Naisen pitkä liiviNaisen pitkä liivi
(kuvassa vasemmalla)

Naisen pitkä liivi

Lankatiedot: Gedifra Luminoso -lankaa 450 - 500 - 550 g. Kuvassa väri pinkkikirjava (03901).

Koko: 34/36 - 38/40 - 42/44
Vartalon ympärys: 76/82 - 87/92 - 97/102 cm
Valmiin neuleen mitat:

vartalonympärys 80 - 92 - 104 cm
koko pituus 75 - 77 - 79 cm

Puikot: Nro 5-5½ ja 5½-6 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 5, satiininauhaa 160 cm ja hakaspari.

Tiheys: 17 s ja 24 krs helmineuletta ohuemmilla puikoilla sekä 14 s ja 24 krs pitsineuletta paksummilla puikoilla = 10 cm. 6 s:n pitsiraita on 3,5 cm leveä.

Sileä nurja neule: Neulo oikealla nurin ja nurjalla oikein.
Helmineule: 1. krs: 1 o, 1 n. 2. krs: neulo oikeat s:t nurin ja nurjat oikein. Toista 2. krs:ta.
6 s:n pitsiraita: 1. krs: 2 o, 2 n, 2 o. 2. krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. 3. krs: ota lk puikolle, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), 2 n, ota lk puikolle, tee ylivetokavennus. 4.- 6.krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat sekä lk:t nurin. 7. krs: 2 o yhteen, ota lk puikolle, 2 n, 2 o yhteen, ota lk puikolle. 8. krs: kuten 4. krs. Toista 1.-8. krs:ia.
Pitsineule: 1. krs: *1 n, 2 o yhteen, ota lk puikolle*, toista *-* ja neulo 1 n. 2. ja 4.krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat s:t sekä lk:t nurin. 3. krs: *1 n, ota lk puikolle, tee ylivetokavennus*, toista *-* ja neulo 1 n. Toista 1.-4. krs:ia.

Takakappaleen yläosa:
Luo 70-80-90 s ohuemmille puikoille ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Aloita sitten mallineuleet seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 7-9-12 s:lla helmineuletta, 2 s:lla sileää nurjaa, tee 6 s:n pitsiraita, neulo 2 s:lla sileää nurjaa, 34-40-44 s:lla helmineuletta, 2 s:lla sileää nurjaa, tee 6 s:n pitsiraita, neulo 2 s:lla sileää nurjaa ja 7-9-12 s:lla helmineuletta sekä tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 12 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x3-4-4 s ja sitten 2-3-4x1 s =60-66-74 s. Kun kädentien korkeus on 15-17-19 cm, päätä keskimmäiset 10-12-12 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x5 s ja 1x3 s. Kun kädentien korkeus on 18-20-22 cm, päätä loput eli olan 17-19-23 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Vasemman etukappaleen yläosa:

Luo 38-43-48 s ohuemmille puikoille ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Aloita sitten mallineuleet seuraavasti: neulo reuna-s, sitten 7-9-12 s:lla helmineuletta, 2 s:lla sileää nurjaa, tee 6 s:n pitsiraita, neulo 2 s:lla sileää nurjaa, 10-13-15 s:lla helmineuletta, 2 s:lla sileää nurjaa, tee 6 s:n pitsiraita, neulo 1 s:lla sileää nurjaa ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 10-10-12 cm, aloita pääntien viistotus eli neulo etureunassa 8 s:n sisäpuolella 2 s nurin yhteen ja toista sitten kavennukset joka 6. krs vielä 6-7-7 kertaa. Muista tehdä sivussa kädentiekavennukset kuten takana. Kun kädentien korkeus on 18-20-22 cm, päätä sivusta lähtien olan 17-19-23 s. Jatka sitten pääntien reunassa lopuilla 9 s:lla mallineuleita, lisää kuitenkin 1. krs:lla olan puoleiseen reunaan 1 s reunasilmukaksi. Kun kaitaleen pituus on 9-10-10 cm, päätä s:t.

Oikean etukappaleen yläosa:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Hihat:
Luo ohuemmille puikoille 40-46-52 s ja neulo helmineuletta. Kun olet neulonut 3 krs, aloita pyöriön kavennukset. Eli kavenna molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 13-14-16 kertaa. Päätä vielä molemmissa reunoissa 1x2 s ja päätä sitten loput 10-14-16 s kerralla.

Helmaosa:
Luo paksummille puikoille 150-158-166 s ja neulo 1 krs nurin nurjalta. Tee sitten nauhan pujotuskerros seuraavasti: neulo 1 o siten, että kierrät silmukan sisällä lankaa 2 kertaa puikon ympäri, *neulo 2 o yhteen siten, että kierrät silmukan sisällä lankaa 2 kertaa puikon ympäri, ota 2 langankiertoa puikolle*, toista *-* ja neulo 1 o niin, että kierrät lankaa silmukan sisällä 2 kertaa puikon ympäri. Neulo sitten 1 krs nurjalta nurin ja pudota samalla joka toinen langankierto puikolta, s-luku pysyy näin alkuperäisenä ja työhön tulee 1 krs pitkiä silmukoita. Neulo sitten 1 krs oikein ja lisää samalla 31 s tasavälein (lisäys: neulo kahden s:n välinen lankalenkki kiertäen oikein) =181-189-197 s. Neulo 1 krs nurin ja aloita sitten mallineuleet seuraavasti: neulo reuna-s, 1 s sileää nurjaa, tee 6 s:n pitsiraita, neulo 2 s:lla sileää nurjaa, 161-169-177 s:lla pitsineuletta, neulo 2 s:lla sileää nurjaa, tee 6 s:n pitsiraita ja neulo 1 s:lla sileää nurjaa sekä tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä kunnes alaosan pituus on 45 cm, päätä s:t löyhästi.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Kiinnitä hihat siten, että kädentien alareunaan jää 5 cm vapaaksi. Ompele sivusaumat. Ompele pääntien kaitaleet päätöskerroksistaan yhteen ja kiinnitä kaitale takakappaleen pääntien reunaan. Virkkaa yläosan etureunoihin ja pääntien reunaan 1 krs ps:ita. Kiinnitä helmaosa yläosan alareunaan. Kiinnitä hakaspari etureunoihin nurjalle puolelle ylä- ja alaosan rajakohtaan. Pujota satiininauha alaosan yläreunaan 2 s:n yli ja 2 s:n ali.