Puolisormikkaat Puolisormikkaat ja myssy

6514 Puolisormikkaat ja 6507 Myssy

Lankatiedot: Regia Design Line 6-fädig Landscape Color
Langanmenekki:
Puolisormikkaat
1 kerä siniraidallista (värinro 05952)
Myssy 2 kerää siniraidallista (värinro 05952)

Puolisormikkaiden koko: nro 7
Myssyn päänympärys: n. 54-58 cm

Sukkapuikot puolisormikkaisiin:
Nro 3-4 tai käsialan mukaan.
Sukkapuikot myssyyn: Sukkapuikot nro 3-3½ tai käsialan mukaan. Lisäksi myssyyn virkkuukoukku nro 3-3,5.

Sormikkaiden tiheys:
22 s ja 36 krs sileää neuletta = 10 cm.

HUOM:
Aloita kerä aina ulkopuolelta. Aloita molemmat sormikkaat samasta raidan kohdasta.

Puolisormikkaiden mallineuleet:
Puolipatenttineule suljettuna neuleena: 1. krs: *nosta 1 s nurin langankierron kanssa neulomatta, neulo 1 n*, toista *-*. 2. krs: *neulo langankierto + 1 s oikein yhteen, neulo 1 n*, toista *-*. Toista 1.-2. krs:ia. Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein. Katso sormikkaan ohjeita erilliseltä sivuilta.

Myssyn mallineuleet:
Joustinneule:
2 o, 2 n.
Myssyn 18 s:n palmikko B neulotaan suljettuna neuleena: 1.-4. krs: oikein. 5. krs: siirrä 6 s apupuikolle työn eteen, neulo 6 o ja apupuikon s:t o, neulo 6 o. 6.-12. krs: oikein. 13. krs: 6 o, siirrä 6 s apupuikolle työn taakse, neulo 6 o ja apupuikon s:t o. 14.-20. krs: oikein. Toista jatkossa 5.-20. krs:ia.

Puolisormikkaat

Tee oikea sormikas näin:
Luo 40 s ja jaa s:t 4:lle puikolle, krs:n rajakohta on I ja IV puikkojen välissä. Neulo suljettuna neuleena 2 krs sileää ja puolipatenttia 6 cm. Aloita sitten sileä neule ja 3. krs:lla peukalokiila. 3.krs: neulo I puikon alusta 2 o, lisää 1 s (=neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein), neulo 1 o, lisää 1 s ja neulo krs:n loput s:t. Neulo 2 krs oikein. 6. krs: neulo 2 o, lisää 1 s, neulo 3 o, lisää 1 s ja neulo krs:n loput s:t. Toista tällaiset lisäykset vielä 2 kertaa joka 3. krs ja sitten joka 2. krs 2 kertaa, lisäysten väliin tulee aina 2 uutta s:aa. Neulo viimeisen lisäyskerroksen jälkeen 2 krs ja ota sitten peukalokiilan 13 s apulangalle. Luo s:iden tilalle uudet 3 s ja jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Tee 2. krs:lla luotujen s:iden kohdalla kavennus seuraavasti: nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen ja vedä nostettu s kavennuksen yli. Jatka näillä 40 s:lla sileää neuletta.

Kun olet neulonut sileää neuletta yhteensä 9,5 cm, ota pikkusormea varten vain II puikon viimeiset 5 s ja III puikon ensimmäiset 4 s. Luo s:iden väliin 2 s ja neulo näillä 11 s:lla 3:lla puikolla sileää neuletta suljettuna neuleena 2 cm, päätä s:t. Ota loput s:t työhön, poimi pikkusormen juuresta 2 s ja neulo näillä 33 s:lla suljettuna neuleena sileää 2 krs. Ota sitten nimetöntä varten työhön II puikolta 4 s, neulo pikkusormen juureen luodut 2 s, ota III puikolta 5 s ja luo 2 s. Neulo näillä 13 s:lla sileää suljettuna neuleena 2 cm, päätä s:t. Ota keskisormea varten seuraavat sisä- ja ulkopuolen 5 s sekä poimi niiden väliin nimettömän juuresta 2 s ja luo toiseen väliin 2 s. Neulo näillä 14 s:lla sileää 2 cm ja päätä s:t. Ota etusormea varten loput 12 s ja luo niiden väliin 2 s. Neulo näillä 14 s:lla sileää 2 cm, päätä s:t. Ota peukaloa varten peukalokiilan 13 s työhön ja poimi niiden väliin luoduista s:ista 3 s. Neulo näillä 16 s:lla sileää suljettuna neuleena 2 cm, päätä s:t.

Tee vasen sormikas näin:
Neulo oikean sormikkaan peilikuvaksi. Tee nyt peukalokiila 2 s:n päähän IV puikon lopusta.

Myssy

Luo sukkapuikoille 144 s ja neulo suljettuna neuleena *18 s:lla joustinneuletta, aloita se 2 n s:lla ja neulo 18 s:n palmikkoa B*. Toista *-* vielä 3 kertaa. Neulo s:t jatkossa tässä järjestyksessä. Kun hatun korkeus on 11,5 cm (=33 krs), neulo jokaisen palmikon kohdalla 3 kertaa 2 s yhteen, palmikoihin jää 15 s. Jatka lopuilla 132 s:lla joustinneuletta ja palmikoita, tee palmikonkierrot nyt 5 s:lla. Toista palmikoissa kavennukset joka 8. krs vielä 2 kertaa, tee palmikonkierrot aina niillä s:illa jotka ovat jäljellä. Palmikoissa on nyt 9 s jäljellä ja työssä on 108 s. Tee näissä raidoissa kavennukset vielä kerran 5 krs:n kuluttua ja neulo nämä s:t sileää neuletta =96 s. Neulo sitten 3 krs:n kuluttua koko krs:n ajan 2 s oikein tai nurin yhteen =48 s. Neulo seuraavien 2 krs:n ajan 2 s oikein yhteen =12 s. Katkaise lanka, vedä se s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Myssyn pituudeksi tuli n. 22 cm. Tee tupsu, jonka halkaisija on n. 6 cm ja kiinnitä se myssyn laelle. Virkkaa lopuksi 1 krs ks:ita myssyn alareunaan.