Keltainen jakku
Keltainen jakku

Keltainen jakku

Langanmenekki: Gedifra Highland Alpaca -lankaa 1200 g keltaista (02921).

Koko: S-L
Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 100 cm
koko pituus 61 cm
hihan sisäpituus 45 cm

Puikot: Nro 12 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 10.

Tiheys: 7-8 s ja 10 krs sileää neuletta = 10 cm.

Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Pitsineuleet: Neulo ruutupiirrosten ja ohjeen mukaan. Piirroksessa on kaikki krs:t. Piirroksissa on tyhjiä koloja, ne ovat kavennettujen s:iden tilalla.

Ohje

Taka- ja etukappaleiden alaosa:
Luo 80 s ja neulo 1.krs: (np) reuna-s, 1 o, 76 n, 1 o, reuna-s. Neulo sitten pitsineuletta etukappaleilla ruutupiirrosten mukaan siten, että neulot niiden väliin takakappaletta varten 28 s:lla sileää neuletta. Tee sivukavennukset piirroksen krs:illa 9. sekä 17. ja tee sivulisäykset piirroksen krs:illa 21. sekä 29. Kun olet neulonut piirrosten krs:ille 32. asti ja kappaleen korkeus on n. 34 cm, aloita pääntien viistotus eli kavenna 33., 35., 39., 41., 45., 57. ja 59. krs:illa piirrosten mukaan. HUOM: aloita kädentiet 39. krs:lla seuraavasti: neulo etukappaleen 16 s, päätä kädentietä varten 3 s, neulo takakappaleen 36 s, päätä 3 s kädentietä varten ja neulo vasemman etukappaleen 16 s. Neulo yläosat erikseen.

Vasemman etukappaleen yläosa:
Jatka mallineuleita ja kavennuksia piirroksen mukaan. Kun kädentien korkeus on 21 cm, päätä loput eli olan 12 s kerralla.

Oikean etukappaleen yläosa:
Neulo vasemman peilikuvaksi.

Takakappaleen yläosa:
Ota takakappaleen 36 s työhön ja jatka sileää neuletta. Kavenna 1 krs:n jälkeen molemmissa reunoissa 1 s =34 s. Kun kädentien korkeus on 19 cm, päätä keskimmäiset 10 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Kun kädentien korkeus on 21 cm, päätä loput eli olan 12 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Hihat:
Luo 23 s ja neulo sileää neuletta, tee 1. krs nurjalta nurin. Kun olet neulonut 25 krs, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset 9 krs:n kuluttua kerran =27 s. Kun hihan pituus on 45 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x2 s ja 8x1 s. Päätä loput 7 s kerralla.

Viimeistely:
Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olka- ja hihasaumat sekä kiinnitä hihat. Virkkaa lopuksi jakun kaikkiin reunoihin 1 krs ps:ita.

Kaava
Ruutupiirros
Rpsel