Naisen slipoveri Naisen huivi

6515 Naisen huivi

Lankatiedot: 4 kerää Regia Design Line 6-fädig Landscape Color (kuvassa värinro 05952)
Koko: 18x160 cm

Puikot: Nro 3-4 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 2,5-3,5.

Tiheys:
28 s ja 30 krs raidoitusta = 10 cm.

Mallineuleet:
Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein. Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Raidoitus: Neulo 11 krs ainaoikeaa (1 krs on nurjan puolen krs), 5 krs sileää neuletta, 3 krs ainaoikeaa, 3 krs sileää neuletta, 1 krs oikein (nurja puoli) ja 5 krs sileää neuletta = 28 krs. Toista näitä krs:ia ja neulo samalla työn oikean puolen krs:illa reuna-s, 2 o yhteen, 23 o, lisää 1 s (=neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein), neulo 1 o, lisää 1 s, neulo 23 o, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli) ja tee reuna-s.
Reunasilmukka: Nosta krs:n alussa 1 s oikein neulomatta, lanka työn takana ja neulo krs:n lopussa viimeinen s oikein.

Tee ensin huivin päätyneliö näin:
Luo 53 s ja merkitse kappaleen keskimmäinen s. Neulo 1. krs: (np) reuna-s:iden sisäpuolella oikein. 2. krs: tee reuna-s, neulo oikein kunnes ennen keski-s:aa on jäljellä 1 s, nosta 2 s oikein neulomatta, neulo 1 o ja vedä nostetut s:n neulotun yli, neulo krs:n loput s:t oikein, tee lopussa reuna-s. Toista 1.-2. krs:ia kunnes työssä on jäljellä 1 s, viimeinen kavennus tehdään myös reuna-s:illa. Ota jäljelle jäänyt s apulangalle. Neliön halkaisija on n. 18 cm.

Poimi sitten langan avulla neliön toisesta yläreunasta 26 s, neulo apulangalla oleva s ja poimi myös toisesta reunasta 26 s. Jotta saat poimittua s:t oikein huomaamattomasti, työnnä oikean käden puikko neliön ulkoreunan `solmun` alapuolella olevan s:n läpi, ota lanka puikolle ja vedä läpi. Aloita sitten näillä 53 s:lla raidoitus sekä kavennukset ja lisäykset yllä olevan ohjeen mukaan. Kun olet neulonut raidoitusta 143 cm (=431 krs) ja tehnyt viimeksi 11 krs ainaoikeaa, päätä s:t.

Virkkaa koko huivin ympäri rapukerros (= kiinteitä s:ita vasemmalta oikealle). Leikkaa 12 n. 30 cm pitkää lankaa. Aseta 6 lankaa yhteen, taita keskeltä kahtia ja vedä virkkuukoukun avulla taitettu pää huivin kärjen läpi. Vedä avoin pää taitetun läpi ja kiristä. Tee näistä langoista n. 5 cm pitkä palmikko, sido palmikon pää hyvin. Tee 5 cm pitkä hapsutupsu ja kiinnitä se palmikon päähän. Tee huivin toiseen päähän samanlainen palmikkohapsu.