Sininen liivi
Sininen liivi

1241 Sininen liivi

Lankatiedot: Gedifra Highland Alpaca (kuvassa värinro 02956): 50% villa, 50% alpakka

Koko
XS S/M
L/XL
Ihmisen vartalonympärys
76-82
86-92
97-102 cm
Valmiin neuleen mitat:
Vartalonympärys
80
98 116 cm
Koko pituus 62 64 66 cm
Langanmenekki
5
6
7 kerää

Pyöröpuikko: Nro 12 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 4,5 s ja 10 krs puolipatenttineuletta = 10 cm.

Puolipatenttineule suljettuna neuleena: 1. krs: *nosta 1 s lk:n kanssa nurin neulomatta, neulo 1 n*, toista *-*. 2. krs: *neulo 1 s + lk oikein yhteen, 1 n*, toista *-*. Toista 1.-2. krs:ia.

Puolipatenttineule tasona: pariton s-luku. 1. krs: (op) neulo reuna-s, *nosta 1 s lk:n kanssa nurin neulomatta, neulo 1 n*, toista *-*, nosta 1 s lk:n kanssa nurin neulomatta ja neulo reuna-s. 2. krs: reuna-s, *neulo 1 s lk:n kanssa nurin yhteen, neulo 1 o*, toista *-* ja neulo 1 s lk:n kanssa nurin yhteen ja tee reuna-s. Toista 1.-2. krs:ia.

Ohje

Taka- ja etukappaleen alaosa:
Luo pyöröpuikolle 36-44-52 s ja neulo suljettuna neuleena puolipatenttineuletta. Kun kappaleen korkeus on 44 cm, jaa työ kädenteitä varten kahteen osaan seuraavasti: päätä 1 s, neulo 17-21-25 s, päätä 1 s ja neulo 17-21-25 s.

Takakappaleen yläosa:
Jatka viimeksi neulotuilla s:illa puolipatenttineuletta edestakaisin. Kun olet neulonut 4 krs, tee oikean puolen krs:lla kavennukset seuraavasti: neulo 3 s, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s o yhteen ja vedä nostettu s kavennuksen yli, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 6 s, neulo 3 s o yhteen ja neulo krs:n loput s:t =13-17-21 s. Kun kädentien korkeus on 18-20-22 cm, jätä kaikki s:t apulangalle odottamaan.

Etukappaleen yläosa:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 10-12-14 cm. Neulo nyt nurjan puolen krs:lla keskimmäinen s 2 kertaa ja ota sitten työhön pääntien halkion vuoksi vain toisen puolen 7-9-11 s. Neulo näillä s:illa 2 krs ja jätä sitten halkion reunasta 4 s apulangalle. Jatka lopuilla 3-5-7 s:lla mallineuletta kunnes kädentien korkeus on 18-20-22 cm. Jätä s:t odottamaan ja neulo halkion toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat silmukoimalla. Ota sitten halkion reunassa odottamassa olevat 4 s työhön, poimi etukappaleen pääntien reunasta 5 s, takakappaleen pääntien reunasta 7 s ja toisesta etukappaleen pääntien reunasta 5 + 4 s. Jatka näillä 25 s:lla puolipatenttineuletta tasona 8 cm, päätä s:t.