Naisen slipoveri Naisen ruutujakku

6513 Naisen ruutujakku

Lankatiedot: Regia Design Line 6-fädig Landscape Color (kuvassa värinro 05951 ja 05950)

Koko
36-38
40-42
44-46
Ihmisen vartalonympärys: 82/86
92/97
102-107 cm
Vartalon ympärys
88
96
104 cm
Koko pituus 55 57
59 cm
Langanmenekki: punakirjavaa
värinro 05951
4
5
6 kerää
Langanmenekki: sini-
punakirjavaa
värinro 05950
9
10
11 kerää

Puikot: Sukkapuikot nro 3-4 sekä samanpaksuinen 80 cm pitkä pyöröpuikko tai käsialan mukaan.

Mallineuleet:
Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Ainaoikeinneule tasona: Neulo kaikki krs:t oikein. Nosta ainaoikeinneuleen 1. s oikein neulomatta siten, että lanka jää työn taakse ja neulo krs:n viimeinen s oikein.
Ainaoikeinneule suljettuna neuleena: Neulo vuorotellen 1 krs nurin ja 1 krs oikein.
Ruutu: 1. krs: nosta 1. s neulomatta ja neulo muut s:t oikein. 2. krs: nosta 1. s neulomatta, neulo kunnes ennen ruudun keskikohtaa on jäljellä 2 s, nosta 2 s neulomatta kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo 1 o ja vedä nostetut s:t neulotun yli, neulo krs:n loput s:t oikein. Toista 1.-2. krs:ia kunnes ruudussa on jäljellä 1 s (viimeisessä kavennuksessa on mukana myös reunimmaiset s:t), jätä s apupuikolle odottamaan. Silmukoiden poimiminen ruudun reunasta: Jotta saat poimimiskohdasta mahdollisimman näkymättömän, työnnä oikean käden puikko ruudun "solmun" alapuolella olevan reunimmaisen s:n läpi, ota lanka puikolle ja vedä läpi.

Tiheys:
22 s ja 30 krs sileää neuletta, 22 s ja 44 krs ainaoikeaa = 10 cm. 37 s:n ruutu = 8,5x8,5 cm, 39 s:n ruutu =9x9 cm ja 41 s:n ruutu =9,5x9,5 cm.

Takakappale ja hihat:
Luo punakirjavalla langalla 99-108-116 s pyöröpuikolle ja neulo tasona 4 cm ainaoikeaa. Aloita sitten sileä neule. Kun olet neulonut sileää 20 cm (=60 krs), lisää molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella 2 s (lisäys: neulo kahden s:n välinen lankalenkki etu- ja takareunasta oikein) =103-112-120 s. Lisää jatkossa molemmissa reunoissa 2 s:n sisäpuolella 1 s joka 2. krs (lisäys: neulo kahden s.n välinen lankalenkki kiertäen oikein) 40-43-46 kertaa =183-198-212 s. Kun olet neulonut sileää neuletta 47-49-51 cm (= 142-148-154 krs), neulo vielä ainaoikeaa 4 cm (=18 krs) ja lisää samalla molemmissa reunoissa 2 s:n sisäpuolella 1 s joka 2. krs. Päätä lopuksi kaikki 201-216-230 s kerralla.

Etukappaleet ja kaulus:
Tee ensin oikea etukappale ja kaulus (=1-24 ruudut). Neulo ruudut sini-punakirjavalla langalla yksitellen numerojärjestyksessä ja kiinnitä ne samalla pitkittäin yhteen.

1. ruutu: Luo 37-39-41 s ja neulo ruutu, jäljelle jää 1 s.

2. ruutu: Poimi s:n jatkoksi ruudun reunasta langan avulla 18-19-20 s ja luo niiden jatkoksi 18-19-20 s. Neulo näillä 37-39-41 s:lla ruutu, jäljelle jää 1 s.

3.-8. ruudut: Neulo kuten 2. ruutu, mutta katkaise 8. ruudun jälkeen lanka ja vedä se s:n läpi.

9. ruutu: Luo 19-20-21 s ja poimi 1. ruudun yläreunasta 18-19-20 s. Neulo näillä 37-39-41 s:lla ruutu, jäljelle jää 1 s.

10. ruutu: Poimi s:n jatkoksi 9. ruudun reunasta langan avulla 18-19-20 s ja sitten alla olevan ruudun (2. ruutu) yläreunasta toiset 18-19-20 s. Neulo näillä 37-39-41 s:lla ruutu, jäljelle jää 1 s.

11.-16. ruutu: Neulo kuten 10. ruutu, mutta katkaise 16. ruudun jälkeen lanka ja vedä se s:n läpi.

17.-24. ruudut: Neulo kuten 9.-16. ruudut.

Neulo sitten vasen etukappale ja kaulus eli 25.-48. ruudut seuraavasti:
25.ruutu:
Luo 19-20-21 s ja poimi 1. ruudun sivusta 18-19-20 s. Neulo näillä 37-39-41 s:lla ruutu, jäljelle jää 1 s.

26.ruutu: Poimi s:n jatkoksi 25. ruudun yläreunasta 18-19-20 s ja sitten 9. ruudun sivusta myös 18-19-20 s. Neulo näillä s:illa ruutu, jäljelle jää 1 s.

27.ruutu: Neulo kuten edellä, mutta katkaise lopuksi lanka ja vedä se viimeisen s:n läpi.

28.-48. ruudut: Neulo kuten edellä.

Viimeistely:
Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, laita kostea liina päälle ja anna kuivua. Ompele ensin etukappaleen keskeltä 88-96-104 cm takakappaleen yläosaan, takakappaletta hieman syöttäen eli yhdistä kaavan mukaan *-* väli. Kiinnitä sitten etukappaleen molemmista reunoista 24 cm takakappaleen sivuihin eli yhdistä *-* ja o-o toisiinsa. Poimi sitten jäljelle jääneestä reunasta eli kädentien reunasta sukkapuikoille 74-78-82 s ja neulo ainaoikeaa suljettuna neuleena 4 cm, päätä s:t. Tee toisen kädentien reunaan samanlainen reunus. Kiinnitä jakku rintasoljella kuvan mukaan.

Naisen ruutujakun ruutupiirros