Konttineuleinen jakkuKonttineuleinen jakku

Konttineuleinen jakku

Lankatiedot: Gedifra Luminoso -lankaa 550 g ja Gedifran Amara -lankaa 50 g. Kuvassa Luminoson väri oranssikirjava (03921) ja Amaran väri oranssi (03723).

Koko: 36-40
Vartalon ympärys: 82-92 cm

Valmiin neuleen mitat:
Vartalonympärys 96 cm
koko pituus 60 cm
hihan sisäpituus 25 cm

Puikot: Nro 5-5½ tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 5 sekä 4 nappia.

Tiheys: 17 s ja 23 krs helmineuletta ja sileää neuletta Luminoso-langalla = 10 cm. Vinoruudun leveys on 6 cm ja 6 s:n palmikon leveys on 3 cm.

Joustinneule: 1 o, 1 n.
2 krs:n helmineule:
1. krs: 1 o, 1 n. 2. krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. 3. krs: 1 n, 1 o. 4. krs: neulo oikeat s:t oikein ja nurjat nurin. Toista 1.-4. krs:ia.
6 s:n palmikko:
Neulo 6 s:lla sileää neuletta. Neulo 3. krs:lla palmikonkierto eli siirrä 3 s apupuikolle työn eteen, neulo 3 s oikein ja apupuikon s:t oikein. Toista tällainen palmikonkierto jatkossa joka 8. krs.
Konttineule:
Neulo vinoruudut sileänä neuleena (=oikealla oikein ja nurjalla nurin). Tee 1. kuviokerroksella yksittäiset kolmiot oikealta vasemmalle. Tee sitten 2. kuviokerros vasemmalta oikealle ja 3. kuviokerros jälleen oikealta vasemmalle, jatka näin edestakaisin. Tee kappaleen yläreunaan viimeksi kolmiot.
1. kuviokerros koostuu kolmioista:
Luo 2 s ja neulo s:t nurin. Käännä työ, neulo 2 o, käänny, neulo 2 n, käänny. Lisää seuraavan eli oikean puolen krs:n lopussa reuna-s:n sisäpuolella 1 s (tee lisäys siten, että neulot kahden s:n välisen lankalenkin kiertäen oikein). Toista sitten lisäys joka 2. krs kunnes työssä on 8 s. Älä käännä viimeisen lisäyskerroksen jälkeen työtä vaan jätä s:t odottamaan (tai siirrä ne apupuikolle) ja luo seuraavaa kolmiota varten uudet 2 s. Tee kaikki kolmiot samoin.
2. kuviokerros koostuu reunojen kolmioista ja ruuduista:
Kerros alkaa vasempaan sivuun tulevalla kolmiolla. Neulo nurjan puolen krs:lla viimeksi neulotun kolmion 2 s nurin, käänny, neulo 1 o, lisää 1 s, neulo reuna-s, käänny, neulo 2 n, neulo seuraavat 2 s nurin yhteen, käänny, neulo 2 o, lisää 1 s, neulo reuna-s, käänny, neulo 3 n, neulo seuraavat 2 s nurin yhteen, käänny. Jatka tähän tapaan kunnes kaikki 1. krs:n uloimman kolmion s:t on käytetty ja työssä on 8 s. Jätä s:t odottamaan. Poimi sitten vapaalla puikolla ensimmäisen kuviokerroksen viimeksi neulotun kolmion reunasta 8 s ja neulo nämä s:t nurin. Käännä työ, *neulo 8 s oikein, käännä työ, neulo 7 s nurin ja neulo 8:s silmukka ja seuraavan kolmion 1. s nurin yhteen, käännä työ*, toista *-* kunnes seuraavan kolmion kaikki s:t on neulottu tämä ruudun kanssa yhteen. Tee kaikki tämän kuviokerroksen neliöt samoin. Tee sitten kerroksen viimeinen kolmio. Eli poimi viimeisen kolmion sivusta 8 s ja neulo s:t nurin, käännä työ, neulo 8 o, käännä työ, neulo 6 n ja viimeiset 2 s nurin yhteen. Käännä työ, neulo 7 o, käänny, neulo 5 n ja 2 s nurin yhteen. Jatka näin kunnes jäljellä on 2 s, neulo s:t yhteen. Käännä työ.
3. kuviokerros koostuu pelkistä ruuduista:
Poimi edellisen kerroksen viimeksi neulotun kolmion reunasta langan avulla 8 s. *Käänny, neulo 8 n, käänny, neulo 7 n, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo seuraavan ruudun 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli)*, toista *-* kunnes kaikki seuraavan ruudun s:t ovat kaventuneet. Poimi ruudun reunasta s:t jne. Toista kuviokerroksia 2. ja 3. tarpeen mukaan. Tee ylimmäksi kolmiokerros muuten kuten 3. kuviokerros, mutta päätä aina oikean puolen krs:n alussa eli kappaleen yläreunassa 1 s.

Takakappaleen yläosa:
Tee konttineuleen 1. kuviokerroksella 8 kolmiota, näin kappaleen leveydeksi tulee n. 48 cm. Toista sitten 2.-3. kuviokerroksia 7 kuviokerroksen ajan ja tee vielä ylin kolmiokerros edellä olevan ohjeen mukaan.

Etukappaleiden yläosat:
Tee konttineuleen 1. kuviokerroksella 4 kolmiota ja toista 2.-3. kuviokerroksia ensin 5 krs:n ajan. Tee sitten pääntie niin, että neulot ylimmän kolmiokerroksen 2 ruudun kohdalle toisessa reunassa. Jatka lopuilla 2 ruudulla kunnes kappale on yhtä korkea kun takakappale. Tee toinen etukappale peilikuvaksi.

Hihat:
Luo 62 s ja neulo 2 krs:n helmineuletta 25 cm, päätä s:t löyhästi.

Helmaosa:
Luo 178 s ja neulo 1 o, 1 n -joustinneuletta 3 krs. Aloita sitten mallineuleet seuraavasti: tee reuna-s, neulo 17 s:lla 2 krs:n helmineuletta, tee 6 s:n palmikko, neulo 42 s:lla 2 krs:n helmineuletta, tee 6 s:n palmikko, neulo 34 s:lla 2 krs:n helmineuletta, tee 6 s:n palmikko, neulo 42 s:lla 2 krs:n helmineuletta, tee 6 s:n palmikko, neulo 17 s:lla 2 krs:n helmineuletta ja tee reuna-s. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 36 cm, päätä s:t.

Viimeistely:
Aseta kappaleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat. Kiinnitä hihat olkasauman molemmin puolin 20 cm:n matkalle. Ompele sivu- ja hihasaumat. Virkkaa yläosaan n. 1,5 cm:n päähän alareunasta 2-kertaisella Amara-langalla kjs-ketju. Tee ketju siten, että pidät lankaa työn nurjalla puolella ja koukkaat sen aina neuleen läpi ja samantien koukulla olevan s:n läpi. Tee sitten samalla langalla yläosan etureunoihin sekä pääntien reunaan 1 ps-kerros. Tee ps-kerrokseen vielä 1 ps-krs ja tee samalla oikeaan etureunaan 4 napitussilmua siten, että ylität aina 1 cm:n 3 kjs:lla. Kiinnitä lopuksi helmaosa paikoilleen ja kiinnitä napit.