Naisen luonnonvalkoinen toppi Naisen luonnonvalkoinen toppi

Naisen luonnonvalkoinen toppi

Lankatiedot: Schachenmayr Catania Aloe Vera tai Catania -lankaa 450-500g. Kuvassa väri luonnonvalkoinen (01779).

Koko: 36/40 - 42/46
Valmiin topin mitat:

vartalon ympärys n. 96 106 cm
koko pituus 67 69 cm
Suorat puikot ja pyöröpuikko:
Nro 3-4 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 25 s ja 29 krs pitsineuletta sekä 22 s ja 37 krs ainaoikeaa = 10 cm.

Kaksinkertainen aloitus:
Luo s:t kahdelle puikolle muuten normaalisti, mutta peukalolla oleva lanka on kaksinkertaisena, puikolle muodostetaan s:t yksinkertaisella langalla.
Joustinneule: 2 o, 2 n.
Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
Pitsineule: Neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla oikeat s:t oikein ja nurjat s:t sekä lk:t nurin. Neulo piirroksesta ensin krs:t 1.-4. kerran, toista sitten 5.-14. krs:ia 7 kertaa ja neulo 15.-64. krs:t kerran =124 krs.

Takakappale:
Luo 2-kertaisena aloituksena 121-133 s ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Aloita sitten pitsineule koossa 36-40 reuna-s:n sisäpuolella siten, että toistat 20 s:n mallikertaa 6 kertaa ja teet toiseenkin reunaan reuna-s:n. Aloita pitsineule koossa 42-46 reuna-s:n sisäpuolella piirroksen oikeasta reunasta, toista 20 s:n mallikertaa 6 kertaa, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja tee reuna-s. Kun olet neulonut pitsineuleen valmiiksi (=124 krs), aloita ainaoikeinneule. Neuleen yläosa on ainaoikeinneuleen aikana 7 cm leveämpi kuin alaosa. Kun kappaleen korkeus on 64-66 cm, päätä keskimmäiset 17-19 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s, 1x2 s ja 2x1 s ja päätä samalla sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x9-8 s ja 6x6-7 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 51-53 cm. Päätä nyt keskimmäiset 13-15 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 2x2 s, 2x1 s ja joka 4. krs 3x1 s. Päätä lopuksi olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Poimi sivusta olkasauman molemmin puolin 18-20 cm:n matkalta yhteensä 98-106 s. Neulo näillä s:illa joustinneuletta kädentien reunukseksi 4,5 cm ja päätä s:t. Tee toiseen reunaan samanlainen kädentien reunus. Ompele sivu- ja kädentiereunusten saumat. Poimi pyöröpuikolle pääntien reunasta 138-144 s ja neulo suljettuna neuleena 6 krs nurin ja sitten 6 krs oikein, kavenna tämän raidan 1. krs:lla 6 s tasavälein. Neulo vielä 6 krs nurin ja kavenna taas 1. krs:lla 6 s tasavälein. Päätä loput 126-132 s kerralla.

Kaava
Rp
rpsel