Pintaneulejakku
Pintaneulejakku

Pintaneulejakku

Langanmenekki: Gedifra Samina-lankaa luonnonvalkoista (04325) 650 700 750 g.

Koko: S/M, L, XL
Valmiin neuleen mitat:
vartalonympärys: 98 106 116 cm
koko pituus: 55 57 59 cm
hihan sisäpituus: 41 41 41 cm

Puikot: Nro 6-7 sekä pääntien reunusta varten pyöröpuikko nro 6 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 13-14 s ja 28-29 krs pintaneuletta 2-kertaisella langalla = 10 cm.

Pintaneule: S-luku on jaollinen 3 + 2 s:lla.
1. krs:
(np) neulo reuna-s, *1 o, ota 2 lk puikolle, nosta 1 s nurin neulomatta, neulo 1 o*, toista *-* ja neulo reuna-s.
2. krs:
reuna-s, *1 n, ota lk puikolle, nosta seuraava s ja lk nurin neulomatta, ota lk puikolle, nosta seuraava lk nurin neulomatta, neulo 1 n*, toista *-* ja neulo reuna-s.
3. krs:
reuna-s, *1 o, pudota seuraavat 2 lk puikolta, nosta seuraava s ja 2 lk nurin neulomatta siten, että lanka jää työn eteen, neulo 1 o*, toista *-* ja neulo reuna-s.
4. krs:
reuna-s, *1 n, neulo seuraava s ja 2 lk oikein yhteen, neulo 1 n*, toista *-* ja neulo reuna-s.
5.-6. krs: neulo oikein. Toista 1.-6. krs:ia.
HUOM: kaikki kappaleet neulotaan 2-kertaisella langalla.

Ohje

Takakappale:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 68-74-80 s ja neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Aloita sitten pintaneule. Kun kappaleen korkeus on n. 36 cm ja olet viimeksi neulonut pintaneuleen 4. krs:n, päätä molemmissa reunoissa aina krs:n alussa kädenteitä varten 1x3 s =62-68-74 s. Neulo 4 krs pintaneuletta ja kavenna sitten molemmissa reunoissa 1 s joka krs 3 kertaa =56-62-68 s. Kun kädentien korkeus on n. 19-21-23 cm ja olet viimeksi neulonut mallineuleen 5. krs:n, päätä s:t kerralla.

Vasen etukappale:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 35-38-41 s ja neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Aloita sitten pintaneule. Kun kappaleen korkeus on n. 23-25-27 cm ja olet viimeksi neulonut pintaneuleen 3. krs:n, aloita pääntien viistotus. *1.kavennuskerros: (op) neulo kunnes etureunassa on jäljellä 11-14-14 s, neulo 2 n yhteen ja neulo krs:n loput s:t. 2.kavennuskerros: neulo reuna-s, 7-10-10 s mallineuletta, neulo 2 o yhteen ja neulo krs loppuun. 3. kavennuskerros: neulo kunnes etureunassa on jäljellä 9-12-12 s, neulo 2 o yhteen ja neulo krs loppuun. Työstä kapeni 3 s. Neulo 15 krs ilman kavennuksia*, toista *-* vielä 4 kertaa. HUOM: muista kaventaa sivussa kädentie-s:t kuten takana. Kun kädentien korkeus on 19-21-23 cm, päätä loput eli olan 14-17-20 s kerralla.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi. Tee nyt 1.kavennuskerros: (op) neulo reuna-s, 8-11-11 s mallineuletta, 2 n yhteen ja neulo krs:n loput s:t. 2.kavennuskerros: neulo kunnes puikolla on jäljellä 10-13-13 s, neulo 2 o yhteen ja neulo krs:n loput s:t. 3. kavennuskerros: neulo reuna-s, 6-9-9 s mallineuletta, 2 o yhteen ja neulo loput s:t.

Hihat:
Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla 38-38-41 s ja neulo 1 krs oikein, 1 krs nurin. Aloita sitten pintaneule. Kun hihan pituus on 34-28-22 cm, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 6. krs 2-5-8 kertaa =44-50-59 s. Neulo lisätyillä s:illa ensin sileää neuletta ja aloita aina uudet kuviot, kun olet lisännyt 3 s. Kun hihan pituus on n. 41 cm, ja olet viimeksi neulonut 4. krs:n, aloita pyöriö. Päätä ensin molemmissa reunoissa aina krs:n alussa 1x3 s. Neulo lopuilla 38-44-53 s:lla pintaneuletta 15-15-9 krs. *1. kavennuskerros: (=mallineuleen 4. krs) neulo molemmissa reunoissa 6 s:n sisäpuolella 2 s nurin yhteen. 2. kavennuskerros: neulo molemmissa reunoissa 5 s:n sisäpuolella 2 s o yhteen. 3. kavennuskerros: neulo molemmissa reunoissa 4 s:n sisäpuolella 2 s o yhteen. Neulo 3 krs ilman kavennuksia*, toista *-* vielä 2-2-3 kertaa. Päätä loput 20-26-29 s kerralla.

Viimeistely:
Aseta neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka-, sivu- ja hihasaumat sekä kiinnitä hihat. Poimi 2-kertaisella langalla pyöröpuikolle etureunoista ja pääntien reunasta yhteensä 240-248-256 s ja neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Päätä s:t kerralla.