Punainen liivi
Punainen liivi

Punainen liivi

Langanmenekki: Gedifra Highland Alpaca -lankaa 800 (900) g punaista (02901)

Koko: S/M (L/XL)

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 96 (110) cm
koko pituus 62 (64) cm

Puikot: Nro 15 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 2 painonappia, jonka halkaisija on 30 mm.

Tiheys:
6 s ja 8 krs pintaneuletta = 10 cm

Pintaneule:
S-luku on jaollinen 4 + 1 s:lla. 1. krs: (np) *1 n, 3 o*, toista *-* ja neulo 1 n. 2.krs: 2 o, *1 n, 3 o*, toista *-* ja neulo 1 n, 2 o. Toista 1.-2. krs:ia.
Neulo lenkki seuraavasti:
Neulo 1 o, älä pudota vasemman käden puikon neulottua s:aa. Tuo lanka puikkojen välistä työn eteen ja kierrä se vasemman käden peukalon ympäri, vedä lenkki n. 5 cm pitkäksi ja vie lanka takaisin puikkojen välistä työn taakse. Neulo vasemman käden puikon s uudelleen oikein ja pudota neulottu s vasemmalta puolta. Ota oikean käden puikolle langankierto ja vedä sitten 2 neulottua s:aa tämän lk:n yli.
Neulo lenkkineule näin: 1. krs: (op) reuna-s, *1 o, tee lenkki*, toista *-* ja neulo 1 o, reuna-s. 2. krs: oikein. 3. krs: reuna-s, *tee lenkki, neulo 1 o*, toista *-* ja tee lenkki, reuna-s. 4. krs: oikein. 5.-6.krs: kuten 1.-2. krs:t. Reunasilmukat: Neulo etureunoihin 2 reuna-s:aa seuraavasti: neulo nurjan puolen krs:lla 1 s oikein takareunastaan, nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 2 s, nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen, neulo 1 o. Nosta oikean puolen krs:n alussa 1 s nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen, neulo 1 o, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 2 s, neulo 1 o ja nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä.
Neulo kädenteiden reunaan 1 reuna-s seuraavasti: neulo oikean puolen krs:lla reuna-s:t oikein ja neulo nurjalla puolella reuna-s:t nurin.

Ohje

Taka- ja etukappaleiden alaosa:
Luo oikeaa etukappaletta varten 18 (20) s, takakappaletta varten 29 (33) s ja vielä vasenta etukappaletta varten 18 (20) s. Aloita näillä 65 (73) s:lla 2 reuna-s:n sisäpuolella pintaneule. Kun kappaleen korkeus on 44 cm, jaa työ kolmeen osaan kädenteitä varten seuraavasti: neulo oikean etukappaleen 17 (19) s, päätä 2 s kädentietä varten, neulo takakappaleen 27 (31) s, päätä 2 s kädentietä varten ja neulo vasemman etukappaleen 17 (19) s. Neulo yläosat erikseen.

Vasemman etukappaleen yläosa:
Jatka mallineuleita ja päätä 2 krs:n kuluttua vielä kädentien reunasta 1 s =16 (18) s. Kun kädentien korkeus on 8 (10) cm, päätä etureunassa pääntietä varten joka 2. krs 1x5 s, 1x2 s ja 1x1 s. Kun kädentien korkeus on 18 (20) cm, päätä loput eli olan 8 (10) s kerralla.

Oikean etukappaleen yläosa:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Viimeistely:
Levitä kappale kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Poimi toisen kädentien reunasta 21 (25) s ja neulo lenkkineuletta ilman reuna-s:ita 6 krs. Päätä s:t. Tee toinen kädentiereunus samoin. Ompele sitten olkasaumat. Poimi pääntien reunasta 37 s ja neulo ensin 1 krs nurin. Tee sitten lenkkineuletta 6 krs ja päätä s:t. Kiinnitä ylin painonappi pääntien alareunaan ja seuraava siitä 5 cm:n päähän.

Takakappaleen yläosa:
Jatka mallineuleita ja kavenna molemmissa reunoissa kädenteitä varten 1x1 s =25 (29) s. Kun kädentien korkeus on 18 (20) cm, päätä kaikki s:t kerralla.