Naisen slipoveri Naisen slipoveri

6507 Naisen slipoveri

Lankatiedot: Regia Design Line 6-fädig Landscape Color (kuvassa värinro 05952).

Koko
36-38
40-42
44-46
Ihmisen vartalonympärys: 82/86
92/97
102-107 cm
Vartalon ympärys
104
114 124 cm
Koko pituus 76 78
80
Langanmenekki
10
11
12 kerää

Puikot: Slipoveriin nro 3-3½ ja 3½-4 sekä reunuksia varten 40 cm pitkä pyöröpuikko nro 3-3½ tai käsialan mukaan.

HUOM:
Aloita jokainen kerä aina ulkopuolelta ja aloita slipoverin etu- sekä takakappale samasta langan raidan kohdasta.

Mallineuleet:
Joustinneule: 2 o, 2 n.
Ribbineule:
4 o, 2 n.
Palmikko A:
Neulo piirroksen mukaan 20-24 s:lla. Piirroksessa on vain työn oikean puolen krs:t - neulo ne piirroksen oikeasta reunasta vasempaan. Neulo nurjalla s:t siten miltä ne näyttävät. Neulo kuitenkin 40. krs piirroksen mukaan sen vasemmasta reunasta oikeaan, merkit on piirretty tällä krs:lla siten miltä ne näyttävät työn oikealla puolella. Toista piirroksen 1.-50. krs:ia.
Etukappaleen 24 s:n keskipalmikko B:
1.-4. krs: neulo 3 s:lla sileää nurjaa (=oikealla nurin ja nurjalla oikein), 18 s:lla sileää oikeaa (=oikealla oikein ja nurjalla nurin) sekä 3 s:lla sileää nurjaa. 5.krs: 3 n, siirrä 6 s apupuikolle työn eteen, neulo 6 o ja apupuikon s:t o, neulo 6 o, 3 n. 6.-12.krs: kuten 1.-4. krs. 13.krs: 3 n, 6 o, siirrä 6 s apupuikolle työn taakse, neulo 6 o ja apupuikon s:t o, neulo 3 n. 14.-20. krs: kuten 6.-12. krs. Toista jatkossa 5.-20. krs:ia.

Tiheys: 24 s ja 28 krs ribbineuletta paksummilla puikoilla = 10 cm. 64-72 s:aa palmikkoneuleita = 25 cm leveä.

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille 122-134-146 s ja aloita nurjan puolen krs:lla joustinneule seuraavasti: neulo reuna-s, 1 n, 2 o, 2 n jne.. Tee toiseenkin reunaan reuna-s. Kun jousteen korkeus on 12 cm, lisää viimeisellä eli nurjan puolen krs:lla 8 s tasavälein =130-142-154 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita ribbineule eli neulo reuna-s, 2 n, 4 o jne. Neulo toiseenkin reunaan reuna-s. Kun olet neulonut ribbineuletta 43 cm, päätä molemmissa reunoissa kädenteitä varten joka 2. krs 1x3-4-4 s, 1x3 s, 1x2 s ja 3x1 s =108-118-130 s. Kun kädentien korkeus on 19-21-23 cm, päätä keskimmäiset 52 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s ja 1x2 s ja päätä samalla sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x5-7-10 s ja 3x6-7-8 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes olet jousteen lopussa lisännyt 8 s tasavälein. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita mallineuleet seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 32-38-44 s:lla ribbineuletta niin, että aloitat sen 2 n s:lla, neulo sitten 20-24 s:lla palmikkoa A, 24 s:lla palmikkoa B ja 20-24 s:lla palmikkoa A (=64-72 s), neulo sen jälkeen 32-38-44 s:lla ribbineuletta, aloita se 2 n s:lla ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Tee sivuissa kädentiekavennukset samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Kun kädentien korkeus on 15-17-19 cm ja puikoilla on 116-126-138 s, päätä keskimmäiset 32 s pääntietä varten, neulo samalla keskipalmikon kohdalla 6 kertaa 2 s yhteen, ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x6 s, 2x4 s, 2x2 s ja 1x1 s. Päätä lopuksi olan s:t sivusta lähtien kuten takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, laita kostea liina päälle ja anna kuivua. Ompele olka- ja sivusaumat. Poimi toisen kädentien reunasta pyöröpuikolle 92-100-108 s ja neulo joustinneuletta 7 cm, päätä s:t. Tee toiseen kädentiehen samanlainen reunus. Taita ja kiinnitä reunukset nurjalle kaksinkertaisiksi. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 128 s ja neulo joustinneuletta 28 cm, päätä s:t. Taita reunus kaksinkertaiseksi työn päälle.

Naisen slipoverin ruutupiirros
Naisen slipoverin ruutupiirroksen selitteet
Naisen slipoverin lisäykset