Naisen peruspusero 2
Naisen peruspusero 2
(Pusero liivin alla)

Naisen peruspusero 2

Langanmenekki: Gedifra Riana -lankaa 300 (350) 400 g vaaleanvihreää (03418).

Koko: XS/S (M) L/XL

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 84 (96) 108 cm
koko pituus 52 (54) 56 cm
hihan sisäpituus 47 cm

Pyörö- ja suorat puikot: Nro 4,5-5 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 18 s ja 24 krs sileää neuletta = 10 cm.

Joustinneule: 1 o, 1 n.

Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Piiloaloitus: Luo ensin apulangalla puolet aloituksen s-luvusta + 1 s. Aloita sitten neulominen itse työn langalla, apulanka vedetään lopuksi pois.
1. krs: reuna-s, *1 o, lk*, toista *-* koko krs:n ajan ja tee reuna-s.
2. krs: reuna-s, *neulo lk oikein, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja tee reuna-s.
3.-4. krs: reuna-s, *1 o, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja neulo reuna-s.
Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla reuna-s ja neulo sitten 1 o, 1 n sekä lopuksi reuna-s.

Takakappale:
Luo 40 (45) 51 s ja tee piiloaloitus jolloin työhön tulee 78 (88) 100 s. Neulo sitten näillä s:illa joustinneuletta 3 cm ja aloita sen jälkeen sileä neule. Kun kappaleen pituus on 34 cm, päätä molemmista reunoista kädentietä varten joka 2. krs 1x2 (3) 4 s, 1x2 s ja 3 (4) 5x1 s =64 (70) 78 s. Kun kädentien korkeus on 15 (17) 19 cm, päätä keskimmäiset 24 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä joka 2. krs pääntien reunassa 1x3 s ja 1x2 s. Kun kädentien korkeus on 18 (20) 22 cm, päätä loput eli olan 15 (18) 22 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 10 (12) 14 cm. Päätä nyt keskimmäiset 10 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x4 s, 1x3 s, 1x2 s ja 3x1 s. Päätä lopuksi olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Hihat:
Luo 24 s ja tee piiloaloitus jolloin työhön tulee 46 s. Neulo sitten joustinneuletta 3 cm ja aloita sen jälkeen sileä neule. Kun olet neulonut sileää neuletta 26 (16) 10 krs, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 16. (10.) 8. krs 4 (8) 11 kertaa =56 (64) 70 s. Kun hihan pituus on 47 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x2 (3) 4 s, 1x2 s, 13x1 ja 1x2 s. Päätä loput 18 (24) 28 s kerralla.

Viimeistely:
Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 80 s ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 3 cm. Päätä s:t kerralla.