Naisen nyppypusero
Naisen nyppypusero

Naisen nyppypusero

Lankatiedot: Schachenmayr Cotton Linen -lankaa 550 (600/750)g. Kuvassa väri pellava (00002).

Koko: 36/38, 40/42 ja 44/46

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 90 (100/112) cm
koko pituus n. 61 (63/64) cm
hihan sisäpituus 16 cm

Puikot: Nro 3½-4 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 19 s ja 28 krs sileää nurjaa neuletta sekä n. 29 s ja 22 krs nyppyneuletta = 10 cm.

Sileä nurja neule: Neulo oikealla nurin ja nurjalla oikein.
Nyppyneule: 1. krs:lla s-luku on jaollinen 4 + 2 s:lla ja 2. krs:lta lähtien s-luku on jaollinen 6 + 2 s:lla. 1. krs: (np) neulo reuna-s, *neulo 1 s 5 kertaa (=1 o, ota lk puikolle, 1 o, ota lk puikolle, 1 o), neulo 3 s nurin yhteen*, toista *-* ja neulo reuna-s. 2. krs: neulo nurin. 3. krs: reuna-s, *tee nyppy (=neulo 5 s nurin ja vedä sitten viimeksi neulotun s:n yli edelliset 4 s), neulo 1 s 5 kertaa*, toista *-* ja neulo reuna-s. 4. krs: neulo nurin. 5. krs: reuna-s, *neulo 1 s 5 kertaa, tee nyppy*, toista *-* ja neulo reuna-s. Neulo ensin 1.-5. krs:t ja toista jatkossa 2.-5. krs:ia.

Takakappale:
Luo 88 (96/108) s ja neulo sileää nurjaa neuletta. Kun kappaleen korkeus on 34 cm, laita molempiin reunoihin merkkilangat hihan alareunaa varten. Lisää samalla molemmissa reunoissa laskettua olkalinjaa varten 1 s ja toista sitten lisäykset joka 6. krs 1 (4/6) kertaa ja joka 4. krs 8 (5/3) kertaa =108 (116/128) s. Kun kappaleen korkeus on 50 (52/53) cm, päätä molemmista reunoista olkaa varten joka 2. krs 2x2 s ja 7x3 s (7x3 s ja 2x4 s/1x3 s ja 8x4 s). Työssä on nyt jäljellä 58 s ja kappaleen korkeus on 56 (58/59) cm. Aloita näillä s:illa kaulusta varten nyppyneule, 1. krs:n jälkeen työssä on 86 s. Kavenna samalla molemmissa reunoissa seuraavasti: neulo 4. krs:n lopussa 2 s nurin yhteen ja neulo 6. krs:n (=mallineuleen 2. krs) alussa 2 s n yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs. Kun olet neulonut 12 krs, neulo seuraava krs: reuna-s, *1 o, ota lk puikolle, tee nyppy, ota lk puikolle*, toista *-* ja neulo reuna-s. Päätä sitten s:t kerralla, neulo lk:t kiertäen oikein.

Etukappale:
Neulo kuten takakappale.

Hihat:
Ompele ensin olka- ja kauluksen saumat. Poimi toisen kädentien reunasta (=merkkilankojen väli) 65 (72/79) s ja aloita nyppyneule. Neulo kuitenkin 1. krs seuraavasti: reuna-s, *neulo 1 s 5 kertaa sitten 2 s n yhteen, neulo 1 s 5 kertaa ja sen jälkeen 3 s nurin yhteen*, toista *-* ja neulo reuna-s =110 (122/134) s. Neulo muut krs:t kuten ohjeen alussa on neuvottu. Kun hihan pituus on 14 cm (=30 krs), neulo nyppyneuleen 3. krs:lla reuna-s, *tee nyppy, neulo 1 o*, toista *-* ja neulo reuna-s =38 (42/46) s. Neulo näillä s:illa vielä 2 cm sileää nurjaa neuletta ja päätä s:t kerralla. Tee toinen hiha samoin.

Viimeistely:
Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele sivu- sekä hihasaumat.