Nalletossut
Tyttötossut

Nalletossut
Tyttötossut kuva 2

Tyttötossut

Lankatiedot:
Regia Softy -lankaa luonnonvalkoista (00425) 50 (100) 100 g ja vaaleanpunaista (00427) 50 g,
Anchor Metallic -lankaa kullanväristä (00300) hieman sekä
Coats huovutuslankaa luonnonvalkoista (00002) 25 g

Jalan koko: 14/15 (16/17) 18/19

Puikot:
nro 3-3½ tai käsialasi mukaan.

Lisäksi:
7 mm leveää kuminauhaa 50 cm, tytön päätä varten 10x15 cm kasvojen väristä trikoota, vanua täyttämiseen ja 15 cm kukkakoristenauhaa

Tiheys: 24 s ja 36 krs sileää neuletta sekä 24 s ja 43-44 krs ainaoikeaa kaksinkertaisella langalla puikoilla nro 3-3½= 10 cm.

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Sileä neule suljettuna neuleena:
Neulo kaikki krs:t oikein.

Ainaoikeinneule:
Neulo kaikki krs:t oikein.

HUOM: kaikki perustossun osat neulotaan 2-kertaisella langalla.

Neulo 2 tossua niin, että teet pohjat sekä takaosat luonnonvalkoisella langalla ja etuosat vaaleanpunaisella langalla.

Aloita pohja kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 5 (6) 7 s puikoille nro 3-3,5 ja neulo tasona ainaoikeaa. Lisää molemmissa reunoissa 1 s:n sisäpuolella 3. krs:lla 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. krs 2 kertaa ja joka 4. krs kerran sekä vielä joka 6. krs 2 kertaa =17 (18) 19 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (9) 10 cm, kavenna molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 4. krs 2 kertaa sekä vielä joka 2. krs 2 kertaa. Päätä loput 7 (8) 9 s kerralla. Pohjan pituus on n. 11,5 (12,5) 13,5 cm.

Tossujen takaosa aloitetaan kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 44 (46) 48 s ja aloita sileä neule. Kun olet neulonut 3 krs, kavenna seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 2. krs 4 kertaa =34 (36) 38 s. Kun takaosan korkeus on 4,5 cm, neulo taitteeksi 1 krs nurjalta oikein ja neulo vielä sileää neuletta 4 krs, päätä s:t. Taita ja kiinnitä päärme taitekohdasta nurjalle. Jätä taitteen lyhyet päät auki

Tossujen etuosa aloitetaan etukärjestä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 8 s ja neulo sileää neuletta. Lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 14 (15) 16 kertaa =36 (38) 40 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (8,5) 9 cm, neulo 1 krs nurjalta oikein taitteeksi ja jatka sileää neuletta. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 5 kertaa. HUOM: kun olet neulonut taitteesta 6 krs, merkitse kappaleen keskimmäiset 8 s. Neulo seuraavalla eli oikean puolen krs:lla kunnes tulet merkkiin asti, neulo 2 o yhteen, ota lk puikolle, neulo 4 o, ota lk puikolle, neulo 2 o yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Jatka sileää. Kun olet taitteen jälkeen neulonut 2,5 cm, päätä loput 26 (28) 30 s kerralla. Taita ja kiinnitä päärme työn nurjalle puolelle.

Viimeistely:
Kiinnitä ensin tossun takaosa pohjan reunoihin ja vasta sitten etuosa pohjan reunoihin. Katso kaavasta kiinnityskohdat. Pujota takaosan päärmeeseen n. 20 (22) 24 cm kuminauhaa ja pujota se sitten etuosan reikien läpi. Ompele kuminauhan päät yhteen. Tee toinen tossu samoin.

Tytön pää:
Leikkaa molempia päitä varten trikookankaasta ympyrä, jonka halkaisija on n. 7 cm. Ompele kappaleen reunaan n. 0,5 cm:n sisäpuolelle harsinpistot. Kiristä pistoja hieman ja täytä pää vanulla. Merkitse silmät pienin pistoin. Kiinnitä päät tossujen etuosaan.

Leikkaa tukkaa varten huovutuslangasta 20 cm pitkät langat ja kiinnitä ne keskeltä pään yläpuolelle. Palmikoi langasta palmikot ja kiinnitä ne ompelulangalla pään molemmille puolille. Kiinnitä kukkanauhaa päähän pannaksi. Väritä posket v.punaisella kynällä. Ompele vielä tossujen etuosiin tähtiä kultalangalla.