Lyhythihainen pusero
Lyhythihainen pusero

957 Lyhythihainen pusero

Langanmenekki: Gedifra Easy Soft (48% mohair, 42% polyamidi, 10% kashmir) 150-150-175g. Kuvan pusero neulottu beigellä (8604).

Koko: 36/38-40/42-44/46

Valmiin puseron mitat: Vartalonympärys 98-104-114 cm, kokopituus 54-55-56 cm ja hihan sisäpituus n. 13 cm.

Puikot: Nro 2,5-3 ja 3-3,5 sekä pääntien reunusta varten lyhyt pyöröpuikko nro 2,5-3 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 5 ja n. 3,2 m turkisnauhaa.

Tiheys: 23 s ja 32 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Joustinneule: 2 o, 2 n.
Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Ohje

Takakappale:
Luo ohuemmille puikoille 106-114-126 s ja neulo joustinneuletta 12 cm. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita sileä neule. Kun olet neulonut sileää 15 krs, lisää molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 12. krs vielä 3 kertaa =114-122-134 s. Kun kappaleen korkeus on 34 cm, lisää molemmissa reunoissa hihaa varten 3 s joka 2. krs 10 kertaa =174-182-194 s. Kun kappaleen korkeus on 52-53-54 cm, päätä keskimmäiset 42 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x8 s ja 1x3 s. Kun kappaleen korkeus on 54-55-56 cm, jätä loput eli olan ja hihan 55-59-65 s odottamaan. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Etukappale:
Neulo kuten takana kunnes kappaleen korkeus on 46-47-48 cm. Päätä nyt keskimmäiset 24 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x5 s, 1x4 s, 1x3 s, 2x2 s ja 4x1 s. Jätä lopuksi olan ja hihan s:t odottamaan samalla korkeudella kuin takana. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely:

Levitä kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ota toisen olan etu- ja takakappaleen s:t kahdelle puikolle ja aseta puikot vastakkain oikeat puolet sisälle. Neulo sitten puikoilta 1 + 1 s yhteen ja päätä samalla s:t, katso ettei krs kiristä. Poimi hihansuusta ohuemmille puikoille 66-70-74 s ja neulo joustinneuletta 3 cm, päätä s:t. Tee toinen hihansuujouste samoin. Ompele sivu- ja hihasaumat. Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 136 s ja neulo joustinneuletta suljettuna neuleena 2 cm, päätä s:t. Virkkaa turkisnauhasta n. 68 cm pitkä kjs-ketju ja kiinnitä se pääntien reunaan.

Ma-Pe 10.00-17.30
La 10.30-14.30