Naisen pitkä pusero
Naisen pitkä pusero

Naisen pitkä pusero

Lankatiedot: Schachenmayr Silenzio Color -lankaa 650 (700) 800 g sinikirjavaa (00180).

Koko: S (M) L
Ihmisen vartalon ympärys: 82-86 (92-97) 102-107 cm
Valmiin neuleen mitat: Vartalon ympärys 100 (108) 116 cm ja koko pituus 80 (82) 84 cm.

Puikot: Nro 6-7 sekä 40 cm pitkät pyöröpuikot nro 5-6 ja 6-7 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 13 s ja 18 krs sileää neuletta sekä 15 s ja 19 krs pintaneuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Joustinneule: 2 o, 2 n.
Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Pintaneule: 1. krs: (op) reuna-s, 1 o, *1 o, ota 2 lk puikolle, 1 o*, toista *-* ja neulo reuna-s. 2. krs: reuna-s, *1 n, pudota lk:t puikolta, nosta seuraava s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen, vedä s pitkäksi*, toista *-* ja neulo 1 n, reuna-s. 3. krs: reuna-s, 1 o, *nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn takana, neulo 1 o*, toista *-* ja neulo reuna-s. 4. krs: reuna-s, *1 n, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja neulo 1 n, reuna-s. Toista 1.-4. krs:t 4 kertaa =16 krs.

Takakappale:
Luo 59 (65) 71 s paksummille puikoille ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Neulo sitten 19 cm (=34 krs) sileää neuletta, lisää (lisäys: neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen nurin) viimeisellä eli nurjan puolen krs:lla 18 s tasavälein =77 (83) 89 s. Jatka seuraavasti: *neulo 16 krs pintaneuletta ja sitten 4 krs sileää neuletta, kavenna sileän neuleen 1. krs:lla tasavälein 10 (10) 12 s =67 (73) 77 s ja lisää s:t takaisin työhön 4. krs:lla*, toista *-* vielä 3 kertaa, tee 16 krs pintaneuletta (=96 krs) ja neulo loput kappaleesta sileänä neuleena.
HUOM: Kun olet helman sileän neuleen jälkeen neulonut 34 cm ja olet viimeksi neulonut 4 krs pintaneuletta, lisää jatkossa molemmissa reunoissa joka 2. krs 4x2 s =93 (99) 105 s. Kavenna sitten seuraavan 4 krs:n oikean raidan alussa 12 (14) 14 s tasavälein =81 (85) 91 s ja lisää ne takaisin raidan viimeisellä krs:lla. Kun olet neulonut kaikki 5 pintaneuleraitaa, aloita sileä neule ja kavenna sen 1. krs:lla s-luvuksi tasavälein 81 (85) 91 s.
HUOM:
kun olet neulonut sileää 0 (4) 8 krs, aloita olan viistotukset. Eli päätä molemmissa reunoissa joka 2. krs 7 (6) 4x4 s ja 0 (1) 3x5 s. Kun olet neulonut olan viistotuksia 8 krs:n ajan, päätä keskimmäiset 21 (23) 25 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Jatka sivussa olan viistotus loppuun ja päätä vielä pääntien reunassa 2 krs:n kuluttua 1x2 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes olet neulonut yläosan sileää neuletta 0 (4) 8 krs. Päätä nyt keskimmäiset 9 (11) 13 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 1x2 s ja 2x1 s ja päätä samalla sivusta lähtien olan s:t kuten takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka- ja sivusaumat. Poimi kädentien reunasta ohuemmalle pyöröpuikolle 48 (52) 56 s ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 15 cm, päätä s:t. Tee toiseen kädentien reunaan samanlainen reunus. Poimi sitten pääntien reunasta ohuemmalle pyöröpuikolle 76 (80) 84 s ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta. Kun jousteen korkeus on 10 cm, vaihda työhön paksumpi pyöröpuikko ja jatka joustetta vielä 20 cm. Päätä s:t löyhästi.

kaava