Nalletossut
Kukkatossut (punaiset tossut)

Kukkatossut

Lankatiedot:
Regia Softy -lankaa
kirsikanpunaista (00429) 100 g
Regia 4-fädig -lankaa
oranssia (01259), keltaista (02041) ja vaaleanvihreää (01092) kaikkia hieman

Puikot: nro 2-3 ja nro 3-3½ tai käsialasi mukaan
Virkkuukoukku: nro 2-3
Lisäksi: 7 mm leveää kuminauhaa 50 cm

Tiheys: 24 s ja 36 krs sileää neuletta sekä 24 s ja 43-44 krs ainaoikeaa kaksinkertaisella langalla puikoilla nro 3-3½= 10 cm.

Sileä neule tasona: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.
Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.
HUOM: kaikki perustossun osat neulotaan 2-kertaisella langalla.

Neulo 2 tossua kirsikanpunaisella langalla.

Aloita pohja kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 5 (6) 7 s puikoille nro 3-3½ ja neulo tasona ainaoikeaa. Lisää molemmissa reunoissa 1 s:n sisäpuolella 3. krs:lla 1 s ja toista sitten lisäykset joka 2. krs 2 kertaa ja joka 4. krs kerran sekä vielä joka 6. krs 2 kertaa =17 (18) 19 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (9) 10 cm, kavenna molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 4. krs 2 kertaa sekä vielä joka 2. krs 2 kertaa. Päätä loput 7 (8) 9 s kerralla. Pohjan pituus on n. 11,5 (12,5) 13,5 cm.

Tossujen takaosa aloitetaan kantapäästä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 44 (46) 48 s ja aloita sileä neule. Kun olet neulonut 3 krs, kavenna seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 2. krs 4 kertaa =34 (36) 38 s. Kun takaosan korkeus on 4,5 cm, neulo taitteeksi 1 krs nurjalta oikein ja neulo vielä sileää neuletta 4 krs, päätä s:t. Taita ja kiinnitä päärme taitekohdasta nurjalle. Jätä taitteen lyhyet päät auki

Tossujen etuosa aloitetaan etukärjestä:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 8 s ja neulo sileää neuletta. Lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 14 (15) 16 kertaa =36 (38) 40 s. Kun kappaleen korkeus on 8 (8,5) 9 cm, neulo 1 krs nurjalta oikein taitteeksi ja jatka sileää neuletta. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 5 kertaa. HUOM: kun olet neulonut taitteesta 6 krs, merkitse kappaleen keskimmäiset 8 s. Neulo seuraavalla eli oikean puolen krs:lla kunnes tulet merkkiin asti, neulo 2 o yhteen, ota lk puikolle, neulo 4 o, ota lk puikolle, neulo 2 o yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Jatka sileää. Kun olet taitteen jälkeen neulonut 2,5 cm, päätä loput 26 (28) 30 s kerralla. Taita ja kiinnitä päärme työn nurjalle puolelle.

Viimeistely:
Kiinnitä ensin tossun takaosa pohjan reunoihin ja vasta sitten etuosa pohjan reunoihin. Katso kaavasta kiinnityskohdat. Pujota takaosan päärmeeseen n. 20 (22) 24 cm kuminauhaa ja pujota se sitten etuosan reikien läpi. Ompele kuminauhan päät yhteen. Tee toinen tossu samoin.

Kukat:
Virkkaa 2 kukkaa piirroksen mukaan. Virkkaa aloitusketjuksi oranssilla langalla 6 kjs ja sulje renkaaksi ps:lla. Tee 1.-3. krs:t oranssilla langalla. Tee sitten työn taakse krs:t 4.-5 keltaisella langalla. Tee 4. krs:lla 1 ks aina 1. krs:lla väliin jätettyyn ks:aan ja väliin 5 kjs. Sulje krs ps:lla. Virkkaa 5. krs piirroksen mukaan, katkaise lanka ja päätä hyvin. Kiinnitä kukat tossujen etuosaan.

Lehdet:
Neulo v.vihreällä langalla piirroksen mukaan 2 lehteä. Luo alussa molempia lehtiä varten 5 s ja neulo 1. krs nurjalta puolelta nurin. Kun olet tehnyt 12. krs:n, katkaise lanka, vedä s:n läpi ja päätä hyvin. Kiinnitä lehdet paikoilleen. Virkkaa vielä v.vihreällä langalla 21 kjs, käänny, jätä 1 kjs väliin ja tee 20 ks. Katkaise lanka, kiinnitä ketju kukan taakse ja anna rullautua. Tee toinen ketju samoin.

Mp