunan ympärys n. 22 (24) cm. Pituus n. 44 cm. Huovutuksen jälkeen alareunan ympärys on n. 23,5 (25,5) cm, yläreunan ympärys n. 18,5 (20,5) cm ja pituus n. 35 cm.

Sukkapuikot: Nro 5-6 tai käsialan mukaan.

Helmineule:

1. krs: 1 o, 1 n.
2. krs: neulo oikeat s:t nurin ja nurjat oikein.

Tee oikean käden ranteenlämmitin näin:
Luo I puikolle 11 (12) s, II puikolle 13 (14) s, III puikolle 11 (12) s ja IV puikolle 12 (13) s =47 (51) s. Aloita näillä s:illa helmineule suljettuna neuleena. Kavenna 11. krs:lla seuraavasti: siirrä I puikon viimeinen s II puikolle ja neulo II puikon alusta 3 s yhteen. Toista tällainen kavennus vielä 2 kertaa joka 10. krs =41 (45) s. I puikolla on nyt 8 (9) s ja II puikolla on 10 (11) s. Aloita 41. krs:lta lähtien helmineule tasona eli käänny IV puikon jälkeen takaisin. Neulo 1. eli nurjan puolen krs:lla 7 (8) s:n kuluttua 3 s yhteen =39 (43) s. Toista kavennus tässä samassa kohtaa vielä 3 kertaa joka 10. krs =33 (37) s. Kun olet neulonut 81 krs (=26,5 cm), ota langankierto puikolle joka 8. s:n jälkeen 4 kertaa ja neulo seuraavalla krs:lla jokaiseen langankiertoon 2 s helmineuletta =41 (45) s.

Kun olet neulonut 100 krs (=33 cm) aloita helmineule jälleen suljettuna neuleena, laita I puikolle 11 (12) s ja muille 10 (11) s. Kun olet neulonut 110 krs, päätä II puikon alusta 7 (8) s peukaloaukkoa varten ja luo seuraavalla krs:lla s:iden tilalle 3 (4) s =37 (41) s. Neulo vielä 20 krs (=6,5 cm) ja päätä sitten s:t kerralla.

Tee vasemman käden ranteenlämmitin näin:
Neulo edellisen peilikuvana, luo I puikolle 12 (13) s, II puikolle 11 (12) s, III puikolle 13 (14) s ja IV puikolle 11 (12) s. Tee kavennukset III puikon 2 viimeisellä s:lla ja IV puikon ensimmäisellä s:lla. Tee peukaloaukko III puikon viimeisillä 7 (8) s:lla.

Viimeistely:
Virkkaa oikean käden ranteenlämmittimen aukon vasempaan reunaan ja toisessa lämmittimessä toiseen reunaan 5 napitussilmua. Kiinnitä lanka aukon alareunaan ps:lla, tee 1 kjs, 2 ps (1 ps aina joka toisen krs:n kohdalle), *jätä 5 krs väliin, tee 5 kjs, 3 ps*, toista *-* vielä 4 kertaa ja tee lopuksi 1 ps. Tee sitten solmiamiskaitale seuraavasti: Poimi halkion reunasta n. 26,5 cm:n korkeudelta langan avulla 3 s sukkapuikolle. *Älä käänny, vaan siirrä s:t ja lanka puikon oikeaan päähän ja neulo s:t oikein*, toista *-*. Venytä tuppiloa silloin tällöin pituussuuntaan jotta siitä tulee siisti. Kun tuppilon pituus on 45 cm, päätä s:t ja päätä lanka. Tee samanlainen kaitale halkion toiseen reunaan 2 cm alemmas. Tee toiseen ranteenlämmittimeen samanlaiset kaitaleet. Huovuta lämmittimet pesukoneessa huovutus-ohjeen mukaan. Venytä kosteat lämmittimet muotoonsa ja anna kuivua. Kiedo solmiamiskaitaleet ranteen ympäri ja solmi yhteen halkion kohdalla.