Naisen slipoveri Tytön tunika

6518 Tytön tunika

Lankatiedot: Regia Design Line 4-fädig Landscape Color (kuvassa värinro 04253)

Koko
100/110
120
130/140 cm
Lapsen vartalonympärys: 58/61
65/66
69/71 cm
Vartalon ympärys*
42
48
54 cm
Koko pituus 45
50
56 cm
Langanmenekki puseroon
4
5
6 kerää
*Neuleen vartalonympärys on venyttämätön mitta - ohjeessa on annettu ribbineuleen venyttämätön tiheys ja neule muotoutuu oikean kokoiseksi käyttäjän päällä.

Puikot: Nro 2-3, samanpaksuiset sukkapuikot ja pyöröpuikko nro 2-2½ tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 120-130-140 cm satiininauhaa.

Tiheys: 25-26 s ja 42 krs mallineuletta A sekä 42 s ja 37 krs venyttämätöntä ribbineuletta = 10 cm

Mallineuleet:
2-kertainen reunus: 1.-5. krs: neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin, tee 1. krs nurjalta nurin. 6. krs: neulo reuna-s, *2 o yhteen, ota lk puikolle*, toista *-* ja neulo 1 o, reuna-s. 7.-11. krs: neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin. 12. krs: poimi aloituskerroksesta s:t apupuikolle ja aseta puikko työn taakse. Neulo sitten 1 + 1 s puikoilta oikein yhteen. 13. krs: neulo 1 krs oikein.
Mallineule A: Neulo piirroksen A mukaan, piirroksessa on kaikki krs:t, neulo oikean puolen krs:t piirroksen oikeasta reunasta vasempaan ja nurjan puolen krs:t vasemmasta reunasta oikeaan.
HUOM!
Jokaisessa mallikerrassa on krs:illa 3.-5. ja 9.-11. kaksi ylimääräistä s:aa, jotka kapenevat seuraavalla krs:lla pois. Toista 1.-12. krs:ia.
Ribbineule: 1. krs: (op) reuna-s, *1 o, 2 n yhteen, ota lk puikolle ja neulo 1 o*, toista *-* ja tee reuna-s. 2. krs: reuna-s, *1 n, 2 o, 1 n*, toista *-*. Neulo jatkossa oikeat s:t oikein ja nurjat nurin.

Takakappale:
Luo 91-103-115 s ja tee 2-kertainen reunus. Aloita sitten mallineule A reuna-s:n sisäpuolella piirroksen oikeasta reunasta, toista 6 s:n mallikertaa 14-16-18 kertaa, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja tee reuna-s. Neulo s:t tässä järjestyksessä 22-25-29 cm:n (=92-104-122 krs) ajan. Kavenna viimeisellä eli nurjan puolen krs:lla 1 s =90-102-114 s. Aloita sitten ribbineule, tee ensin reikäkerros ylläolevan selityksen mukaan. Kun olet neulonut ribbineuletta 5,5 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x4 s. Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla reuna-s, tee 2 s:n ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen ja vedä nostettu s kavennuksen yli), neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 4 s, neulo 3 s o yhteen ja tee reuna-s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä kerran. Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla reuna-s, tee 1 s:n ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun s:n yli), neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 3 s, neulo 2 s o yhteen ja tee reuna-s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3 kertaa. Jatka lopuilla 66-78-90 s:lla ribbineuletta. Kun kädentien korkeus on 14-16-18 cm, päätä keskimmäiset 32-32-36 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s ja 1x2 s ja päätä samalla sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x3-3-4 s ja 3x3-5-6 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 8,5-10,5-12,5 cm. Päätä nyt keskimmäiset 10-10-14 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 1x3 s, 1x2 s ja 7x1 s. Tee 2 ja 1 s:n kavennukset kuten kädenteillä. Päätä lopuksi olan s:t sivusta lähtien samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, laita kostea liina päälle ja anna kuivua. Ompele olka- ja sivusaumat. Poimi pääntien reunasta sukkapuikoille 95-95-101 s ja neulo suljettuna neuleena 7 krs nurin, päätä s:t. Anna reunuksen rullautua sisäänpäin. Tee kädenteiden reunaan samanlaiset reunukset, mutta 80-92-104 s:lla. Pujota lopuksi satiininauha vyötärön reikäkerrokseen sekä solmi se edessä rusetille.

Ruutupiirros ja kaava Ruutupiirroksen selite