Ruskea keeppi
Ruskea keeppi

1225 Ruskea keeppi

Lankatiedot: Gedifra Highland Alpaca (kuvassa värinro 02904): 50% villa, 50% alpakka

Koko
XS/M L/XL
Ihmisen vartalonympärys
82-92
97-107 cm
Valmiin neuleen mitat:
Keepin koko pituus niskasta helmaan
80
82 cm
Langanmenekki
14
16 kerää

Puikot: Pitkä pyöröpuikko nro 15 ja sukkapuikot nro 12 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 6,5 s ja 9 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm. 12 s:n palmikon leveys on n. 14 cm.

Joustinneule: 2 o, 2 n.

Poikkiraitaneule: neulo vuorotellen 2 krs sileää oikeaa (=oikealla oikein ja nurjalla nurin) ja 2 krs sileää nurjaa (=oikealla nurin ja nurjalla oikein).

12 s:n palmikko A: 1. krs: 2 n, 3 o, 2 n, 3 o, 2 n. 2.-4. krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. 5.krs: neulo 2 n, siirrä 4 s apupuikolle työn eteen, neulo 4 o ja apupuikon s:t oikein, neulo 2 n. 6. krs: 2 o, 3 n, 2 o, 3 n, 2 o. 7.-12. krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. Toista 1.-12. krs:ia.

12 s:n palmikko B: neulo kuten A-palmikko, mutta siirrä 5. krs:lla 4 s apupuikolle työn taakse.

Ohje

Neulo keeppi helmasta lähtien näin:
Luo pyöröpuikolle 120-128 s ja neulo 1. krs: (np) reuna-s, 8 o, neulo 102-110 s:lla joustinneuletta (aloita jouste 2 n s:lla) ja neulo 8 o, reuna-s. Jatka mallineuleita niin, että neulot molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella 6 s:lla poikkiraitaneuletta ja niiden sisäpuolella joustinneuletta. Kun olet neulonut 7 krs, neulo reuna-s, 6 s:lla poikkiraitaneuletta, tee 12 s:n palmikko A, neulo 26-30 s:lla sileää neuletta, tee 12 s:n palmikko A, neulo 6 s:lla poikkiraitaneuletta (=keskitaka), tee 12 s:n palmikko B, neulo 26-30 s:lla sileää neuletta, tee 12 s:n palmikko B, neulo 6 s:lla poikkiraitaneuletta ja tee reuna-s. Kun olet neulonut 12 krs palmikoita, kavenna seuraavalla työn oikean puolen krs:lla molemmissa 26-30 s:n sileissä raidoissa 2 s seuraavasti: neulo 4-6 s, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo 14 s, 2 s oikein yhteen ja neulo 4-6 s =116-124 s. (Aloita kädentie-aukot 2 krs kuluttua, tämä kohta on selitetty myöhemmin kohdassa HUOM:) Toista kavennukset näissä samoissa kohdin joka 8. krs 5 kertaa ja sitten 3 krs:n kuluttua vielä kerran =92-100 s. Tällöin palmikoiden väleissä on 12-16 s:aa. Kavenna sitten 2 s seuraavasti: tee sileän raidan alussa ylivetokavennus ja neulo sen lopussa 2 s o yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 4-5 kertaa, sileissä raidoissa on nyt jäljellä 2-4 s.

HUOM: Kun kappaleen korkeus on 22 cm ja olet neulonut 1. kavennuskerroksen jälkeen 2 krs (työssä on 116-124 s), jaa työ kolmeen osaan kädentie-aukkojen vuoksi. Neulo oikeasta etureunasta reuna-s, 6 s:lla poikkiraitaneuletta, tee 12 s:n palmikko A ja neulo 4-6 s o, luo krs:n loppuun 1 s. Neulo näillä s:illa 20 cm (=18 krs) ja jätä s:t odottamaan. Neulo seuraavilla 70-74 s:lla mallineuleita ja lisää aluksi molempiin reunoihin 1 s. Neulo 20 cm ja tee samalla kavennukset kuten edellä on neuvottu. Jätä loput 68-72 s odottamaan. Neulo lopuksi vasen etureuna vastaavasti kuin oikea etureuna. Jatka kaikilla s:illa mallineuleita, kavenna 1. krs:lla reuna-s:t seuraavasti: neulo 22-24 s, tee ylivetokavennus, neulo keskikappaleen alussa 2 s o yhteen ja tee sen lopussa ylivetokavennus, neulo vielä viimeisen kappaleen alussa 2 s o yhteen =112-120 s.

Jatka neulomista kuten aiemminkin ja tee samalla kavennukset sileissä raidoissa. Kun kappaleen korkeus on 70-72 cm, jätä molemmista reunoista 7 s apulangalle odottamaan pääntietä varten. Päätä vielä molemmissa reunoissa joka 2. krs 1x3 s ja 2x1 s. Työssä on jäljellä kaikkien kavennusten jälkeen 48-52 s.

Kun kappaleen korkeus on 80-82 cm, siirrä ensimmäiset 16-18 s kahdelle puikolle. Aseta puikot oikeat puolet vastakkain ja neulo 1 + 1 s puikoilta yhteen sekä päätä samalla s:t olkaa varten. Päätä seuraavat 16 s takakappaleen pääntietä varten ja yhdistä loput 16-18 s olaksi kuten krs:n alussa.

Neulo nyt työn nurjalla puolella ohuemmilla puikoilla molemmissa reunoissa odottamassa olevat pääntien 7 s ja poimi niiden väliin langan avulla pääntien reunasta 42 s =56 s. Jatka sitten molemmissa reunoissa reuna-s:iden sisäpuolella 6 s:lla poikkiraitaneuletta ja neulo niiden sisäpuolella joustinneuletta (aloita jouste 2 n s:lla). Kun olet neulonut 4 krs, vaihda työhön paksummat puikot. Kun kauluksen korkeus on 18 cm, päätä s:t kerralla.

Viimeistely:
Aseta kappale kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Poimi kädentie-aukosta sukkapuikoille 2-kertaisella langalla 36 s ja neulo suljettuna neuleena 2 krs joustinneuletta, päätä s:t. Tee toiseen kädentie-aukkoon samanlainen reunus.