Naisen harmaa hattu
Naisen harmaa hattu

Naisen harmaa hattu

Lankatiedot: Schachenmayr Wash+Filz-it! fine -lankaa 200 g harmaata (00120).

Koko: Ennen huovutusta päänympärys on n. 70 cm ja hatun korkeus taitteesta lähtien on n. 26,5 cm. Huovutuksen jälkeen päänympärys on n. 54 cm ja korkeus on n. 20 cm.

Puikot: 80 cm pitkä pyöröpuikko nro 5-6 ja samanpaksuiset sukkapuikot tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Musta 9x5 cm vyönsolki ja musta puikko.

Tiheys: Ennen huovutusta 16 s ja 22 krs ja huovutuksen jälkeen 20 s ja 29 krs sileää neuletta =10 cm.

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.

Tee reunus näin:
Luo 124 s ja neulo tasona sileää neuletta. Kun kappaleen korkeus on 9 cm (=20 krs) tee lyhennettyjä kerroksia seuraavasti: neulo oikean puolen krs:ta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 10 s, käänny, ota lk puikolle ja neulo takaisin nurin. *Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla 10 s vähemmin kuin edellisellä kerralla, käänny, ota lk puikolle ja neulo takaisin*, toista *-* vielä 8 kertaa. Neulo sitten 1 krs kaikilla s:illa, neulo lk:t aina oikein yhteen seuraavan s:n kanssa. Kappaleen oikeassa reunassa on nyt 41 krs (=18,5 cm) ja vasemmassa reunassa 21 krs (=9,5 cm).

Tee hattuosa näin:
Päätä seuraavan eli nurjan puolen krs:n alussa 12 s, jaa loput 112 s tasan 4:lle sukkapuikolle ja aloita suljettuna neuleena sileä neule. Kun olet neulonut 30 krs (=13,5 cm), merkitse joka 14. silmukka ja neulo sitten jokainen merkitty s ja sitä edeltävä s oikein yhteen. Työstä kapeni 8 s =104 s. Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs 3 kertaa, joka 2. krs 6 kertaa ja sitten joka krs kunnes jäljellä on 8 s. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä lanka.

Viimeistely:
Huovuta hattu pesukoneessa Huovuttaminen pesukoneessa -ohjeen mukaan. Laita sitten kostea kappale jonkun sopivan pyöreän kappaleen päälle (esim. ilmapallo, kukkavaasi tai peruukkipää), venytä ja tasoita muotoonsa. Venytä reunusta kevyesti siten, että sen matalasta reunasta tulee n. 9 cm korkea ja korkeasta reunasta 15 cm. Taita reunus ylös ja taita sitten matala reuna kaksinkerroin työn päälle. Kiinnitä kulma paikoilleen. Taita samoin korkea reuna, mutta älä kiinnitä. Kiinnitä vyönsolki puikon avulla irrallaan olevaan kaitaleeseen ja kiinnitä kaitale leveään kaitaleeseen. Anna hatun kuivua paikoillaan.