Lila kaarroketoppi Lila kaarroketoppi

Lila kaarroketoppi

Lankatiedot: Schachenmayr Catania Aloe Vera tai Catania -lankaa 300-350g. Kuvassa väri lila (01784).

Koko: 36/40 - 42/46

Valmiin topin mitat:
vartalon ympärys 106 114 cm
koko pituus n. 56 57 cm

Pyöröpuikot: Nro 3-4 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 21 s ja 32 krs sileää neuletta sekä 25 s ja 34 krs kaarrokkeen pitsineuletta = 10 cm

Kaksinkertainen aloitus: Luo s:t kahdelle puikolle muuten normaalisti, mutta peukalolla oleva lanka on kaksinkertaisena, puikolle muodostetaan s:t yksinkertaisella langalla.
Sileä neule suljettuna neuleena:
Neulo kaikki krs:t oikein.
Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
2 krs:n pintaneuleraita tasona: Neulo 2-kertaisella langalla 1. krs: (op) reuna-s, *neulo 1 n, nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen*, toista *-* ja neulo 1 n, reuna-s. 2. krs: reuna-s, nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn taakse, *neulo 1 o, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn takana*, toista *-* ja neulo reuna-s.
2. krs:n pintaneuleraita suljettuna neuleena: Neulo 2-kertaisella langalla 1.krs: *neulo 1 n, nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen*, toista *-*. 2.krs: *nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen, neulo 1 n*, toista *-*.
Kaarrokkeen pitsineuleet: Neulo ruutupiirrosten ja ohjeen mukaan. Toista A1 ja A2 piirroksissa 1.-6. krs:ia ja tee piirroksessa B krs:t 1.-58. tai 1.-62.

Taka- ja etukappale:
Luo 2-kertaisena aloituksena pyöröpuikolle 222-238 s ja neulo 1 krs oikein. Laita sitten merkkilangat sivuihin siten, että etu- ja takakappaleelle tulee 111-119 s molempiin. Kun kappaleen korkeus on 6 cm, tee molemmissa sivuissa kavennukset siten, että nostat ennen merkkilankaa 2 s oikein neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostetut s:t neulotun yli. Kavennuskerroksella kapenee 4 s. Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs vielä 9 kertaa =182-198 s. Lisää sitten molempien merkkilankojen molemmin puolin 1 s:n päässä toisistaan 2 s siten, että neulot kahden s:n välisen lankalenkin kiertäen oikein. Toista tällaiset lisäykset joka 4. krs vielä 9 kertaa. Työssä on nyt alkuperäinen s-luku. Kun kappaleen korkeus on 34 cm, jaa työ kädenteitä varten kahteen osaan siten, että päätät merkkilankojen molemmin puolin 5 s, neulo kädentiet erikseen.

Takakappaleen kädentie:
Jatka toisilla 101-109 s:lla tasona sileää neuletta ja neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla 1 s, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 3 s, neulo 2 s o yhteen ja neulo 1 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 4 kertaa =91-99 s. Kun kädentien korkeus on 4 cm, tee 2 krs:n pintaneuleraita ja jätä sitten s:t odottamaan.

Etukappaleen kädentie:
Neulo kuten takana.

Kaarroke:
Ota kaikki odottamassa olevat s:t pyöröpuikolle ja luo niiden väliin hihoja varten 2-kertaisena aloituksena 49-51 s. Aloita näillä 280-300 s:lla takakappaleen reunasta pitsineuleet seuraavasti: *neulo 8-10 s:lla pitsineuletta piirroksen A1-A2 mukaan, neulo 20 s pitsineuletta piirroksen B mukaan*, toista *-* vielä 9 kertaa. Toista sitten piirroksissa A krs:ia 1.-6. ja neulo samalla piirroksesta B krs:lta 1. kerrokselle 58.-62. Työssä on jäljellä 160 s. Tee lopuksi 2 krs:n pintaneuleraita ja päätä s:t kerralla.

Viimeistely:
Aseta kappale kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua.

KaavaRp
rpsel