Naisen vihreä liivi
Naisen vihreä liivi

Naisen vihreä liivi

Langanmenekki: Gedifra Riana Big Color -lankaa 800 (900) g vihreäkirjavaa (05907).

Koko: S/M (L/XL)

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 92 (112) cm
koko pituus 60 (62) cm

Puikot: Nro 10 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 9 ja 3 nappia.

Tiheys: 11 s ja 11 krs pintaneuletta = 10 cm.

Pintaneule: S-luku on jaollinen 5 + 3 s:lla.
1. krs:
(np) reuna-s, *1 o, 4 n*, toista *-* ja neulo 1 o, reuna-s.
2. krs: reuna-s, *1 n, siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 o yhteen, ota 2 lk puikolle ja neulo apupuikon s:t o yhteen*, toista *-* ja neulo 1 n, reuna-s.
3. krs:
reuna-s, *1 o, 1 n, neulo 1. lk nurin ja 2. lk oikein, neulo 1 n*, toista *-* ja neulo 1 o, reuna-s.
4. krs:
reuna-s, *1 n, 4 o*, toista *-*, neulo 1 n, reuna-s. Toista 1.-4. krs:ia. Sileä nurja neule: Neulo oikealla nurin ja nurjalla oikein.

Takakappale:
Luo 53 (63) s ja aloita pintaneule. Kun kappaleen korkeus on 38 cm, lisää molemmissa reunoissa hihoja varten joka 4. krs 1x5 s ja 1x6 s =75 (85) s. Neulo jatkossa mallineuleita seuraavasti: reuna-s, 1 s sileää nurjaa neuletta, toista mallikertaa tarpeen mukaan ja neulo 1 s sileää nurjaa sekä reuna-s. Kun kappaleen korkeus on 56 (58) cm, päätä keskimmäiset 9 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä 2 krs:n kuluttua pääntien reunassa 1x5 s. Kun kappaleen korkeus on 60 (62) cm, päätä loput eli olan 28 (33) s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Vasen etukappale:
Luo 29 (34) s ja neulo seuraavasti: (np) reuna-s, 1 o, toista mallineuleen väliä *-* 5 (6) kertaa ja neulo 1 o, reuna-s. Neulo molemmissa reunoissa jatkossa reuna-s:n sisäpuolella 1 s sileää nurjaa neuletta. Kun kappaleen korkeus on 36 (38) cm, aloita pääntien viistotus. Eli kavenna etureunassa (=kappaleen vasen reuna) 12x1 s joka 2. krs. Muista lisätä sivuun hiha-s:t kuten takana. Kun kappaleen korkeus on 60 (62) cm, päätä olan s:t kerralla.

Oikea etukappale:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

Viimeistely:
Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka- sekä hiha-sivusaumat. Virkkaa sitten etureunoihin sekä pääntien reunaan 1 ks ps:ita. Käänny 1 kjs:lla ja tee piilosilmukoiden yli *1 ks, 1 kjs, jätä 1 ps väliin*, toista *-* molempien etukappaleiden aikana, mutta virkkaa takakappaleen pääntien reunaan *1 puolip, 1 kjs, jätä 1 ps väliin*, toista *-*. Tee kädenteiden reunoihin 1 ks ps:ita ja virkkaa sitten piilosilmukoiden yli *1 ks, 1 kjs, jätä 1 ps väliin*, toista *-*. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan siten, että ylin nappi tulee pääntien viistotuksen alareunaan ja seuraavat aina 5 cm:n päähän edellisestä. Napita napit oikean etureunan neuleen läpi.