Suuri Pellavahuivi

Kuva: Anna Huovinen

Suuri pellavahuivi

Suuri pellavahuivi

Lankatiedot: 200 g (2 vyyhtiä) Punta Yarns Montoya Beach (100% pellava)

Koko: n. 70x110 cm (pöydällä) tai 90x170 cm (venytettynä)

Puikot: vähintään 80 cm pyöröpuikko 5 mm (tai 8-9 mm), silmukoiden luomista varten 6 mm puikot

Tiheys: 10 s x 12 krs = 10 cm x 10 cm (hiukan auki venytetty neule, ei silitetty)

Suuri ja ilmava pellavahuivi on kesän paras asuste. Toteutus onnistuu myös aloittelijalta ja valmistuu nopeasti. Lankaa kuluu vain 2 vyyhtiä. Huivin voi pukea monin eri tavoin ja se toimii niin pontsona kuin vaikkapa rannalla lannevaatteenakin.

Löysästi suurilla puikoilla neulottu huivin joustaa ja mukautuu. Pellavalanka ei jousta lainkaan, joten kaikki reunasilmukat on neulottava löysästi, muuten reunat kiristävät. Pellava ei myöskään venähdä pesussa ja vain paranee ja pehmenee käytössä.

Löysää neulosta on mahdotonta mitata täsmällisesti. Myös käsialasi vaikuttaa paljon kokoon. Mallineuleet on neulottu 5 mm puikolla erittäin löysästi. Jos neulot mieluummin tiukempaa neuletta, käytä 8-9 mm puikkoja. Tee mallitilkku ja valitse puikkokoko, jolla saat oikean tiheyden.

Tee näin:
Luo 80 erittäin löysää silmukkaa.
Siirrä silmukat 5 mm (tai suuremmalle) pyöröpuikolle ja neulo kaikki kerrokset edestakaisin aina oikein. Nosta aina ensimmäinen silmukka oikein neulomatta. Näin reunasta tulee siistimpi. Neulo erittäin löysästi äläkä kiristä myöskään reunasilmukoita.

Kun kappaleen korkeus on noin 110 cm pöydällä mitattuna tai kun 2 vyyhtiä on neulottu lähes loppuun, päättele kaikki silmukat ylivetämällä. Päättely on tehtävä erittäin löysästi, ettei reuna kiristä.

Viimeistely: Venytä neuletta hiukan auki. Älä silitä tai kuohkeus katoaa.

Hoito-ohje: Hienopesu pesukoneessa (30 astetta) tai käsinpesu. Ei rumpukuivausta. Kuivata mielellään tasossa. Älä silitä. Pellavakuitu ei tarvitse puhdistuakseen korkeita lämpötiloja.

Suuri Pellavahuivi

Ma-Pe 10.00-17.30
La 10.30-14.30