Naisen peruspusero
Naisen peruspusero

Naisen peruspusero

Langanmenekki: Gedifra Riana -lankaa 350 (400) 450 g violettia (03445).

Koko:
XS/S (M) L/XL

Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 80 (92) 108 cm
koko pituus 65 cm
hihan sisäpituus 43 cm

Pyörö- ja suorat puikot: Nro 5 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 19 s ja 25 krs sileää neuletta = 10 cm.

Joustinneule: 1 o, 1 n.

Sileä neule:
Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Piiloaloitus:
Luo ensin apulangalla puolet aloituksen s-luvusta + 1 s. Aloita sitten neulominen itse työn langalla, apulanka vedetään lopuksi pois.
1. krs: reuna-s, *1 o, lk*, toista *-* koko krs:n ajan ja tee reuna-s.
2. krs:
reuna-s, *neulo lk oikein, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja tee reuna-s.
3.-4.krs: reuna-s, *1 o, nosta 1 s nurin neulomatta, lanka työn edessä*, toista *-* ja neulo reuna-s.
Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla reuna-s ja neulo sitten 1 o, 1 n sekä lopuksi reuna-s.

Takakappale:
Luo 40 (46) 53 s ja tee piiloaloitus jolloin työhön tulee 78 (90) 104 s. Aloita sitten sileä neule. Kun kappaleen pituus on 47 (45) 43 cm, päätä molemmista reunoista kädentietä varten joka 2. krs 1x3 (3) 4 s, 1x2 s ja 3 (4) 5x1 s =62 (72) 82 s. Kun kädentien korkeus on 15 (17) 19 cm, päätä keskimmäiset 28 (30) 32 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä joka 2. krs pääntien reunassa 1x3 s ja 1x2 s. Kun kädentien korkeus on 18 (20) 22 cm, päätä loput eli olan 12 (16) 20 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kädentien korkeus on 10 (12) 14 cm. Päätä nyt keskimmäiset 14 (16) 18 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 2x3 s, 2x2 s ja 2x1 s. Päätä lopuksi olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Hihat:
Luo 20 (22) 23 s ja tee piiloaloitus jolloin työhön tulee 38 (42) 44 s. Aloita sitten sileä neule. Kun olet neulonut sileää neuletta 8 (10) 8 krs, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset
koossa XS/S: joka 12. krs 7 kertaa,
koossa M:
joka 10. krs 6 kertaa ja joka 8. krs 3 kertaa ja
koossa L/XL:
joka 8. krs 8 kertaa ja joka 6. krs 4 kertaa =54 (62) 70 s.
Kun hihan pituus on 43 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x3 (3) 4 s, 1x2 s, 16x1 ja 1x2 s. Päätä loput 8 (16) 22 s kerralla.

Viimeistely:
Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 98 (102) 106 s ja neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 2 cm. Päätä s:t kerralla.