Nalletossut
Nalletossut

Nalletossut
Nalletossut kuva 2

Nalletossut

Lankatiedot:
Regia Softy -lankaa vaaleanruskeaa (00426) 100g ja luonnonvalkoista (00425) hieman sekä
Regia 4-fädig -lankaa ruskeaa (01231) hieman

Jalan koko: 14/15 (16/17) 18/19

Puikot
: nro 3-3½ tai käsialasi mukaan ja sukkapuikot nro 3-3½

Lisäksi:
7 mm leveää kuminauhaa 50 c, kanavaneula, vanua täyttämiseen ja 2 mustaa helmeä joiden halkaisija on n. 4 mm

Tiheys:
24 s ja 36 krs sileää neuletta sekä 24 s ja 43-44 krs ainaoikeaa kaksinkertaisella langalla puikoilla nro 3-3½= 10 cm.

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Sileä neule suljettuna neuleena:
Neulo kaikki krs:t oikein.

Ainaoikeinneule:
Neulo kaikki krs:t oikein.

HUOM:
kaikki perustossun osat neulotaan 2-kertaisella langalla.

Aloita pohja kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 5 (6) 7 s puikoille nro 3-3,5 ja neulo tasona ainaoikeaa. Lisää molemmissa reunoissa 1 s:n sisäpuolella 3. krs:lla 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. krs 2 kertaa ja joka 4. krs kerran sekä vielä joka 6. krs 2 kertaa =17 (18) 19 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (9) 10 cm, kavenna molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 4. krs 2 kertaa sekä vielä joka 2. krs 2 kertaa. Päätä loput 7 (8) 9 s kerralla. Pohjan pituus on n. 11,5 (12,5) 13,5 cm.

Tossujen takaosa aloitetaan kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 44 (46) 48 s ja aloita sileä neule. Kun olet neulonut 3 krs, kavenna seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 2. krs 4 kertaa =34 (36) 38 s. Kun takaosan korkeus on 4,5 cm, neulo taitteeksi 1 krs nurjalta oikein ja neulo vielä sileää neuletta 4 krs, päätä s:t. Taita ja kiinnitä päärme taitekohdasta nurjalle. Jätä taitteen lyhyet päät auki

Tossujen etuosa aloitetaan etukärjestä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 8 s ja neulo sileää neuletta. Lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 14 (15) 16 kertaa =36 (38) 40 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (8,5) 9 cm, neulo 1 krs nurjalta oikein taitteeksi ja jatka sileää neuletta. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 5 kertaa. HUOM: kun olet neulonut taitteesta 6 krs, merkitse kappaleen keskimmäiset 8 s. Neulo seuraavalla eli oikean puolen krs:lla kunnes tulet merkkiin asti, neulo 2 o yhteen, ota lk puikolle, neulo 4 o, ota lk puikolle, neulo 2 o yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Jatka sileää. Kun olet taitteen jälkeen neulonut 2,5 cm, päätä loput 26 (28) 30 s kerralla. Taita ja kiinnitä päärme työn nurjalle puolelle.

Viimeistely:
Kiinnitä ensin tossun takaosa pohjan reunoihin ja vasta sitten etuosa pohjan reunoihin. Katso kaavasta kiinnityskohdat. Pujota takaosan päärmeeseen n. 20 (22) 24 cm kuminauhaa ja pujota se sitten etuosan reikien läpi. Ompele kuminauhan päät yhteen. Tee toinen tossu samoin.

Nallen pää: Luo kuonoa varten 2-kertaisella l.valkoisella langalla sukkapuikoille 24 s ja neulo suljettuna neuleena sileää neuletta. Neulo 2. krs:lla jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen ja toista sitten kavennukset joka krs 3 kertaa. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Tee toinen samanlainen kappale.

Korvat: Luo (ja neulo) 2-kertaisella v.ruskealla langalla 5 s ja neulo 1 o, 1 n -joustinneuletta 1 krs, neulo seuraavalla krs:lla oikeat s:t nurin ja nurjat oikein. Päätä sitten s:t kerralla. Tee vielä 3 samanlaista kappaletta.

Viimeistely:
Kiinnitä kuono-osat tossujen etuosaan ja täytä vanulla. Ompele ruskealla langalla nenä satiinipistoin ja suu varsipistoin. Kiinnitä helmet silmiksi kuonon yläpuolelle ja kiinnitä korvat paikoilleen.