Jakku Saminasta
Jakku Saminasta

Jakku Saminasta

Langanmenekki: Gedifra Samina -lankaa 450 (500) 550 g hopeanharmaata (04316).

Koko: S/M (L) XL/XXL
Valmiin neuleen mitat:
vartalon ympärys 99 (111) 123 cm
koko pituus 56 cm ja
hihan sisäpituus 44 cm

Puikot: Nro 4,5-5 tai käsialan mukaan.
Virkkuukoukku: nro 4-4,5

Muut tarvikkeet: 1 nappi ja 1 painonappi, jonka halkaisija on 11 mm.

Tiheys: 20 s ja 30 krs pintaneuletta = 10 cm.

Pintaneule: 1. krs: (op) neulo 1 n, 1 o. 2. krs: neulo oikein. Toista 1.-2. krs:ia. Kun teet reunoissa kavennuksia tai lisäyksiä, katso että mallineule pysyy oikeana.

Takakappale:
Luo 101 (113) 125 s, neulo 1 krs oikein työn nurjalta puolelta ja aloita sitten reuna-s:iden sisäpuolella pintaneule. Kun kappaleen korkeus on 36 (34) 32 cm, päätä molemmista reunoista kädentietä varten joka 2. krs 1x2 (4) 6 s. Kavenna sitten molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 3 kertaa ja joka 4. krs 7 kertaa =77 (85) 93 s. Kun kädentien korkeus on 18 (20) 22 cm, päätä keskimmäiset 27 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä joka 2. krs pääntien reunassa 1x3 s ja 1x2 s. Kun kädentien korkeus on 20 (22) 24 cm, päätä loput eli olan 20 (24) 28 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Vasen etukappale:
Luo 44 (50) 56 s ja neulo 1 krs nurjalta oikein. Aloita sitten pintaneule seuraavasti: neulo reuna-s, tee 41 (47) 53 s:lla pintaneuletta, nosta 1 s nurin neulomatta siten, että lanka on työn takana (neulo nurjalla puolella s nurin) ja tee reuna-s. Lisää samalla etureunaan (=kappaleen vasen reuna) 2 s:n sisäpuolelle 1 s joka 8. krs 18 kertaa. Tee lisäys aina siten, että neulot kahden s:n välisen lankalenkin kiertäen oikein tai nurin riippuen mallineuleesta. HUOM: muista tehdä kappaleen oikeassa reunassa kädentiekavennukset samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Kun kädentien korkeus on 14 (16) 18 cm ja työssä on 50 (54) 58 s, päätä etureunasta pääntietä varten joka 2. krs 1x20 s, 1x5 s, 1x3 s ja 2x1 s. Päätä lopuksi olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana.

Oikea etukappale:
Luo 44 (50) 56 s ja neulo 1 krs nurjalta oikein. Aloita sitten pintaneule seuraavasti: neulo reuna-s, nosta 1 s neulomatta, neulo 41 (47) 53 s:lla pintaneuletta ja tee reuna-s. Lisää samalla etureunaan (=kappaleen oikea reuna) 2 s:n sisäpuolelle 1 s ensin joka 2. krs 10 kertaa ja sitten joka 8. krs 15 kertaa. HUOM: muista tehdä kappaleen vasemmassa reunassa kädentiekavennukset samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Kun kädentien korkeus on 14 (16) 18 cm ja työssä on 57 (61) 65 s, päätä etureunasta pääntietä varten joka 2. krs 1x27 s, 1x5 s, 1x3 s ja 2x1 s. Päätä lopuksi olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin takana.

Hihat:
Luo 51 s ja neulo 1 krs oikein työn nurjalta puolelta. Aloita sitten reuna-s:iden sisäpuolella pintaneule. Kun olet neulonut 21 (15) 11 krs, lisää seuraavalla krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten lisäykset joka 10. (8.) 6. krs vielä 7 (10) 19 kertaa ja sitten joka 8. (6.) 0 krs 4 (5) 0 kertaa =75 (83) 91 s. Kun hihan pituus on 44 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1x2 (4) 6 s, 1x2 s, 17x1 s, 4x2 s ja 1x3 s. Päätä loput 11 (15) 19 s kerralla.

Viimeistely:

Levitä neuleet kosteitten liinojen alle mittoihinsa ja anna kuivua. Ompele olkasaumat, kiinnitä hihat ja ompele sivu- sekä hihasaumat. Virkkaa 2-kertaisella langalla jakun reunoihin 1 krs ks:ita. Kiinnitä painonappi vasemman etukappaleen etukulmaan työn oikealle puolelle ja oikean etukappaleen etukulmaan nurjalle puolelle. Kiinnitä painonappien toiset puolet vastaavasti, painonappien väliin jää n. 13 cm. Katso myös kaavaa. Kiinnitä lopuksi nappi oikean etukappaleen yläkulmaan kuvan mukaiseen paikkaan.