Turkoosi jakku
Turkoosi jakku

Turkoosi jakku ja huivi

Langanmenekki: Gedifra Riana Big -lankaa 1200 (1300) g turkoosia (03680).

Koko: S/M (L)

Valmiin neuleen mitat:

vartalon ympärys 98 (110) cm
koko pituus 70 (72) cm
hihan sisäpituus 42 cm

Puikot: Nro 10 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 1 painonappi, jonka halkaisija on 30 mm.

Tiheys: 9 s ja 17 krs ainaoikeaa = 10 cm.

Ainaoikeinneule: Neulo kaikki krs:t oikein.

Turkoosi jakku

Taka- ja etukappaleiden alaosa:
Luo oikeaa etukappaletta varten 28 (31) s, laita merkkilanka, luo takakappaletta varten 50 (56) s, laita merkkilanka ja luo vielä vasenta etukappaletta varten 28 (31) s. Aloita näillä 106 (118) s:lla ainaoikeinneule. Kun olet neulonut 11 krs, aloita sivuviistotukset. Tee 1. kavennuskerros seuraavasti: neulo ennen ensimmäistä merkkiä 2 o yhteen ja neulo samalla krs:lla toisen merkin jälkeen 2 o yhteen. Neulo 7 krs ja tee sitten 2. kavennuskerros seuraavasti: neulo ensimmäisen merkin jälkeen 2 o yhteen ja neulo samalla krs:lla ennen toista merkkiä 2 o yhteen. Neulo 1 krs väliin. Toista 1. ja 2. kavennuskerroksia vuorotellen joka 8. krs vielä 2 kertaa ja tee vielä 1. kavennuskerros.

Etukappaleilla on nyt jäljellä 24 (27) s ja takakappaleella on 44 (50) s, eli työssä on jäljellä 92 (104) s. Kun kappaleen korkeus on 48 cm, jaa työ kolmeen osaan kädenteitä varten seuraavasti: neulo oikean etukappaleen 22 (25) s, päätä 4 s kädentietä varten, neulo takakappaleen 40 (46) s, päätä 4 s kädentietä varten ja neulo vasemman etukappaleen 22 (25) s. Neulo yläosat erikseen.

Vasemman etukappaleen yläosa:
Jatka ainaoikeaa ja kavenna samalla kädentien reunasta joka 2. krs 2x1 s =20 (23) s. Kun kädentien korkeus on 13 (15) cm, päätä etureunassa pääntietä varten joka 2. krs 1x4 s, 1x3 s, 1x2 s ja 3x1 s. Kun kädentien korkeus on 20 (22) cm, päätä sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x2 (3) s ja 2x3 (4) s.

Oikean etukappaleen yläosa:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Takakappaleen yläosa:
Jatka ainaoikeaa ja kavenna molemmissa reunoissa kädenteitä varten joka 2. krs 2x1 s =36 (42) s. Kun kädentien korkeus on 20 (22) cm, päätä keskimmäiset 14 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä sitten sivusta lähtien olan s:t samoin kuin takana ja päätä samalla 2 krs:n kuluttua pääntien reunassa 1x3 s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Hihat:
Luo 28 s ja neulo ainaoikeaa. Kun hihan pituus on 30 (18) cm, lisää molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 10. krs vielä 1 (3) kertaa =32 (36) s. Kun hihan pituus on 42 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x3 s ja kavenna sitten 1 s molemmissa reunoissa vuorotellen joka 2. ja 4. krs 4 kertaa. Kavenna vielä molemmissa reunoissa joka 2. krs 4x1 s ja 1x2 s. Päätä loput 6 (10) s kerralla.

Viimeistely:
Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka- ja hihasaumat sekä kiinnitä hihat. Poimi pääntien reunasta n. 52 s ja neulo 3 krs oikein, päätä s:t. Kiinnitä painonappi etureunoihin pääntien alareunaan.

Huivi

Luo 17 s ja neulo ainaoikeaa 130 cm, päätä s:t. Huivin leveys on n. 18 cm.