Naisen pitsineulepusero

Naisen pitsineulepusero kuva 1

Naisen pitsineulepusero

Naisen pitsineulepusero kuva 2

Naisen pitsineulepusero

Lankatiedot: Schachenmayr Cotton Eco -lankaa 350 (400)g. Kuvassa väri vaaleanpunainen (00035).

Koko: S (M)
Ihmisen vartalon ympärys: 82-86 (92-97) cm
Valmiin neuleen mitat: Vartalon ympärys 92 (100) cm, koko pituus 47 cm ja hihan sisäpituus 26 cm.

Puikot: Nro 3,5-4 sekä kahdet samanpaksuiset pyöröpuikot joiden pituus on 40 cm tai käsialan mukaan.
Tiheys:
20 s ja 28 krs sileää neuletta = 10 cm. N. 33 krs pitsineuleita = 10 cm.

Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Pitsineuleet A ja B: Neulo piirrosten A ja B mukaan, piirroksissa on kaikki krs:t. Lue oikean puolen krs:ia piirroksen oikeasta reunasta lähtien ja nurjan puolen krs:ia vastaavasti vasemmasta reunasta lähtien.
Aloita piirros A sen oikeasta reunasta, toista 6 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja neulo piirroksen viimeiset 2 s. Tee piirroksen 1.-12. krs:t kerran, piirroksen 7. krs:lla jokaisesta mallikerrasta kapenee 2 s.
Aloita piirros B sen oikeasta reunasta, toista 10 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja neulo piirroksen viimeiset s:t. Tee piirroksen 1.-6. krs:t kerran.
Pitsineule C: Aloita piirros sen oikeasta reunasta, toista 9 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja neulo sen viimeiset 2 s. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla kaikki s:t nurin, neulo aina 1. lk oikein ja 2. lk nurin. Tee piirroksen 1.-6. krs:t kerran. Pidennetyt s:t: 1. krs: (np) oikein. 2. krs: neulo oikein ja kierrä aina jokaisen s:n kohdalla lanka 3 kertaa oikean käden puikon ympäri. 3.krs: neulo nurin ja pudota samalla ylimääräiset lk:t pois puikolta.

Neulo pitsineuleet seuraavassa järjestyksessä: 1.-12. krs: neulo piirroksen A mukaan. 13.-18. krs: neulo piirroksen B mukaan. 19.-25. krs: neulo sileää neuletta. 26.-28. krs: tee pidennetyt s:t. 29.-34. krs: neulo sileää neuletta. 35.-40. krs: neulo piirroksen C mukaan. 41.-44. krs: neulo sileää neuletta. 45.-50. krs: neulo piirroksen C mukaan. 51.-56. krs: neulo sileää neuletta. 57. krs: neulo reuna-s, *1 o, ota lk puikolle, neulo 3 o, ota lk puikolle*, toista *-* ja neulo krs:n lopussa 1 o, reuna-s. Työhön tuli nyt piirroksen A mukainen s-luku. 58. krs: neulo kaikki s:t ja lk:t oikein. Tee ensin krs:t 1.-58. ja toista sitten 5.-58. krs:ia tarpeen mukaan.

Katso virkkausneuvoja Anchorin virkkausoppaasta!

Takakappale:
Luo 141 (153) s ja neulo 1 krs oikein työn nurjalta puolelta. Aloita sitten pitsineuleet selityksen mukaan. 7. krs:lla työhön jää 95 (103) s. Kavenna 12. krs:lla tasavälein 3 (1) s =92 (102) s. Kun olet tehnyt piirroksen B valmiiksi, on työssä 93 (103) s. Kun olet neulonut 29 krs, kavenna suuremmassa koossa 1 s =93 (102) s. Lisää 56. krs:lla 2 (1) s =95 (103) s. Toista tällaiset kavennukset ja lisäykset jatkossa mallineuleiden aikana. Kun kappaleen pituus on n. 45 cm (=148 krs) ja työssä on 93 (102) s, päätä keskimmäiset 31 (30) s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä 2 krs:n kuluttua pääntien reunassa 5 s. Kun kappaleen korkeus on 47 cm, päätä loput eli olan 26 (31) s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 32 cm (=106 krs ja olet pitsineuleiden 52. krs:lla). Päätä nyt keskimmäiset 23 (22) s pääntietä varten ja neulo ensin vasen olka. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x6 s ja 1x3 s. Lisää sitten pitsineuleen 56. krs:lla pienempään kokoon 1 s =27 (31) s. Lisää pitsineuleen A 12. krs:lla suurempaan kokoon 1 s =27 (32) s.

Aloita sitten pitsineule B seuraavasti pienemmässä koossa: neulo reuna-s, toista 10 s:n mallikertaa 2 kertaa ja neulo piirroksen vasempaan reunaan. Aloita pitsineule B suuremmassa koossa: reuna-s ja toista 10 s:n mallikertaa 3 kertaa sekä neulo reuna-s. Lisää sitten 137. krs:lla (=25. pitsineuleen krs) pienempään kokoon 2 s tasavälein =29 (32) s.

Aloita piirros C seuraavasti: tee reuna-s, neulo 0 (1) s:lla sileää, toista 9 s:n mallikerta 3 kertaa, neulo 0 (2) s:lla sileää neuletta ja tee reuna-s. Kavenna piirroksen 6. krs:lla tasavälein pienimmässä koossa 2 s =27 (32) s. Kun kappaleen korkeus on 47 cm, päätä s:t kerralla. Neulo oikea olka peilikuvaksi. Aloita kuitenkin pitsineule B seuraavasti pienemmässä koossa: aloita piirroksen oikeasta reunasta, toista 10 s:n mallikertaa 2 kertaa ja neulo reuna-s. Aloita pitsineule B suuremmassa koossa: neulo reuna-s, toista 10 s:n mallikertaa 3 kertaa ja tee reuna-s.

Hihat:
Luo 93 s ja neulo 1 krs oikein työn nurjalta puolelta. Aloita sitten pitsineuleet ohjeen alussa olevan selityksen mukaan. Kun olet neulonut 11 krs, on työssä jäljellä 63 s. Kavenna seuraavalla krs:lla 1 s ja tee sen jälkeen pitsineule piirroksen B mukaan. Kun olet tehnyt piirroksen valmiiksi, on työssä 63 s. Jatka sitten pitsineuleita siten, että keskelle hihaa tulee aina 1 kokonainen kuvio. Lisää samalla hihan molemmissa reunoissa 1 s joka 8. krs 10 kertaa =83 s. Kun hihan pituus on n. 26 cm (=86 krs), päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 4x5 s ja päätä loput s:t kerralla.

Viimeistely:
Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Poimi pääntien reunasta 124 s pyöröpuikolle ja neulo 1 krs nurin. Luo toiselle pyöröpuikolle 186 s ja neulo 1 krs nurin ja sen jälkeen suljettuna neuleena piirroksesta A 1.-4. krs:t niin, että toistat 6 s:n mallikertaa 31 kertaa. Jätä kuitenkin 3. krs:lla pitsineuleen lk:t tekemättä jolloin työhön jää 124 s. Ompele nyt pitsineuleen s:t toisella pyöröpuikolla oleviin s:ihin kiinni.

Kaava
Rp
Rpsel