Ribbineulekauluspusero
Ribbineulekauluspusero

959 Ribbineulekauluspusero

Langanmenekki: Gedifra Easy Soft (48% mohair, 42% polyamidi, 10% kashmir).
Vaaleanvihreää (8607) 175-175-200-200-225 g,
luonnonvalkoista (8625) 25 g, beigeä (8604) 25 g,
oranssia (8621) 25 g, turkoosia (8617) 25 g,
vaaleanpunaista (8657)25 g ja lilaa (8646) 25 g.

Koko: XS-S-M-L-XL

Valmiin puseron mitat:
Vartalonympärys: 80-88-96-104-112 cm
Kokopituus: 60 cm
Hihan sisäpituus: 60 cm

Puikot: nro 2-2½, 3½ ja 4 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 30 s ja 34 krs hieman venytettyä joustinneuletta puikoilla nro 2-2,5 sekä 22 s ja 23 krs pitsineuletta puikoilla nro 3,5 sekä 20 s ja 22 krs pitsineuletta puikoilla nro 4 =10 cm.

Joustinneule: 2 o, 2 n.
Pitsineule: neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan. Toista 1.-10. krs:ia.
Pitsineuleen raidoitus: neulo ensin 2 krs beigellä, 4 krs oranssilla, 4 krs v.vihreällä. Neulo jatkossa aina yhdellä värillä 1 kertaa 2 krs ja 2 kertaa 4 krs seuraavassa järjestyksessä: turkoosilla, v.punaisella, lilalla, l.valkoisella, beigellä, oranssilla ja v.vihreällä.

Ohje

Takakappale:
Luo puikoille nro 2-2½ v.vihreällä langalla 122-134-146-158-170 s ja aloita joustinneule työn nurjan puolen krs:lla seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 1 o, 2 n, 2 o, 2 n jne. Kun kappaleen korkeus on 60 cm, päätä kaikki s:t kerralla.

Etukappale:

Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 26 cm. Päätä nyt keskimmäiset 14 s ja neulo ensin vasen olka. Jatka joustinneuletta ja kavenna samalla pääntien reunassa 2 s ensin joka 4. krs 3 kertaa ja sitten joka 8. krs 12 kertaa. Tee kavennukset siten, että neulot 1 s:n sisäpuolalla 3 s oikein yhteen. Kun kappaleen korkeus on 60 cm, päätä loput eli olan 24-30-36-42-48 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti, tee nyt pääntien kavennukset siten, että neulot 1 s:n, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli ja neulo loput s:t.

Hihat: Luo puikoille nro 3½ l.valkoisella langalla 72 s ja neulo 2 krs oikein ja 1 krs nurin. Aloita sitten pitsineule reuna-s:n sisäpuolella, toista piirroksen 14 s:n mallikertaa 5 kertaa ja tee toiseenkin reunaan reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä raidoittaen. Kun hihan pituus on 48-33-24-22-26 cm, lisää molemmissa reunoissa reuna-s:n sisäpuolella 1 s ja toista sitten lisäykset joka 12.-10.-9.-6.-4. krs kunnes työssä on 76-84-92-100-110 s. Kun hihan pituus on 60 cm, päätä s:t kerralla.

Kaulus: Luo puikoille nro 4 l.valkoisella langalla 198 s ja neulo 3 krs kuten hihansuussa. Aloita sitten pitsineule seuraavasti: neulo reuna-s, toista 14 s:n mallikertaa 14 kertaa ja neulo reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä raidoittaen. Kun kauluksen korkeus on 23 cm, päätä s:t.

Viimeistely: Levitä kappaleet mittoihinsa, kostuta sumuttamalla työn nurjalta puolelta ja anna kuivua. Ompele olka, sivu- ja hihasaumat. Kiinnitä hihat n. 17-19-21-23-25 cm:n matkalle olkasaumojen molemmin puolin. Kiinnitä kaulus pääntien reunaan siten, että pitsineuleen oikea puoli tulee nurjalle koska kaulus kääntyy työn päälle.