Valkoinen pitsipusero
Valkoinen pitsipusero

954 Valkoinen lyhythihainen pitsipusero

Lankatiedot: Gedifra Easy Soft (48% mohair, 42% polyamidi, 10% kashmir). Kuvassa valkoinen (värinro 8603)

Valmiin neuleen mitat:

Koko
36/38 40/42
44/46
Vartalonympärys
84
96 110 cm
Koko pituus 68
68 68 cm
Hihan sisäpituus 8 8 8 cm
Langanmenekki
4
5
6 kerää

Puikot ja virkkuukoukku: Puikot nro 4-4½ tai käsialan mukaan. Virkkuukoukku nro 4.

Tiheys: 18-19 s ja 22 krs pitsineuletta = 10 cm.

Pitsineule: Neulo piirroksen ja ohjeen mukaan. Toista 1.-4. krs:ia. HUOM: kun teet reunoissa lisäyksiä tai kavennuksia, ole tarkkana pitsineuleen langankiertojen ja kavennusten kanssa, jotta ne aina vastaavat toisiaan ja s-luku pysyy oikeana.

Ohje

Pusero neulotaan yhtenä kappaleena takakappaleen helmasta olan yli etukappaleen helmaan: Luo 80-92-104 s ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Aloita sitten pitsineule ruutupiirroksen mukaan työn oikean puolen krs:lla sen oikeasta reunasta, toista 6 s:n mallikertaa 12-14-16 kertaa ja neulo piirroksen vasempaan reunaan. Lue nurjan puolen krs:illa piirrosta vastaavasti, mutta aloita se nyt vasemmasta reunasta, toista mallikertaa ja neulo piirroksen oikeaan reunaan. Kun kappaleen korkeus on 38-36-34 cm, lisää molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella hihaa varten 1 s joka 2. krs 15 kertaa =110-122-134 s.

Kun kappaleen korkeus on 62 cm, päätä keskimmäiset 10 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 2x3 s, 1x2 s ja 1x1 s. Jatka lopuilla eli olan 37-43-49 s:lla pitsineuletta kunnes kappaleen korkeus on 68 cm, olet nyt olalla. Jatka etukappaletta varten pitsineuletta ja lisää samalla pääntien reunassa reuna-s:n sisäpuolella (lisäys: neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein) 1 s joka 2. krs 16 kertaa. Kun etukappaleen korkeus on 16 cm, lisää pääntien reunaan kerralla 2 s ja jätä sitten nämä 55-61-67 s odottamaan. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti. Ota sitten kaikki s:t työhön ja jatka pitsineuletta.

HUOM:
kun etukappaleen korkeus on 16-18-20 cm, kavenna molemmissa reunoissa hihoja varten 1 s ja toista sitten kavennukset joka 2. krs vielä 14 kertaa =80-92-104 s. Kun etukappaleen korkeus on 68 cm, päätä s:t kerralla. Viimeistely: Levitä kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele hiha- ja sivusaumat, jätä sivusaumoihin helmaan 18 cm:n halkiot. Virkkaa pääntielle simpukkareunus: 1.krs: tee 1 ps, *3 kjs, jätä neuleessa 1,5-2 cm väliin, tee 1 ks*, toista *-*. Sulje krs ps:lla. 2.krs: *tee ketjuun 1 ks + 1 puolip + 1 p + 1 puolip + 1 ks, tee seuraavaan ketjuun 1 ks*, toista *-* ja sulje krs ps:lla. Tee helmaan samanlainen reunus, mutta käänny nyt takaisin krs:n lopussa 1 kjs:lla. Virkkaa lopuksi halkion reunoihin 1 krs ks:ita.

Pitsineuleen ruutupiirros: 6 s:n mallikerta = reuna-silmukka = oikea s = langankierto puikolle = neulo 2 s oikein yhteen = neulo 2 s nurin yhteen = nosta 2 s neulomatta kuten neuloisit ne oikein yhteen, neulo 1 s oikein ja vedä nostetut s:t neulotun yli ½ etu- ja takakappaletta

rpselKaava