Miehenjakku

Naisen korallinvärinen virkattu jakku

Naisen virkattu pusero

Lankatiedot: Schachenmayr Catania Fine värinro.01003

(100% puuvilla)

XS-S-M-L-XL

Koukut Prym: Virkkuukoukku nro 3 ja tunisialainen koukku nro 4,5 tai käsialan mukaan

Muut tarvikkeet: 6 nappia

Tiheys: 24 s ja 18 krs (=keruu + paluu) tunisialaista virkkausta = 10 cm Tunisialainen tähtivirkkaus kiinte insilmukoin: 1.krs: tee tunisialaisella koukulla 1 kjs, jätä reuna - s väliin, *työnnä koukku seuraavan s:n läpi, ota lk koukulle ja vedä läpi (= kiinteäsilmukka )*, toista * - * jolloin poimit koukulla jokaisesta aloitusketjusilmukasta 1 s :n . Älä käännä työtä. 2.krs: palaa vasemmalta oikealle päättämällä s:t eli ota lanka koukulle, vedä yhden s:n läpi, *ota lanka koukulle, vedä kahden s:n läpi*, toista * - * kunnes koukulle on jäljellä 1 s. Älä käännä työtä. 3.krs: tee 1 kjs, jätä reuna - s väliin, * vie koukku oikealta vasemmalle edellisen kerroksen 3 peräkkäisen ks:n pystylenkin takaa, ota lk koukulle ja vedä läpi, ota lk koukulle ja vie koukku oikealta vasemmalle samojen lenkkien takaa kuin edellä, ota lk koukulle ja vedä läpi = 3s*, toista *-* . Työnnä krs:n lopussa koukku 2 lankalenkin läpi, ota lk koukulle ja vedä läpi. 4.krs: kuten 2. krs. 5.krs: 1 kjs, jätä reuna - s väliin, *työnnä koukku seuraavan s:n pystylenkin läpi oikealta vasemmalle, ota lk koukulle ja vedä läpi *, toista *-* ja tee viimeksi reuna - s kuten 3. krs:lla. Toista 2.-5 . krs:ia. Lisäys: virkkaa ks:n etu - ja takareunaan 1 lenkki

Takakappale Virkkaa aloitusketjuksi tavallisella virkkuukoukulla 93-102-111-126-135+1 kjs kääntymiseen. Jätä 1 kjs väliin ja tee 2 krs ks:ita. Vaihda työhön tunisialainen koukku ja aloita tunisialainen tähtivirkkaus . Lisää sen 1. krs:lla 1 s joka 11.-12.-12.-14.-15. s:aan 8 kertaa =101-110-119-134-143 s. Kun kappaleen korkeus on 49-49-51-51-53 cm, jätä keskimmäiset 43-46-49-52-55 s pois työstä pääntietä varten ja virkkaa olat erikseen. Jatka toisilla 29-32-35-41-44 s:lla 4 krs. Katkaise lanka ja tee pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappaleet Virkkaa aloitusketjuksi tavallisella virkkuukoukulla 46-52-58-64-67+1 kjs kääntymiseen. Jätä 1 kjs väliin ja tee 2 krs ks:ita. Vaihda työhön tunisialainen koukku ja aloita tunisialainen tähtivirkkaus. Lisää sen 1. krs:lla 1 s joka 10.-12.-13.-14.-15. s:aan 4 kertaa =50-56-62-68-71 s. Kun kappaleen korkeus on 45-45-47-47-49 cm, jätä etureunasta 21-24-27-27-27 s pois työstä pääntietä varten ja virkkaa lopuilla eli olan s:illa kunnes etukappale on yhtä korkea kuin takakappale. Katkaise lanka ja tee toinen etukappale peilikuvaksi.

Hihat Virkkaa aloitusketjuksi tavallisella virkkuukoukulla 47-53-59-65-71 kjs + 1 kjs kääntymiseen. Jätä 1 kjs väliin ja tee 2 krs ks:ita. Vaihda työhön tunisialainen koukku ja aloita tunisialainen tähtivirkkaus. Lisää sen 1. krs:lla 1 s joka 7.-8.-8.-9.-10. s:aan 6 kertaa =53-59-65-71-77 s. Lisää 28.-28.-14.-14.-8. krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista lisäykset joka 4. krs vielä 14-14-17-17-17 kertaa= 83-89-101-107-113 s. Kun hihan pituus on 51-51-48-48 46 cm, katkaise lanka.

Viimeistely Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla nurjalta puolelta ja anna kuivua. Ompele tai virkkaa olkasaumat. Kiinnitä hihat sivuihin olkasaumojen molemmin puolin 19-20-22 -24-25 cm:n matkalle. Ompele tai virkkaa sivu - ja hihasaumat. Merkitse oikeaan etureunaan 6 napinläven paikkaa tasavälein. Virkkaa sitten tavallisella koukulla etureunoihin ja pääntien reunaan 2 krs ks:ita. HUOM: Tee 1. krs:lla merkkien kohdille napinlävet siten, että ylität n. 1 cm:n 2 kjs:lla. Tee kjs - ketjuihin seuraavalla krs:lla aina 2 ks. Kiinnitä lopuksi napit toiseen etureunaan.