Nalletossut
Peikkotossut (vihreät tossut)

Peikkotossut

Lankatiedot:
Regia Softy -lankaa vaaleanvihreää (00434) 100g,
Regia 4-fädig -lankaa beigeä (02143) ja ruskeaa (01231) hieman sekä
Regia 6-fädig -lankaa luonnonvalkoista (01992) hieman

Puikot: nro nro 2-3 ja 3-3½ tai käsialasi mukaan
Lisäksi: 7 mm leveää kuminauhaa 50 cm, hieman vanua täyttämiseen sekä 2 tiukua

Tiheys: 24 s ja 36 krs sileää neuletta sekä 24 s ja 43-44 krs ainaoikeaa kaksinkertaisella langalla puikoilla nro 3-3½= 10 cm.

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.
Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
HUOM: kaikki perustossun osat neulotaan 2-kertaisella langalla.

Neulo 2 tossua vaaleanvihreällä langalla.

Aloita pohja kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 5 (6) 7 s puikoille nro 3-3,5 ja neulo tasona ainaoikeaa. Lisää molemmissa reunoissa 1 s:n sisäpuolella 3. krs:lla 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. krs 2 kertaa ja joka 4. krs kerran sekä vielä joka 6. krs 2 kertaa =17 (18) 19 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (9) 10 cm, kavenna molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 4. krs 2 kertaa sekä vielä joka 2. krs 2 kertaa. Päätä loput 7 (8) 9 s kerralla. Pohjan pituus on n. 11,5 (12,5) 13,5 cm.

Tossujen takaosa aloitetaan kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 44 (46) 48 s ja aloita sileä neule. Kun olet neulonut 3 krs, kavenna seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 2. krs 4 kertaa =34 (36) 38 s. Kun takaosan korkeus on 4,5 cm, neulo taitteeksi 1 krs nurjalta oikein ja neulo vielä sileää neuletta 4 krs, päätä s:t. Taita ja kiinnitä päärme taitekohdasta nurjalle. Jätä taitteen lyhyet päät auki

Tossujen etuosa aloitetaan etukärjestä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 8 s ja neulo sileää neuletta. Lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 14 (15) 16 kertaa =36 (38) 40 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (8,5) 9 cm, neulo 1 krs nurjalta oikein taitteeksi ja jatka sileää neuletta. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 5 kertaa. HUOM: kun olet neulonut taitteesta 6 krs, merkitse kappaleen keskimmäiset 8 s. Neulo seuraavalla eli oikean puolen krs:lla kunnes tulet merkkiin asti, neulo 2 o yhteen, ota lk puikolle, neulo 4 o, ota lk puikolle, neulo 2 o yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Jatka sileää. Kun olet taitteen jälkeen neulonut 2,5 cm, päätä loput 26 (28) 30 s kerralla. Taita ja kiinnitä päärme työn nurjalle puolelle.

Viimeistely:
Kiinnitä ensin tossun takaosa pohjan reunoihin ja vasta sitten etuosa pohjan reunoihin. Katso kaavasta kiinnityskohdat. Pujota takaosan päärmeeseen n. 20 (22) 24 cm kuminauhaa ja pujota se sitten etuosan reikien läpi. Ompele kuminauhan päät yhteen. Tee toinen tossu samoin.

Peikon pää:
Luo nenää varten beigellä Regia 4-fädig -langalla 14 s ja neulo sileää neuletta 21 krs, päätä s:t. Ompele kappaleen reunoihin harsinlanka, kiristä ja täytä vanulla. Kiinnitä nenä tossun etuosaan. Tee toisen tossun nenä samoin. Kierrä molempia tossuja varten Regia 6-fädig -lankaa n. 35 kertaa n. 2 cm leveän pahvipalan ympäri n. 20 cm leveydeltä. Ompele langat yhteen pahvipalan toisessa pitkässä reunassa etupistoin. Leikkaa sitten langat toisesta reunasta auki ja kiinnitä parta paikoilleen nenän alapuolelle etupistojen kohdalta. Tee toisen tossun pää ja parta samoin.

Hattu:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella ruskealla Regia 4-fädig -langalla 30 s ja neulo ainaoikeaa 4 krs. Aloita sitten sileä neule ja kavennukset. Eli neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla seuraavasti: *nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli*, toista *-* vielä kerran, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 4 s, neulo 2 s oikein yhteen 2 kertaa. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 5 kertaa. Neulo sitten hiippaa varten oikean puolen krs:lla seuraavasti: *neulo 6 o, älä käännä työtä vaan siirrä s:t puikon oikeaan päähän ja neulo s:t uudelleen oikein*, toista *-*. Kun hiipan pituus on 7 krs, katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Kiinnitä hiipan kärkeen tiuku. Taita ainaoikein -neulereunus hatun päälle ja kiinnitä hattu nenän ympärille. Tee toinen hattu samoin.