Miehen ja pojan neuletakki
Miehen ja pojan neuletakki

Miehen ja pojan neuletakit

Lankatiedot: Schachenmayr Cotton Linen -lankaa miehen jakkuun 650 (700/750) g (kuvassa väri pellava 00002) ja lapsen jakkuun 350 (400/450) g (uvassa väri khakinvihreä 00072).

Miesten koko: 50/52, 54/56 ja 58/60
Lasten koko: 92/98, 116/122 ja 128/134 cm

Miehen valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 111 (122/133) cm
koko pituus 62 cm
hihan sisäpituus 52 cm
Lasten valmiin neuleen mitat:

vartalon ympärys 66 (78/89) cm
koko pituus 42 (48/52) cm
hihan sisäpituus 26 (36/38) cm

Puikot: Nro 4 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet:
Miehen jakkuun 10 nappia.
Lapsen jakkuun 8 (9/9) nappia

Tiheys: 18 s ja 25 krs pintaneuletta = 10 cm.

Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
Pintaneule: Neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. Toista 1.-40. krs:ia.

Miehen neuletakki

Takakappale:
Luo 102 (112/122) s ja neulo ainaoikeaa 7 krs. Aloita sitten pintaneule reuna-s:n sisäpuolella ruutupiirroksen 6. (1./6.) s:sta ja neulo piirroksen vasempaan reunaan, toista sitten 20 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 62 cm, päätä s:t kerralla.

Vasen etukappale:
Luo 55 (60/65) s ja neulo ainaoikeaa, neulo myös etureunan (=kappaleen vasen reuna) 1. s aina oikein. Tee 6. krs:lla etureunaan napinläpi. Eli neulo kunnes vasemmalla puikolla on jäljellä 3 s, ota lk puikolle, neulo 2 s oikein yhteen ja neulo 1 o. Kun olet neulonut ainaoikeaa 7 krs, aloita reuna-s:n sisäpuolella pintaneule piirroksen 6. (11./6.) s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja toista sitten 20 s:n mallikertaa kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 4 s, neulo nämä s:t oikein. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Tee seuraava napinläpi, kun kappaleen korkeus on 8 cm ja toista niitä sitten joka 7. cm vielä 6 kertaa. Kun kappaleen korkeus on 53 cm, päätä etureunasta pääntietä varten joka 2. krs 1x5 (6/7) s, 1x3 s, 2x2 s ja 5x1 s. Kun kappaleen korkeus on 62 cm, päätä loput eli olan 38 (42/46) s kerralla.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi ilman napinläpiä.

Vasen hiha:
Luo 58 s ja neulo ainaoikeaa. Tee 4. krs:lla napinläpi kuten vasempaan etureunaan. Kun olet neulonut ainaoikeaa 6 krs, päätä seuraavan krs:n alussa 6 s ja neulo muut s:t oikein. Aloita sitten näillä 52 s:lla pintaneule reuna-s:n sisäpuolella piirroksen 11. s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan, toista 20 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun olet neulonut 19 krs pintaneuletta, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 8. krs 8 (4/1) kertaa, sitten joka 6. krs 4 (4/2) kertaa ja vielä joka 4. krs 3 (11/20) kertaa. Kun hihan pituus on 52 cm, päätä kaikki 84 (92/100) s kerralla.

Oikea hiha:
Neulo vasemman hihan peilikuvaksi. Tee nyt 4.krs:lla napinläpi siten, että neulot reuna-s:n, 2 o yhteen, ota lk puikolle ja neulo krs:n loput s:t oikein.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Jätä hihasaumoja alhaalta n. 10 cm auki. Poimi pääntien reunasta 84 (90/96) s ja neulo ainaoikeaa 8 cm, päätä s:t. Kiinnitä lopuksi napit.

Kaava
Rp

Pojan neuletakki

Takakappale:
Luo 62 (72/82) s ja neulo ainaoikeaa 7 krs. Aloita sitten pintaneule reuna-s:n sisäpuolella ruutupiirroksen 1. (6./1.) s:sta ja neulo piirroksen vasempaan reunaan, toista sitten 20 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 42 (48/52) cm, päätä s:t kerralla.

Vasen etukappale:
Luo 34 (39/44) s ja neulo ainaoikeaa, neulo myös etureunan (=kappaleen vasen reuna) 1. s aina oikein. Tee 6. krs:lla etureunaan napinläpi. Eli neulo kunnes vasemmalla puikolla on jäljellä 3 s, ota lk puikolle, neulo 2 s oikein yhteen ja neulo 1 o. Kun olet neulonut ainaoikeaa 7 krs, aloita reuna-s:n sisäpuolella pintaneule piirroksen 1. (16./1.) s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja toista sitten 20 s:n mallikertaa kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 4 s, neulo nämä s:t oikein. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Tee seuraava napinläpi, kun kappaleen korkeus on 8 cm ja toista niitä sitten joka 7. (6,5/7.)cm vielä 4 (5/5) kertaa. Kun kappaleen korkeus on 38 (43/46) cm, päätä etureunasta pääntietä varten joka 2. krs 1x5 (5/6) s, 1x3 s ja 3 (4/4)x2 s. Kun kappaleen korkeus on 42 (48/52) cm, päätä loput eli olan 20 (23/27) s kerralla.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi ilman napinläpiä.

Vasen hiha:
Luo 48 (48/52) s ja neulo ainaoikeaa. Tee 4. krs:lla napinläpi kuten vasempaan etureunaan. Kun olet neulonut ainaoikeaa 6 krs, päätä seuraavan krs:n alussa 6 s ja neulo muut s:t oikein. Aloita sitten näillä 42 (42/46) s:lla pintaneule reuna-s:n sisäpuolella piirroksen 16. (16./14.) s:sta, neulo piirroksen vasempaan reunaan, toista 20 s:n mallikertaa tarpeen mukaan ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun olet neulonut 15 (19/19) krs pintaneuletta, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 6. krs 2 (6/5) kertaa ja vielä joka 4. krs 6 (5/8) kertaa. Kun hihan pituus on 26 (36/38) cm, päätä kaikki 60 (66/74) s kerralla.

Oikea hiha:
Neulo vasemman hihan peilikuvaksi. Tee nyt 4.krs:lla napinläpi siten, että neulot reuna-s:n, 2 o yhteen, ota lk puikolle ja neulo krs:n loput s:t oikein.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Jätä hihasaumoja alhaalta n. 8 (10/10) cm auki. Poimi pääntien reunasta 58 (64/70) s ja neulo ainaoikeaa 7 cm, päätä s:t. Kiinnitä lopuksi napit.

Kaava2