Miehen ja pojan puserot

Miehen ja pojan puserot

6373 A Miehen ja ja B Pojan puserot

Lankatiedot: Schachenmayr Catania: miehen puseroon luonnonvalkoista värinro 00130 ja pojan puseroon vaaleanvihreää värinro 00219, 100% puuvilla

Miehen pusero:

Koko
46/48
50/52
54/56
Langanmenekki
13 14
15 kerää
Vartalon ympärys
104 112
120cm
Koko pituus 67
67
67cm
Hihan sisäpituus 49 49
49cm

Pojan pusero:
Koko
116/122
128/134
140/146
Langanmenekki
7
8
9 kerää
Vartalon ympärys
84 88
98cm
Koko pituus 44
48
52cm
Hihan sisäpituus 32
36
40cm

Puikot: Nro 2-2,5 ja 3-3,5 ja pääntien reunusta varten pyöröpuikko nro 2-2,5 tai käsialan mukaan
Tiheys: 26 s ja 33 krs mallineuleita = 10cm

Italialainen aloitus: Luo ensin apulangalla puolet aloituksen s-luvusta + 1 s. Aloita sitten neulominen itse työn langalla, apulanka vedetään lopuksi pois.
1. krs: reuna-s, *1 o, lk*, toista *-* koko krs:n ajan ja tee reuna-s.
2. krs: reuna-s, *neulo lk oikein, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja tee reuna-s.
3.-4. krs: reuna-s, *1 o, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja neulo reuna-s.
5. krs: reuna-s, *neulo 1 o, siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 1 o, neulo apupuikon s nurin, neulo 1 n*, toista *-* ja neulo reuna-s. Neulo jatkossa 2 o, 2 n -joustinneuletta.

Poikkiraitaneule tasona:
1.-2.krs: neulo oikein. 3.-4.krs: neulo nurin. Toista 1.-4. krs:ia 3 kertaa =12 krs. Poikkiraitaneule suljettuna neuleena: *neulo 1 krs oikein, 2 krs nurin ja 1 krs oikein*, toista *-* vielä 2 kertaa.

Pintaneule:
Neulo ruutupiirroksen mukaan. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla s:t siten, miltä ne näyttävät. Neulo piirroksesta ensin 1.-2. krs:t ja toista jatkossa 3.-22. krs:ia.

A Miehen pusero

Takakappale: Luo ohuemmille puikoille apulangalla 64 / 68 / 74 s ja tee italialainen aloitus. Neulo sitten 126 / 134 / 146 s:lla joustinneuletta 4cm. Tee sen jälkeen poikkiraidat ja lisää viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 139 / 149 / 159 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule reuna-s:n sisäpuolella 32. / 27. / 1. s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja toista 42 s:n mallikertaa tarpeen mukaan, tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun olet neulonut pintaneuletta 36 / 34 / 32cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 7x2 s ja 1x1 s =109 / 119 / 129 s. Kun kappaleen korkeus on 64cm, päätä molemmista reunoista olkaa varten joka 2. krs 1x6 s ja 5x 4 / 5 / 6 s.
HUOM!
Kun kappaleen korkeus on 65cm, päätä keskimmäiset 47 s pääntietä varten ja neulo ensin pääntien toinen puoli. Tee sivussa olan kavennukset loppuun ja päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 2x2 s ja 1x1 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale: Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 57cm. Päätä nyt keskimmäiset 17 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 2x3 s, 2x2 s ja 6x1 s. Päätä lopuksi olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Hihat: Luo ohuemmille puikoille apulangalla 24 / 28 / 32 s ja tee italialainen aloitus. Neulo sitten 46 / 54 / 62 s:lla joustinneuletta 4cm. Tee sen jälkeen poikkiraidat ja lisää viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 55 / 65 / 75 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule reuna-s:n sisäpuolella 32. / 27. / 22. s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja toista 42 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Lisää samalla hihan molemmissa reunoissa 1 s joka 6. krs 7 kertaa ja vielä joka 4. krs 24 kertaa = 117 / 127 / 137 s. Kun hihan pituus on 49cm, kavenna molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 10 kertaa ja päätä sitten loput 97 / 107 / 117 s kerralla.

Viimeistely: Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka-, sivu- ja hihasaumat. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 124 s ja neulo suljettuna neuleena poikkiraitaneuletta 12 krs. Kavenna viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 116 s ja neulo vielä joustinneuletta 2cm, päätä s:t kerralla. Kiinnitä lopuksi hihat.

B Pojan pusero

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille apulangalla 52 / 54 / 60 s ja tee italialainen aloitus. Neulo sitten 102 / 106 / 118 s:lla joustinneuletta 3cm. Tee sen jälkeen poikkiraidat ja lisää viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 111 / 117 / 129 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule reuna-s:n sisäpuolella 25. / 22. / 16. s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja toista 42 s:n mallikertaa tarpeen mukaan, tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun olet neulonut pintaneuletta 37 / 41 / 45cm, päätä keskimmäiset 31 / 31 / 37 s pääntietä varten ja neulo ensin pääntien toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s ja 1x2 s. Kun koko kappaleen korkeus on 44 / 48 / 52cm, päätä loput eli olan 35 / 38 / 41 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale: Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 38,5 / 42,5 / 46,5cm. Päätä nyt keskimmäiset 19 / 19 / 25 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s, 2x2 s ja 4x1 s. Päätä lopuksi olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Hihat: Luo ohuemmille puikoille apulangalla 20 / 20 / 24 s ja tee italialainen aloitus. Neulo sitten 38 / 38 / 46 s:lla joustinneuletta 3cm. Tee sen jälkeen poikkiraidat ja lisää viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 45 / 45 / 55 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita pintaneule reuna-s:n sisäpuolella 16. / 16. / 11. s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja toista 42 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Lisää samalla hihan molemmissa reunoissa 1 s ensin joka 4. krs 16 / 17 / 24 kertaa ja vielä joka 2. krs 10 / 14 / 7 kertaa = 97 / 107 / 117 s. Kun hihan koko pituus on 32 / 36 / 40cm, päätä s:t kerralla.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka-, sivu- ja hihasaumat. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 102 / 102 / 114 s ja neulo suljettuna neuleena poikkiraitaneuletta 12 krs. Kavenna viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 96 / 96 / 108 s ja neulo vielä joustinneuletta 2cm, päätä s:t kerralla. Kiinnitä lopuksi hihat.

Pintaneuleen ruutupiirros
Ruutupiirroksen selite
Miehen puseron kaava
Pojan puseron kaava