Pitsihelmainen pusero Pitsihelmainen pusero

6510 Pitsihelmainen pusero

Lankatiedot: Regia Design Line 6-fädig Landscape Color (kuvassa värinro 05952).

Koko
36-38
40-42
44-46
Ihmisen vartalonympärys: 82/86
92/97
102-107 cm
Vartalon ympärys
96
104 112 cm
Koko pituus 64 66
67
Langanmenekki
11 12 13 kerää

Puikot: Nro 3-4 sekä samanpaksuinen 60 cm pitkä pyöröpuikko tai käsialan mukaan.

Tiheys: 22 s ja 30 krs sileää neuletta, 25-26 s ja 32 krs pitsineuletta A sekä 24 s ja 32 krs pitsineuletta B = 10 cm.

Mallineuleet:

Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
Etu- ja takakappaleen pitsineule:
Neulo piirroksen A ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t, neulo nurjalla kaikki s:t oikein.
Hihojen pitsineule:
Neulo piirroksen B ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on kaikki krs:t.
Sileä neule tasona:
Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Takakappale:
Luo 146-164-164 s ja neulo 3 krs ainaoikeaa, tee 1. krs työn nurjalta puolelta. Aloita sitten reuna-s:n sisäpuolella pitsineule A piirroksen oikeasta reunasta, toista 18 s:n mallikertaa 8-9-9 kertaa ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä, toista 1.-4. krs:ia 9 kertaa (= 36 krs) ja tee sitten krs:t 37.-62. ja kavenna samalla 39. krs:lla jokaisessa kuviossa 1 s sekä 51. krs:lla jokaisessa kuviossa 2 s =122-137-137 s. Neulo sitten 1 krs nurin ja neulo samalla 2 s nurin yhteen tasavälein 14-21-12 kertaa =108-116-125 s. Kappaleen korkeus on nyt n. 21 cm. Aloita näillä s:illa sileä neule. Kun olet neulonut sileää 20 cm, aloita raglankavennukset eli neulo työn oikealla puolella reuna-s, 1 o, 2 o yhteen, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 4 s, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli) ja neulo 1 o, reuna-s. Toista tällaiset kavennukset vielä 20-23-25 kertaa joka 2. krs ja sitten 2-1-1 kertaa joka 4. krs. Kun kappaleen korkeus on 58-59-60 cm, päätä loput 62-66-71 s kerralla.

Etukappale:
Neulo kuten takakappale.

Hihat:
Luo 75-83-91 s ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Aloita sitten reuna-s:n sisäpuolella pitsineule B piirroksen oikeasta reunasta, toista 8 s:n mallikertaa 8-9-10 kertaa, neulo piirroksen vasempaan reunaan ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä, toista 1.-2. krs:ia 13 kertaa (=26 krs) ja tee sitten krs:t 27.-42. ja kavenna samalla 28. sekä 38. krs:illa s:ita piirroksen mukaan = 49-54-59 s. Kun hihan pituus on 14 cm, aloita sileä neule. Lisää sileän neuleen aikana hihan molemmissa reunoissa pienimmässä koossa 1 s vuorotellen joka 8. ja 6. krs 11 kertaa, keskikoossa 1 s joka 6. krs 13 kertaa ja suurimmassa koossa 1 s joka 6. krs 13 kertaa = 71-80-85 s. Kun olet neulonut sileää 27 cm, aloita ja tee raglankavennukset molemmissa sivuissa kuten takana. Kun hihan koko pituus on 58-59-60 cm, päätä loput 25-30-31 s kerralla.

Viimeistely:
Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, laita kostea liina päälle ja anna kuivua. Ompele raglan-, sivu- ja hihasaumat. Poimi sitten pyöröpuikolla kappaleiden yläreunasta yhteensä 171-189-198 s ja neulo suljettuna neuleena 1 o, 2 n -joustinneuletta. Kun kauluksen korkeus on 3 cm, lisää jokaisen oikean s:n jälkeen 1 s (=neulo kahden s:n välinen s-lenkki kiertäen oikein) =228-252-264 s. Jatka näillä s:illa 2 o, 2 n -joustinneuletta 16 cm, päätä s:t. Käännä kaulus kaksinkertaiseksi työn päälle.

Pitsihelmaisen puseron ruutupiirros A
Pitsihelmaisen puseron ruutupiirros B
Pitsihelmaisen puseron ruutupiirroksen selitteet
Pitsihelmaisen puseron kaava