Oranssi pusero
Oranssi pusero

Oranssi pusero

Lankatiedot: Schachenmayr Cotton Linen -lankaa 400 (450/500)g. Kuvassa väri oranssi (00026).

Koko: 36/38, 40/42 ja 44/46
Valmiin neuleen mitat:

vartalon ympärys 88 (98/112) cm
koko pituus 56 (57/58) cm
hihan sisäpituus 46 cm

Puikot: Nro 3-3½ ja 3½-4 tai käsialan mukaan.
Tiheys:
18 s ja 26 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Joustinneule: 1 o,1 n.
Sileä oikea neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
4 s:n pitsiraita: 1 .krs: tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), ota lk puikolle ja neulo 2 o. 2. krs: neulo nurin. 3. krs: neulo 2 s oikein, ota lk puikolle ja neulo 2 s oikein yhteen. 4. krs: neulo nurin. Toista 1.-4. krs:ia.

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille 82 (90/102) s ja neulo 1.krs: (np) reuna-s, 38 (42/48) s:lla joustinneuletta (aloita 1 n s:lla), neulo 4 s nurin, sitten 38 (42/48) s:lla joustinneuletta (aloita 1 o s:lla) ja tee reuna-s. Neulo jatkossa keskimmäisillä 4 s:lla pitsiraitaa ja muilla s:illa joustinneuletta. Kun kappaleen korkeus on 5 cm, vaihda työhön paksummat puikot ja jatka keskimmäisillä 18 s:lla joustinneuletta sekä pitsiraitaa ja aloita muilla s:lla sileä oikea neule. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 6. krs 2 kertaa ja sitten joka 4. krs 4 kertaa =70 (78/90) s. Lisää sitten molemmissa reunoissa 1 s joka 6. krs 6 kertaa, työssä on nyt alkuperäinen s-luku. Kun kappaleen korkeus on 36 (35/34) cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x4 (4/6) s, 1x3 s, 1x2 s ja 3x1 s =58 (66/74) s. Kun kädentien korkeus on 17 (19/21) cm, päätä keskimmäiset 20 (22/22) s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x2 s ja 1x1 s. Kun kädentien korkeus on 18 (20/22) cm, päätä sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x6 (7/9) s ja 2x5 (6/7) s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 28 (29/30) cm. Jaa nyt kappale keskeltä kahteen osaan pääntietä varten ja neulo ensin vasen olka. Neulo jatkossa muilla s:illa sileää neuletta, mutta neulo pääntien reunassa 12 s:lla seuraavasti: tee ylivetokavennus, ota lk puikolle, neulo 8 s:lla joustinneuletta kuten aiemminkin, neulo 2 s:lla sileää neuletta. Neulo langankierto nurjalla nurin. Tee samalla pääntien kavennukset siten, että neulot 12 s:n sisäpuolella 2 s oikein yhteen ensin joka 4. krs 6 (9/9) kertaa ja sitten joka 6. krs 7 (5/5) kertaa. Päätä lopuksi olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli peilikuvaksi.

Hihat:
Luo ohuemmille puikoille 38 (42/46) s ja neulo joustinneuletta 5 cm. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita sileä neule. Lisää sileän neuleen aikana hihan molemmissa reunoissa 1 s ensin joka 10. krs 5 kertaa, sitten joka 8. krs 6 kertaa (joka 10. krs 2 kertaa ja sitten joka 8. krs 10 kertaa /joka 8. krs 8 kertaa ja sitten joka 6. krs 6 kertaa) =60 (66/74) s. Kun hihan pituus on 46 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x4 (4/6) s, 1x3 s, 1x2 s ja 1x1 s. Kavenna sitten molemmissa reunoissa joka 4. krs 5x1 s ja sitten joka 2. krs 1x1 s, 1x2 s, 1x3 s ja 1x4 s. Päätä loput 10 (16/20) s kerralla.

Viimeistely:
Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele sivu- sekä hihasaumat ja kiinnitä hihat.