Pitsijakku

Pitsineuleinen jakku

Naisen pitsineuleinen jakku

Lanka: Schachenmayr Catania Grande - lanka värinro. 3213

(100 % puuvilla)

Puikot Prym: Nro 4 sekä reunuksia varten pyöröpuikko nro 4 tai käsialan mukaan

Muut tarvikkeet 5 nappia

Tiheys 18 s ja 19 krs pitsineuletta = 10 cm

Mallineuleet Joustinneule: 1 o, 1 n. Sileä neule: neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin. Pitsineule: neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on kaikki krs:t, tee oikean puolen krs:t piirroksen oikeasta reunasta vasempaan ja vastaavasti nurjan puolen krs:t piirroksen vasemmasta reunasta oikeaan. Tee piirroksesta ensin 1. - 4. krs:t ja toista sitten 5 . - 12 . krs:ia

Takakappale Luo 76-88-100-112 s ja neulo joustinneuletta 6 cm. Aloita sitten pitsineule siten, että neulot ensin reuna - s:n, sitten 1 s sileää neuletta, toista 12 s:n mallikertaa 6-7-8-9 kertaa, neulo 1 s sileää neuletta ja tee reuna - s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 77 cm, päätä keskimmäiset 16 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa 2 krs:n kuluttua 1x11 s ja päätä samalla sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x10-12-15-18 s ja 1x9-13-16-19 s. Neulo pääntien toinen puoli peilikuvaksi.

Vasen etukappale Luo 34-40-46-52 s ja neulo joustinneuletta 6 cm. Aloita sitten pitsineule siten, että neulot ensin reuna - s:n, sitten 1 s sileää neuletta, toista 12 s:n mallikertaa 2-3-3-4 kertaa, tee piirroksesta 1.-6. s:t 1-0-1-0 kertaa ja neulo 1 s sileää neuletta sekä tee reuna - s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 37 cm, kavenna etureunasta pääntietä varten 1 s ja toista sitten kavennus joka 4. krs vielä 5 kertaa ja joka 6. krs 9 kertaa. Päätä lopuksi sivusta lähtien olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana.

Oikea etukappale Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

Hihat Luo 52 s ja neulo joustinneuletta 6 cm. Aloita sitten pitsineule siten, että neulot ensin reuna - s:n, sitten 1 s sileää neuletta, toista 12 s:n mallikertaa 4 kertaa, neulo 1 s sileää neuletta ja tee reuna - s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Lisää samalla molemmissa reunoissa koossa XS: joka 10. krs 3x1 s ja joka 8. krs 6x1 s, koossa S/M: joka 8. krs 1x1 s ja joka 6. krs 12x1 s ja koossa L - XL/XXL: joka 6. k rs 7-1x1 s ja joka 4. krs 10-19x1 s =70-78-86-92 s. Kun hihan pituus on 48 cm, päätä s:t.

Taskut Luo 28 s ja aloita pitsineule siten, että neulot ensin reuna - s:n, sitten 1 s sileää neuletta, toista 12 s:n mallikertaa 2 kertaa, neulo 1 s sileää neuletta ja tee reuna - s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 12 cm (=24 krs), neulo vielä joustinneuletta 3 cm, päätä s:t.

Viimeistely Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla nurjalta puolelta ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Kiinnitä hihat sivuihin olkasaumojen molemmin puolin 19-21-23-25 cm:n matkalle. Ompele sivu - ja hihasaumat. Kiinnitä taskut etukappaleille 9 cm:n päähän helmasta ja n. 2 cm:n päähän etureunoista. Poimi pyöröpuikolle langan avulla oikeasta etureunasta ja etukappaleen pääntien reunasta 114 s, takakappaleen pääntien reunasta 39 s ja vielä vasemman etukappaleen pään tien reunasta ja etureunasta 114 s. Neulo näillä 267 s:lla nurjalta 1 krs nurin ja aloita sitten joustinneule. Tee 6. krs:lla oikeaan etureunaan 5 napinläpeä tasavälein siten, että ylin tulee pääntien viistotuksen alapuolelle ja alin tulee n. 4 s:n päähän helmasta. Tee napinläpi aina siten, että päätät 2 s ja luot ne seuraavalla krs:lla uudelleen. Kun reunuksen korkeus on 4 cm, päätä s:t. Kiinnitä lopuksi napit.